مذاکرات تشکیل کابینه نتانیاهو با حزب راست افراطی به بن بست رسید

مذاکرات تشکیل کابینه جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با حزب راستگرای این رژیم، به بن بست رسیده است.

تلاش‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت جدید در سایه اختلافات با حزب راستگرای افراطی بر سر توزیع پست‌های وزارتخانه‌ها با مشکل مواجه شده است. چرا که «اسموتریچ» از او وزارت جنگ را درخواست کرده است. پس از اینکه حزب لیکود از دادن وزارت توسعه نقب و الجلیل به بن غفیر، خودداری کرد، او خود را از مذاکرات کنار کشید.

هر چند نتانیاهو در زمان اعلام پیروزی راستگرایان خوشحال به نظر می‌رسید، اما امروز با همین حزب راستگرا که خواسته‌هایی بیش از توانایی او از وی می‌خواهد در محاصره و تنگنا قرار گرفته است.

در ساعات پایانی حزب بن غفیر مذاکرات با حزب لیکود را متوقف کرد چرا که حزب لیکود با دادن پست وزارت توسعه نقب و الجلیل به وی مخالفت کرد. بن غفیر این مسئله را اینگونه توجیه کرد که برخلاف تعهداتش به هوادارانش در زمان انتخابات بوده است. اما اسموتریچ که بر تصدی وزارت جنگ اصرار دارد ظاهرا تعهدات نتانیاهو را در زمینه الحاق کرانه باختری به عنوان یکی از شرط‌های پیوستن به کابینه نتانیاهو کافی نمی‌داند.

«خلدون البرغوثی» کارشناس امور رژیم صهیونیستی در این خصوص اعلام کرد مذاکرات ائتلافی برای نتانیاهو همچنان با مشکل مواجه است. او مشکلاتی با طرف‌های متعدد دارد، از جمله صهیونیسم دینی یا اسموتریچ که بر وزارت جنگ اصرار دارد یا برخی خواسته‌های بن غفیر برای تصدی وزارت توسعه نقب و الجلیل که نتانیاهو را به ندادن این وزارتخانه متهم می‌کند. وی حتی تهدید کرد که به صف مخالفان خواهد پیوست.  

وزارت جنگ برای صهیونیسم دینی و لیکود چه معنایی دارد؟ این وزارتخانه برای صهیونیسم دینی به منزله تسلط بر کرانه باختری است که مانع از تشکیل کشور فلسطینی می شود. همچنین دامنه شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری و قدس از نظر افقی و عمودی گسترش خواهد یافت بدون اینکه کسی اعتراض کند. اما حزب لیکود صرف نظر کردن از این وزارتخانه را عامل تنش با آمریکا می داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار