رأی الیوم با اشاره به نشست بغداد؛

غرب باید به قدرت بزرگ منطقه‌ای ایران اذعان کند

روزنامه اینترنتی رأی الیوم حضور ایران در نشست بغداد-۲ در اردن را قدرتمند و تاثیرگذار خواند.

روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست بغداد-۲ در اردن نوشت: حضور قدرتمند و تاثیرگذار ایران در این نشست بار دیگر نشان داد که تحریم‌های تحمیلی قدرت‌های غربی به تهران شکست خورده است و غرب لزوما باید به قدرت بزرگ منطقه‌ای ایران اذعان و به تدریج روابط خود را با تهران احیا کند.

رأی الیوم در گزارشی به برگزاری نشست بغداد- ۲ در اردن پرداخت و این پرسش‌ها را مطرح کرد که چه طور این نشست فاش کرد که نقش منطقه‌ای ایران نه تنها کاسته نشده بلکه تقویت هم شده است؟ آیا ثمره برگزاری دیدار دوستانه میان وزیران خارجه ایران و عربستان در حاشیه این نشست به هموار شدن روابط و از سرگیری گفتگو‌ها میان آنان در بغداد منجر خواهد شد؟

این روزنامه در ادامه نوشت: هدف اصلی و اعلام نشده «کنفرانس بغداد-۲» در اردن با حضور رؤسا و وزیران خارجه ۱۲ کشور، دور کردن ایران از عراق و کاستن نفوذ سیاسی و نظامی ایران در این کشور بود، اما نتایج آن کاملا معکوس و متفاوت شد، چون حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به واسطه جلسات و دیدار‌هایی که در حاشیه و پشت پرده این نشست با وزیران خارجه کشور‌های شرکت کننده برگزار کرد، به ستاره واقعی این نشست تبدیل شد.

نشست بغداد با حضور سران برخی کشور‌های عربی از جمله عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، عبدالله دوم شاه اردن به عنوان میزبان نشست به همراه محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و وزیران خارجه برخی کشور‌های عربی برگزار شد، اما برگزاری دو نشست مهم و اصلی در حاشیه این نشست، توجهات را به خود جلب کرد.

نخست دیدار حسین امیر عبداللهیان با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان و نشست دوم میان وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا و نیز دیدار‌های مشابه عبداللهیان با وزرای خارجه سایر کشور‌های عربی از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس بود.

ریاست امانوئل مکرون بر نشست بغداد و حضور فعال وی دراین نشست نشان دهنده شکست تحریم‌های آمریکا، اروپا و محاصره تهران و به رسمیت شناختن آن (ایران) به عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای است که باید با مماشات با آن رفتار کرد و روابط با آن باید به تدریج احیا و نیز نقش منطقه‌ای آن به رسمیت شناخته شود، به ویژه اینکه اغتشاشات در ایران فروکش کرده و آرامش نسبی در آنجا حاکم شده است و رؤیا‌های حامیان غربی آشوب طلبان در ایران از جمله آمریکا برای سرنگونی نظام ایران هم به شکست انجامید.

مسئله قابل توجه دیگر حضور جوزپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن و دیدارش با حسین امیرعبداللهیان است که طرفین در زمینه چگونگی از سرگیری مذاکرات برای بازگشت به توافقنامه‌های هسته‌ای گفتگو کردند.

نمی‌دانیم چه تحول و پیشرفتی در روابط میان عربستان و ایران پس از این دیدار وزیران خارجه دو کشور در اردن که آقای عبداللهیان در حساب کاربری توئیتر خود آن را «دوستانه» توصیف کرد، ایجاد خواهد شد، به ویژه اینکه این توصیف در حالی بیان شد که تهران برخی کشور‌ها از جمله عربستان را به حمایت و جانبداری از اعتراضات اخیر در ایران متهم کرده است و اینکه آیا طرفین (عبداللهیان و بن فرحان) درباره ازسرگیری دور جدید گفتگو میان تهران و ریاض که از دو سال پیش در بغداد آغاز شد، توافق کردند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار