همایش ملی مستندسازی دانش سنتی محیط‌زیست برگزار می‌شود

نشست هماهنگی برگزاری همایش ملی مستندسازی دانش سنتی محیط‌زیست با حضور رئیس دانشگاه شهرکرد و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری و جمعی از مدیران این دستگاه‌ها در شهرکرد برگزار شد.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تمدنی و فرهنگی جهان، منبع مهمی از دانش‌ها و فنون سنتی، محلی و بومی است.

وی افزود: این دانش، جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، ولی تا کنون به‌طور نظام‌مند به این دانش درحوزه حفظ محیط‌زیست توجه لازم صورت نگرفته است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل حفاظت محیطزیست استان تصریح کرد: هرچند دولت ایران به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی در این زمینه ملحق شده است، ولی در حال حاضر زمینه اجرایی شدن بخش قابل توجهی از تعهدات ناشی از کنوانسیون‌ها در عرصه‌های ملی هنوز فراهم نشده است.

وی کنوانسیون بیابان زدایی، پروتکل ایمنی زیستی، معاهده بین‌المللی منابع ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی را به عنوان نمونه برشمرد و اذعان کرد: کنوانسیون تنوع زیستی توجه ویژه‌ای به موضوع دانش سنتی دارد.

یوسف‌پور استفاده از توان علمی دانشگاهیان برای شناسایی، جمع‌آوری و مستندسازی دانش بومی توسط دانشگاه شهرکرد به‌عنوان دانشگاه معین استان را راه‌گشا خواند و همکاری این مجموعه علمی در برگزاری هرچه بهتر این همایش را موثر دانست و بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های لازم، سعی خواهد شد از دانش صاحب‌نظران و اساتید مطرح دانشگاهی کشور در برگزاری این همایش بهره لازم را برد.

وی برگزاری این همایش ملی در استان را فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و دانش سنتی مردمان این خطه از کشور پهناور ایران عنوان کرد.

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد نیز ضمن تاکید بر افزایش سطح همکاری بین دانشگاه و حفاظت محیط‌زیست گفت: راه‌اندازی موزه تاریخ طبیعی توسط دانشگاه شهرکرد در دستور کار قرار دارد و حفاظت محیط‌زیست استان می‌تواند در تسهیل و سرعت بخشیدن به اجرای آن کمک کند.

وی راه‌اندازی خانه محیط‌زیست، مشارکت در برنامه‌های مشترک ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ صیاد_سبزکوه و برگزاری مشترک این همایش را فرصت‌های مناسبی برای توسعه فرهنگی زیست‌محیطی استان برشمرد.

اولین نشست هماهنگی برگزاری "همایش ملی مستندسازی دانش سنتی محیط‌زیست با حضور رئیس دانشگاه شهرکرد، جمعی از معاونین، مدیران و اعضای هیات علمی با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان و جمعی از مدیران این دستگاه‌ها در سالن اجتماعات شهدای محیط‌بان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان برگزار شد.

گفتنی است در ابلاغی از سوی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، مسئول راه‌اندازی و هماهنگی امور "دبیرخانه ملی مستندسازی دانش سنتی محیط‌زیست کشور" شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.