گردشگری نقطه‌ای طرحی برای ثبت جهانی روستا‌ها

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی گفت: هدف از اجرای طرح گردشگری نقطه‌ای، توسعه محور گردشگری در روستاها برای ثبت جهانی آنهاست.

صنعت گردشگری در گذر زمان تغییر کرده و به گردشگری خلاق رسیده است. در این شرایط جدید تنها دارا بودن پتانسیل های گردشگری برای بهره مندی از صنعت گردشگری کافی نیست. همان طور که ایران با وجود پتانسیل های کافی, توانایی رقابت موثر دربازار گردشگری عصر حاضر را به علل مختلف از جمله کمبود زیر ساخت های لازم ندارد.

تنوع فرهنگی و آثار هنری و صنایع دستی موجود در کشور که بهترین پشتوانه برای توسعه گردشگری خلاق هستند و تقریبا به صورت رایگان و بدون سرمایه گذاری کلان برای نسل حاضر به ارث رسیده اند, می توان گردشگری خلاق را مطلوب ترین نوع گردشگری برایکشور ایران دانست.

یونسکو گردشگری خلاق را این گونه تعریف کرده است: گردشگری خلاق یعنی سفر به سوی تجربه های اصیل و جالب توجه و آموختن هنر, آشنایی با میراث یا ویژگی خاص یک محل و نیز برقراری ارتباط میان گردشگران و اهالی آن منطقه که پدید آورندگان آن فرهنگ زیستی هستند.

در ارتباط با نقش گردشگری در توسعه مقاصد گردشگری می توان چنین اظهار نظر کرد که, هر مقصد گردشگری در تلاش برای سازگاری با تقاضاهای جدید بازار گردشگری بوده و از طریق توسعه محصولات نوآورانه به دوام خود ادامه می دهد. در واقع خلاقیت به دلیل اینکه شامل افزودن چیزی جدید به محصولات موجود گردشگری است, می تواند به عنوان منبع اساسی نوآوری مطرح باشد. یک مقصد خلاق قادر به تولید سود از نوآوری, فرهنگ, پژوهش و تولید هنری و در نتیجه تقویت سرمایه هویتی خود است. انگیزه اصلی برای سفر به مقاصد خاص, اغلب عرضه خلاق نیست, بلکه تمایل به کشف مقاصد از طریق برنامه های خلاق به عنوان بخشی از عرضه مازاداست.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی درباره طرح گردشگری نقطه‌ای گفت: ما طرحی تحت عنوان مدیریت نوآورانه مقاصد گردشگری داریم که این پروژه روی نقاط مختلف کشور که قابلیت توسعه گردشگری دارند متمرکز می‌شود و سعی می‌کند همه ظرفیت‌های زیرساختی و توسعه‌ای که در حوزه گردشگری موثر است روی آن نقطه متمرکز کند. 

او ادامه داد: این کار بین بخشی در بین دستگاه‌های مختلف است و الان روی تعداد محدودی مراکز گسترده متمرکز شده است. علاوه بر این مدیریت مقاصد گردشگری قبلا در جوامع بین المللی هم بوده است.

فاطمی افزود: در اجرای این طرح تسهیل‌گرانی به مناطق مدنظر اعزام می‌شوند و وظیفه برنامه‌ریزی، ارتباط با جامعه گردشگری و جامعه محلی را در راستای توسعه پایدار این حوزه بر عهده دارند.

او درباره شناسایی برخی نقاط نیز افزود: تا الان برخی نقاط را شناسایی کردیم و مطالعات در حال انجام است و بنا داریم قبل از اینکه تسهیل‌گران را به این مناطق اعزام کنیم، آنها را آموزش دهیم.

مدیر کل توسعه گردشگری داخلی، با بیان اهداف این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح، توسعه محور گردشگری در روستاها برای ثبت جهانی است تا بتوانیم بر اساس شاخص‌های جهانی گردشگری، در رونق آن روستا بین دهکده‌های جهانی گردشگری که سازمان جهانی جهانگردی آن را اعلام می‌کند موثر باشیم. 

فاطمی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ نقطه در کشور شناسایی شده اما در مرحله اول، قرار است ۱۰ نقطه برای اعزام تسهیل‌گران تعیین شود که به محض اتمام مطالعات اولیه، پروژه در مقاصد برتر آغاز خواهد شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.