قرارگیری ۵۵ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری زیر پوشش طرح سلامت دندان

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۵۵ هزار دانش آموز شهری در استان زیر پوشش طرح سلامت دندان قرارگرفته اند.

بهنام اسماعیلی با اشاره به اینکه در راستای طرح مراقبین سلامت در مدارس شهری، دانش آموزان به صورت فصلی معاینه و دانش آموزان روستایی نیز در مراکز درمانی معاینه می‌شوند، اظهار داشت: این برنامه بیشتر در مدارس روستایی صورت می‌گیرد و دانش آموزانی که دارای بیمه روستایی هستند به صورت رایگان به سلامت دهان و دندان خود می‌پردازند.

وی افزود: در این طرح قد، وزن، بی ام آی و معاینات دهان و دندان دانش آموزان سنجیده خواهد شد.

اسماعیلی اضافه کرد: دانش‌آموزان نیازمند بررسی بیشتر به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.


بیشتر بخوانید


وی از برگزاری برنامه‌هایی با هدف آگاهی‌بخشی بیماری ایدز (HIV) در مدارس متوسطه اول و دوم خبر داد و گفت: در این طرح، ۸۷ هزار دانش‌آموز با راه‌های انتقال و نشانه‌های این بیماری آشنا می‌شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه برنامه مکمل یاری یکی دیگر از طرح‌هایی است که در مدارس اجرا می‌شود که ۴۵ هزار و ۵۰۰ نفر را زیر پوشش قرار داده است، اظهار داشت: در این طرح ۱۵ قرص آهن و ۹ قرص ویتامین دی در اختیار دانش آموزان دختر متوسط اول و دوم قرار می‌گیرد که به ازای هر ماه یک قرص ویتامین دی و هر هفته یک عدد قرص آهن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در طرح سفیران سلامت دانش آموزان، آموزش‌های سلامت را فرا می‌گیرند و بعد به بقیه هم کلاسی‌های خود آن را آموزش می‌دهند که در مدارس ابتدایی ۲۰ درصد دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت انتخاب می‌شوند.

اسماعیلی یادآور شد: طرح ملی دادرس یا همان دانش آموز آماده در روز‌های سخت که در مدارس اول و دوم اجرا می‌شود و ۴۰۰ تیم آموزش‌های امدادی را فرا می‌گیرند.

وی افزود: مهارت‌های هشت‌گانه امداد و نجات در قالب طرح دادرس در ۲۰۰ مدرسه به دانش‌آموزان داده می‌شود و دانش‌آموزان با اطفای حریق، بانداژ، آتل‌بندی، حمل مصدوم و احیای قلبی ریوی به صورت عملی آشنا می‌شوند.

اسماعیلی همچنین به امضای تفاهم‌نامه با ادارات منابع طبیعی و محیط زیست اشاره و اضافه کرد: ۱۲ هزار دانش‌آموز در قالب ۱۲ برنامه با محیط‌زیست آشنا می‌شوند و آگاهی‌های لازم منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری‌های واگیر در مدارس، ۱۳ میلیارد ریال برای سرانه بهداشتی به مدارس چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شد که این سرانه صرف تهیه ملزومات بهداشتی، شوینده‌ای صابونی، ضدعفونی‌کننده‌ها، دستگاه‌های تهویه هوا، سطل زباله درب‌دار و تجهیزات اتاق بهداشت خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار