کتابخوانی را از کتابخانه ها خارج کنیم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: برآوردها بیانگر این است که امروزه فضاهای کلاسیک و موجود کتابخانه‌ها، کمتر مورد جلب توجه و جذب مخاطبان است.

مسعود مهدویان‌فر، امروز در آیین تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی استان در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان گفت: اینکه به صرف ایجاد یک محیط فرهنگی حتی زیبا، چشم انتظار مخاطب کتابخوان بمانیم روشی انفعالی است که جوابگوی نیاز نسل نوجوان و جوان ما نیست.

او با تاکید بر ضرورت بکارگیری روش‌های مناسب جذب مخاطب به کتابخانه‌ها و اشاغه فرهنگ کتابخوانی گفت: براین اساس باید با شناسایی نیاز مخاطب به سراغ او رفت، زیرا افرادی در جامعه هستند که به داروی شفابخشی به نام کتاب به شدت نیاز دارند، ولی ممکن است خودشان خبر نداشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان افزود: از سویی اهمیت نیازسنجی مخاطب به این دلیل است که فضا‌های رسانه‌ای و مجازی، ذائقه او را عوض و متنوع کرده است و به این منظور باید متناسب با این فضا به نیاز او پاسخ داده شود.

او اظهار کرد: اهمیت کتاب و کتابخوانی می‌طلبد که فاصله مردم را با کتاب به عنوان یار و دوست مُشفق کم کرد و بر این اساس باید هر کجا که اجتماعی از مردم حضور دارند مانند پایانه ها، بیمارستان ها، مطب پزشکان، مجتمع‌های فرهنگی و دیگر مکان‌ها به جذب و جلب مخاطبان به سمت کتاب پرداخت.

مهدویان‌فر با تاکید بر تغییر قالب‌ها و ساختار‌ها گفت: در مجموع باید با روش‌های بازاریابی اجتماعی، مراجعه به مخاطب و شناسایی مخاطبان جدید به تعمیم ظرفیت کتابخوانان، بیش از گذشته پرداخته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز در این آیین گفت: ظرفیت انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، بسیار بالا و فرصت طلایی برای جذب مخاطب کتابخوان است.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی افزود: اکنون انجمن‌های ناشران، نویسندگان و مولفان، توزیع‌کنندگان و دیگر بخش‌ها در کتابخانه‌های عمومی استان دایر است و ارتباطی ناگسستنی با یکدیگر دارند.

او یادآور شد: استان اصفهان دارای ۲۹۵ کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را ۱۷۱ هزار نفر و وسعت فضای کتابخانه‌ها را حدود ۱۰۳ هزار مترمربع اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار