سال ۲۰۲۲، بدترین عملکرد اقتصاد جهانی در دو دهه گذشته

اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ شاهد بیشترین تورم ۴۰ سال گذشته و بدترین میزان رشد اقتصادی را در ۲۱ سال گذشته بود.

اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲، شاهد بدترین میزان رشد اقتصادی در بیش از دو دهه گذشته بود. میزان تورم در این سال هم به بیشترین میزان در ۴۰ سال گذشته افزایش یافت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، اقتصاد جهانی امسال، بدترین میزان رشد اقتصادی را در ۲۱ سال گذشته ثبت کرد که به علت عوامل متعدد بود که در صدر آنها، جنگ روسیه در اوکراین است که منجر به جهش بی سابقه قیمت غذا و انرژی شد. میزان تورم در جهان به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسید که باعث شد بانک‌های مرکزی کشور‌های بزرگ، نرخ بهره بانکی را چند بار افزایش دهند. این شرایط باعث سقوط ارزش ارز‌های متعدد در برابر دلار آمریکا شد که این شرایط در دو دهه گذشته بی سابقه بود.

در ادامه این گزارش آمده است: در برابر سایه رکود، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد میزان رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ به سه و دو دهم درصد کاهش یابد که رشد اقتصاد جهانی در سال گذشته، شش درصد بود. علاوه بر اینها، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد متوسط رشد اقتصادی جهانی در سال آینده به دو و هفت دهم درصد سقوط کند.

متوسط تورم جهانی در سال ۲۰۲۲ به هشت و هشت صدم درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که میزان تورم، پارسال چهار و هفت دهم درصد بود. صندوق بین المللی پول درباره بزرگتر شدن حباب بدهی‌های جهانی هشدار داد. این بدهی‌ها در اواسط امسال، به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد دلار رسید که ۳۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. بدهی‌های کشور‌های عربی هم به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت که ۹۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشورهاست.

همچنین خبرگزاری بلومبرگ فاش کرد ارزش بازاری سهام در بورس‌های جهان در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ هزار میلیارد دلار کاهش یافت. بخش اعظم این سقوط ارزش سهام مربوط به بورس آمریکاست که حدود ۹ هزار میلیارد دلار از ارزش خودش را از دست داد که بدترین عملکرد آن از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

این در حالی است که سازمان ملل اعلام کرد جهان بیش از پیش از تحقق هدف اصلی‌اش در از بین بردن گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰، فاصله گرفت و مشکل نبود امنیت غذایی و سوء تغذیه در جهان، افزایش یافته است. سازمان ملل اعلام کرد تعداد کسانی که از گرسنگی در جهان رنج می‌برند به حدود ۸۲۸ میلیون نفر افزایش یافت که ۴۶ میلیون نفر بیش از سال پیش از آن است.

سازمان‌های بین المللی مالی، دیدگاه بدبینانه خودشان را درباره شرایط اقتصاد جهانی در سال آینده پنهان نمی‌کنند. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ شرایط تیره‌تری پیدا کند و بسیاری از اقتصاد‌های جهان با خطر رکود مواجه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
فقط دروغ دروغ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
سواد داری؟ نوشته الجزیره یعنی گزارش خودشون نیس پرفسور راستگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دلار چند؟
آخرین اخبار