هفت مورد از بدترین بلایای طبیعی در سال میلادی که گذشت + تصاویر

خبرگزاری اسپوتنیک در آستانه آغاز سال جدید میلادی، به هفت مورد از بدترین بلایای طبیعی که منجر به جان باختن بسیاری از انسان‌ها شده، اشاره کرده است.

سال جاری میلادی سرشار از بلایای طبیعی گوناگون بود. از سیل و زلزله گرفته تا وقوع طوفان و فوران آتش‌فشان. در این بلایا بسیاری از افراد جان خود را از دست داده و بسیاری دیگر آواره شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک در قالب گزارشی مجموعه‌ای از شدیدترین بلایای طبیعی ۱۲ ماه گذشته را گردهم آورده است.

فوران آتشفشان در جزیره هونگا تونگا

چهاردهم ژانویه سالی که گذشت، کوه آتشفشان جزیره هونگا تونگا-هونگا هائاپائی شروع به فوران کرد که در نهایت به سونامی منجر شد. این سونامی در سراسر جزیره تونگا، فیجی و ساموآی آمریکایی مشاهده و ویرانی ناشی از آن در نیوزیلند، آمریکا، شیلی و پرو گزارش شد. ۲ نفر در پرو کشته و ۳ ماهیگیر در آمریکا زخمی شدند. در پی این حادثه ۱۵۰ نفر از ساکنان جزایر مانگو و آتاتا نیز مفقود شدند.

فوران آتش فشان

زلزله در اندونزی

۲۵ فوریه، زمین لرزه‌ای ۶.۲ ریشتری در استان سوماترای غربی اندونزی رخ داد. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، این زمین لرزه که در عمق ۱۲.۳ کیلومتری زمین رخ داده حداقل ۱۲ کشته و ۳۸۸ مجروح بر جای گذاشته و چهار نفر نیز پس از وقوع آن ناپدید شدند.

زلزله شدید

آتش سوزی جنگلی در آریزونای آمریکا

در ماه آوریل، یک فصل آتش سوزی گسترده در ایالت آریزونا آغاز شد. در همان زمان کارشناسان گفتند فصل آتش سوزی در آمریکا به طور بی‌سابقه‌ای زود آغاز شده و طولانی خواهد بود. ساکنان ۷۶۶ خانه تخلیه و ده‌ها خانه ویران شدند. گفته می‌شود بیست و چهار ساختمان بر اثر آتش سوزی ویران شده و حداقل ۲ هزار نفر آواره شدند.

آتش سوزی

سیل پاکستان

اواسط ماه ژوئن، سیل ناشی از باران‌های موسمی در پاکستان آغاز شد. در مدت زمان کوتاهی، سیل فاجعه‌بار شد و تمام مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داد. پاکستان در ماه اوت بیش از ۱۶۶ میلی‌متر بارندگی داشت. این در حالی است که میانگین بارش در مدت مشابه در این کشور ۴۸ میلی‌متر بود.

تا ۲۶ اوت، حداقل ۲۶۰ نفر در استان بلوچستان جنوبی پاکستان جان باختند. خدمات هوایی، جاده‌ای و ریلی مختل شد، ده‌ها هزار خانه ویران شد یا آسیب دیدند و بیش از نیم میلیون دام کشته شدند. در ایالت سند، تعداد قربانیان قطعی سیل به ۳۲۰ نفر رسید. شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان اواخر اوت اعلام کرد که زندگی ۳۳ میلیون نفر (حدود ۱۵ درصد از جمعیت کشور) تحت تاثیر سیل قرار گرفته است.

سیل در پاکستان

طوفان ایان

در ماه سپتامبر، طوفانی ویرانگر سواحل اقیانوس اطلس آمریکا را درنوردید. گفته شده بیشترین خسارت به غرب کوبا و جنوب شرقی آمریکا به ویژه فلوریدا و کارولینای جنوبی وارد شده است. طوفان ایان پنجمین طوفان قوی در تاریخ است و صدمات فاجعه باری به بخش‌هایی از جنوب غربی فلوریدا وارد کرد. در پی این طوفان، میلیون‌ها نفر بدون برق ماندند. ایان تا ۵ اکتبر حداقل ۱۳۲ کشته بر جای گذاشت. خسارت تخمین زده شده حدود ۵۰ میلیارد دلار است.

طوفان مهیب

طوفان جولیا

طوفان جولیا در اکتبر ۲۰۲۲ خسارت قابل توجهی در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و مرکزی ایجاد کرد. در ونزوئلا حداقل ۵۰ نفر بر اثر گیر کردن در گل و لای و آوار کشته و ۵۰ نفر مفقود شدند. در گواتمالا، بیش از ۴۵۷ هزار نفر تحت تاثیر قرار گرفته و حداقل ۱۴ نفر کشته شدند. در نیکاراگوئه، جولیا حداقل یک میلیون نفر را بدون برق گذاشت و ۱۳ هزار خانواده را مجبور به تخلیه کرد. دو نفر در پاناما و ده نفر در السالوادور جان باختند.

طوفان در آمریکا

زمین لرزه در جاوه غربی

در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در نزدیکی شهر چیانجور در جاوه غربی اندونزی رخ داد. تراکم بالای جمعیت منجر به تلفات بسیار بالا شد. در پی این زمین‌لرزه ۵ ریشتری، ۲۶۸ نفر کشته و بیش از ۷۰۰ زخمی شدند.

زلزله در اندونزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار