اتخاذ تدابیر امنیتی جدید در کوزوو

پلیس کوزوو از تشکیل پست‌های بازرسی جدید در شمال این کشور که بحران در آن در روز‌های اخیر افزایش یافته، خبر داد.

بر اساس اطلاعیه پلیس کوزوو، به‌دلیل تهدیدات فزاینده علیه ساکنین شمالی کشور علاوه بر وظایف فعال در شهر‌ها و جاده‌های بین شهری نیز پست‌های بازرسی خودرو‌ها ایجاد شده است.

براساس گزارش تی آر تی، در این اطلاعیه ضمن دعوت مردم به همکاری برای افشای وقایع جرمی آمده است: ظرف چند روز گذشته اخبار و اطلاعاتی دال بر ربوده شدن برخی از شهروندان صرب در شمال جمهوری کوزوو از سوی اعضای شبکه‌های جرم، ضرب و شتم و بدرفتاری با آنان در رسانه‌های گروهی درج شده است. پلیس کوزوو این اطلاعات را جدی گرفته و برای روشن کردن جزئیات این حوادث تحقیقات لازم را انجام می‌دهد.

توماس سونیوگ، نماینده اتحادیه اروپا در کوزوو نیز ضمن اظهار نگرانی از افزایش تنش در شمال کوزوو اعلام کرد راه‌حل ایده‌آل برای کاهش تنش بر چیده شدن موانع جاده‌ای ایجاد شده از طرق صلح‌آمیز است.

از سویی دیگر آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان نیز تاکید کرد به‌علت تحریکات تک طرفه کوزوو در آستانه درگیری هستیم.

شایان ذکر است در پی بازداشت دژان پانتیچ افسر پلیس سابق صرب تنش در روابط کوزوو و صربستان تشدید شده است. صرب‌های کوزوو ضمن نشان دادن واکنش به بازداشت دژان پانتیچ افسر پلیس سابق صرب از دهم ماه دسامبر بدین‌طرف در موانع جاده‌ای که در گذرگاه‌های مرزی یارینجه و برنجاک ایجاد کرده‌اند، کشیک می‌کشند.

صربستان، کوزوو را که در سال ۲۰۰۸ بطور تک طرفه اعلام استقلال نمود، به‌عنوان جزئی از خاک خود می‌داند.

صربستان و کوزوو که گاهی اوقات با یکدیگر درگیر می‌شوند، در چهارچوب روند پیمان بلگراد ـ پریشتینا که در سال ۲۰۱۱ با میانجی‌گری اتحادیه اروپا آغاز گردید، در تلاش یافتن راهی مشترک برای عادی‌سازی روابط و در نهایت به رسمیت شناختن موجودیت یکدیگر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار