فیلیپین خواستار تقویت روابط با چین شد

رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد که امیدوار است در اولین سفر رسمی خود به چین روابط کشورش با پکن را تقویت کند.

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین که در ماه ژوئن به قدرت رسید، روز چهارشنبه اعلام کرد امیدوار است در اولین سفر رسمی خود به چین روابط کشورش با پکن را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که چین و فیلیپین بر سر دریای چین جنوبی اختلاف نظر دارند، قرار است رئیس جمهور فیلیپین این هفته با پکن توافقی را برای ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم بین وزارتخانه‌های خارجه دو کشور به منظور بررسی مسائل دریایی امضا کند.

مارکوس روز چهارشنبه در جریان دیدار با لی ژانشو، رئیس کنگره ملی خلق چین تاکید کرد مانیل تقویت روابط چین و فیلیپین را از اولویت‌های سیاست خارجی خود می‌داند.

رئیس جمهور فیلیپین که انتظار می‌رود در مدت اقامت در پکن با همتای چینی خود شی جین‌پینگ نیز دیدار داشته باشد، ابراز امیدواری کرد مشارکت‌هایی بین مانیل و پکن شکل گیرد که اقتصاد هر دو کشور را تثبیت و تقویت کند.

انتظار می‌رود در این سفر که روز پنجشنبه به پایان می‌رسد، حداکثر چهارده توافقنامه دو جانبه بین چین و فیلیپین امضا شود.

مارکوس روز سه شنبه قبل از عزیمت به چین گفته بود امیدوار است با همتای چینی خود هم در مورد مسائل امنیتی و سیاسی دو جانبه و هم مسایل مختلف منطقه‌ای گفتگو کند. او تصریح کرده بود که اختلافات بین دو کشور، مشکلاتی است که نباید بین دو کشور دوست وجود داشته باشد.

هفته گذشته دولت فیلیپین اعلام کرد که مانیل و پکن در حال آماده شدن برای برقراری ارتباط مستقیم هستند تا از هرگونه اشتباه محاسباتی و ارتباط نادرست در پرونده اختلافات دریایی دو کشور جلوگیری کنند.

مارکوس تاکید کرده است که برخلاف سلف خود رودریگو دوترته که تمایلی به انتقاد از سیاست‌های چین نداشت، اجازه نخواهد داد چین حقوق دریایی فیلیپین را پایمال کند.

فیلیپین ۲۲ دسامبر اعلام کرد حضور نظامی خود را در دریای چین جنوبی افزایش خواهد داد. این موضع گیری پس از انتشار گزارش‌هایی اتفاق افتاد مبنی بر اینکه چین برای توسعه زمین‌های اشغال نشده در اطراف مجمع الجزایر مورد مناقشه اسپراتلی دست به کار شده است.

پکن مدعی مالکیت و کنترل تقریبا تمام آبراهی است که سالانه میلیارد‌ها دلار کالا از آن ترانزیت می‌شود. چین حکمی را که سال ۲۰۱۲ یک دادگاه بین المللی به نفع فیلیپین صادر و ادعا‌های چین را رد کرد، قبول ندارد.

علاوه بر این، فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از دریای چین جنوبی را دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار