گفتگو با جوان آذربایجانی؛

داغی که حاج قاسم بر دل اسرائیلی‌ها گذاشت

بین موکب‌های مستقر درمحدوده گلزار شهدا کرمان، این موکب خیلی غریب افتاده است موکب کشور آذربایجان، متعلق به موسسه نورآذر است.

سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و من در نزدیکی موکب کشور آذربایجان هستم، البته طلاب آذری هم کمی جلوتر موکب دارند.

جوانی که فارسی را به خوبی صحبت می‌کند با من همکلام می‌شود، مرد جوان همراه وی آشنایی زیادی با فارسی ندارد وبا هم آذری صحبت می کنند.

بعدا که علت را جویا می‌شوم می‌گوید طلبه جامعه المصطفی مشهد بوده است و ۵ سال در ایران درس خوانده است و فارسی را راحت مانند زبان آذری تکلم می‌کند.

کار جالبی که در این موکب انجام شده است ارائه کتاب‌های حاج قاسم به زبان آذری وانگلیسی است، با رسم الخطی که بیشتر درکشور‌های ترک زبان مانند ترکیه وآذربایجان. دیده می‌شود.

روی جلد چندتا از کتاب‌ها عکس‌های حاج قاسم دیده می‌شود و او ترجمه می‌کند: نام این کتاب ژنرال سلیمانی است، این کتاب مکتب حاج قاسم و حتی کتاب خون دلی که لعل شد (زندگی نامه خودنگاشت رهبر انقلاب) خلاصه مجموعه‌ای کامل از کتاب‌ها برای شناخت آذری‌ها درخصوص حاج قاسم مطرح است.

اسمش ماهد شریفی است، فعال اجتماعی است در خصوص این کتاب‌ها می‌گوید: این کتاب‌ها ۱۷ عنوان کتاب در خصوص حاج قاسم است که در سه سال گذشته ارائه شده است، اما به واسطه شرایطی که در کشور آذربایجان داریم ارائه متن و نوشتار این کتاب‌ها ممنوع است .

دور زدن تحریم کتاب در آذربایجان

می گوید: ما نیز حمله برعکسی کردیم وگفتیم حالا که نمی‌توان نوشته‌ها را به جوانان آذربایجان برسانیم یک سایت زدیم با عنوان "کتاب بخوانیم" که یک وب سایت بین المللی رایگان است که هرکجای دنیا می‌توان این کتاب‌ها را به زبان آذری خواند بدون آنکه پرداخت هزینه‌ای انجام شود.

ماهد می‌گوید: رهبری خیلی در این زمینه مکتب سلیمانی صحبت کردند، کتاب حاج قاسمی که من می‌شناسم نیز اصلش فارسی بوده ترجمه کردیم به زبان آذربایجان تا مردم ترک زبان استفاده کنند.

او بیان کرد: دانلود و بازدید این سایت در یک هفته هزارتا بیشتر بود، جوانان آذربایجان خیلی علاقه دارند به بیانات رهبری و دنبال می‌کنند گفته‌های ایشان را و راه حاج قاسم را ومنش او را خیلی دنبال کنند.

کتاب

 

چاپ ۱۷ عنوان کتاب آذری برای حاج قاسم 

او از موسسه فرهنگی ورسانه‌ای شان می‌گوید: ما در سه سال نزدیک ۵۰۰ کتاب در خصوص شهدا کار کردیم در خصوص حاج قاسم ۱۷ عنوان کتاب کار شده، ان شالله سال دیگر تعداد کتاب‌های بیشتری بیاوریم.

اواظهار کرد: حاج قاسم به گردن تک تک مسلمان‌ها حق دارند ما نیز وظیفه داریم وی را بشناسانیم.

می‌پرسم مولف آذری هم کتاب‌های حاج قاسم را نوشته باشد دارید؟ می‌گوید بله محمد صالح نماز زاده کتاب مکتب حاج قاسم، قاسم نصیر زاده سرباز ولایت سردار مقاومت را به نگارش درآورده اند.

برخی کتاب از زندگی رهبری را به نرم افزار تبدیل کرده اند، مکتب شهید سلیمانی را نیز به فایل صوتی تبدیل کرده اند.

ماهد شریف زاده می‌گوید: موسسه ما کار رسانه‌ای را شروع کرده از مکتب حاج قاسم و سعی دارد واقعیت‌های این مکتب را به مردم بشناسند.

او می‌گوید: فارغ التحصیل حوزه هستم فرمایش رهبری برایم الگواست بعد از اتمام تحصیل من وارد رسانه شدم که اسلحه ما قلم و دوربینم است.

شریف زاده می‌گوید: دشمن ما با کمک از رسانه می‌خواهد فرهنگ غنی که با ایران مشترک هستیم را تغییر داده دو تا ملت شیعه مقابل هم قرار دهند کور خوانده اند بشارتی که رهبری داده اند ما امیدوار هستیم به آینده خوب برای کشورمان، دشمن نمی‌تواند به این جوانان مومن که راه حاج قاسم را می‌روند، ضربه‌ای بزند.

کمی بعد گفتگوی ما حول محور اتفاقاتی است که در منطقه آذربایجان وحضور اسرائیل در این کشور دور می زند، ماهد شریف زاده می گوید: اسرائیل به سبب داغی که حاج قاسم در جبهه مقاومت به دلش گذاشته است و در همه کشورهای حوزه مقاومت نمونه خودش چندین رزمنده به جای گذاشته، عصبی است و مثلا می خواهد از طریق کشور آذربایجان که کشور شیعه است ایران را تحت فشار بگذارد اما قطعا موفق نمی شود.

گفتگو از مرضیه السادات حسینی راد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار