پاورقی ؛ پای نقد «برای زین‌أب» نشست

نقد و بررسی کتاب «برای زین‌أب» پرداختی به زندگی شهید «محمد بلباسی» نوشته «سمیه اسلامی» و «فاطمه قنبری» در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

«برای زین‌أب» از شهیدی می‌گوید که برای دفاع از حرم زینب سلام الله از جان شیرین گذشت، اما زینب نورسیده‌ی خود را ندید، پاورقی حوزه هنری در ویژه برنامه کاروان «روایت حبیب» به نقد این اثر پرداخت.

در دومین روز از حضور کاروان «روایت حبیب» در این استان که با محوریت پرداختن به فراز‌های مختلف زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی به اجرای ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری اختصاص دارد، جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، پای برنامه «پاورقی» نشستند تا کتاب «برای زین أب» روایت زندگی شهید مدافع حرم «محمد بلباسی» را مورد بررسی قرار دهند.

برنامه پاورقی

«سمیه اسلامی» یکی از گردآورندگان این اثر با اشاره به دو سال کار فشرده پژوهشی و ۱۶۰ ساعت مصاحبه، اظهار داشت: تلاش شد تا یک اثر جامع و مرجع در خصوص شهید بلباسی به مخاطبان ارائه شود و به همین دلیل مصاحبه‌ها با دقت انجام و بهترین‌ها بر صفحات نشست.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر در مصاحبه‌های اثر «برای زین‌أب» شرکت داشتند، افزود: از میان این گفتگو‌ها ۸۴ مورد انتخاب و نهایتا ۷۱ روایت غیرتکراری در کتاب آمده است.

این نویسنده با اشاره به دقت بالا در ویراستاری و ادای حق مطلب به بهترین شکل در اثر مکتوب برای زین‌أب، گفت: حتی برای فونت این کتاب ساعت‌ها وقت گذاشتیم و در نهایت یک فونت خوب  که خریداری هم شده است را انتخاب کردیم.

فاطمه قنبری یکی دیگر از گردآورندگان کتاب، اظهار داشت: نقد‌هایی که بر کتاب وارد می‌شود، به نویسندگان در ارائه آثار بعدی کمک می‌کند و از این منظر، از دیدگاه‌های مختلف نسبت به اثر، استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما خاطره‌ها را نوشتیم و به گردآوری روایت‌ها از آدم‌هایی پرداختیم که شهید محمد بلباسی را می‌شناختند و او را درک کردند.

«مفید اسماعیلی سراجی» از کارشناسان ادبیات پایداری، با اشاره به اینکه دو بار کتاب «برای زین أب» را پس از چاپ خوانده است، افزود: «زینب» نام دختر شهید بلباسی است که پس از شهادت ایشان به دنیا آمد و معنای کتاب نیز «زینت بابا» یا «جگر بابا» است که از بین اسامی پیشنهادی، انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه «برای زین‌أب» یک کتاب جنگی نیست و شخصیت اجتماعی شهید محمد بلباسی را روایت می‌کند، اظهار داشت: شهید بلباسی بر اساس ساختار کار نمی‌کرد؛ دلی و آتش به اختیار کار می‌کرد و از اینرو آفرینش کتاب برای این شهید هم دلی بود چه اینکه گردآورندگان هیچ چشمداشتی نداشتند مگر اینکه یک اثر فاخر تولید شود.

این کارشناس معتقد است؛ «برای زین‌أب» در ۱۰۰ سال دیگر یعنی وقتی که کتاب مشمول زمان شود؛ یک منبع برای تاریخ اجتماعی خواهد بود و می‌تواند یک داستان پُرمحتوا و یک فیلمنامه خوب باشد.

وی ادامه داد: ۲۲ نفر از کسانی که این کتاب را پیش از چاپ خوانده اند، شهید بلباسی را می‌شناختند و پژوهشگر بودند به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که «برای زین‌أب» یکی از دقیق‌ترین اطلاعات را به مخاطبان ارائه می‌کند.

اسماعیلی سراجی با اشاره به گردآوری کتاب توسط دو نویسنده (خانم‌ها اسدی و قنبری)، بیان کرد: یکدستی در تمام فصل‌های کتاب دیده می‌شود و شما نمی‌توانید «دو قلم» را بیابید.

این رزمنده دفاع مقدس از اینکه بخشی از کتاب عامیانه نویسی و بخشی دیگر نیز رسمی نویسی بود، از آن به عنوان جاذبه‌های اثر مکتوب «برای زین‌أب» یاد کرد و گفت: زیبایی خاصی در این نوع از نوشتار حاکم بود و از نظر من در همراه شدن مخاطب با نویسنده تاثیرگذار بوده است.

وی عنوان کرد: ورود شهید بلباسی در سپاه و علت او برای حضور در فعالیت‌های جهادی باید محکمتر روایت می‌شد چرا که او برای داشتن یک شغل به سپاه نرفت بلکه این عرصه را از منظر عموی شهیدش انتخاب کرد که در کتاب باید به آن پرداخته می‌شد.

اسماعیلی سراجی همچنین ورود شهید محمد بلباسی به اردو‌های جهادی را یکی از فراز‌های مهم زندگی او عنوان کرد که باز هم می‌توانست به خوبی در اثر «برای زین‌أب» مورد توجه قرار می‌گرفت.

این منتقد ادبیات پایداری اظهار داشت: جای موضوع «هفت تپه» در کتاب خالی بود چرا که شهید محمد بلباسی و دیگر شهدای مدافع حرم مازندران همواره پیگیر احیای هفت تپه بودند.

وی ادامه داد: یادمان هفت تپه در واقع قدمگاه شهدای زیادی به ویژه شهدای مازندران است و یکی از دغدغه‌های شهید بلباسی نیز بازدید مردم مازندران و سایر نقاط کشور از این منطقه عملیاتی بود و امروز می‌بینیم که هفت تپه میزبان زائران راهیان نور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.