مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور در یزد؛

میزان باروری در کشور کمتر از ۲ درصد/ نقشه راه جمعیت، مهمترین رویکرد رویداد مسیر نجات

اختری از کاهش میزان باروری در کشور خبر داد و بر اجرای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد.

زینب اختری مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور صبح امرروز سه شنبه یکم آذر در رویداد مسیر نجات در سالن همایش‌های باقرالعلوم یزد گفت: این رویداد یک پیش زمینه‌ای دارد و دفاتر و امور خانواده، چه در وزارت کشور و چه در استانداری ها، استانداران دبیر قرارگاه خانواده و جوانی جمعیت هستند.

او ادامه داد: جلسات متعددی تشکیل شده وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون جمعیت توسط مجلس مصوب شده است.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور با اشاره به اینکه میزان باروری در کشور به ۱/۶ رسیده است، گفت: امروز در کنار افراد فعال و مردمی در حوزه جمعیتی هستیم و مهمترین رویکرد‌های طرح مسیر این است که به نقشه راه جمعیت هر استان برسیم.

او افزود: شعار دولت، مردمی سازی و دولت مردمی است و همه تلاش ما باید این باشد که بتوانیم شعار را محقق کنیم که دو راهبرد اصلی با عنوان زنان پیشران و زنان سربازان خط مقدم انقلاب اسلامی این اهداف را دنبال می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: پیشرانی را برای حل مساله و قوی‌تر شدن ایران باید به کار ببریم، زیرا معتقدیم که از این ظرفیت بانوان به خوبی استفاده نشده است.

اختری ادامه داد: ما آمده ایم که تلاش کنیم تا مساله‌ها حل شود و با نگاه پیشرانی آمده ایم که بیان کنیم چطور می‌توانیم مسائل را حل کنیم.

او با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلا که فرمودند؛ «مسائل حل نمی‌شود جز به دست مردم»، بر اساس این فرمایش ایشان ما سعی کرده ایم  این رویداد‌ها را با این نگاه پیش ببریم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور بیان کرد: رویکرد این دولت نیز این است که ما باید هسته تشکیل دهیم تا مردمی‌ها در کنار حاکمیتی‌ها قرار گرفته و هم ادبیات شوند، زیرا به واسطه این فاصله‌ها مردم می‌خواهند، اما نمی‌شود، ولی با این رویداد سعی داریم این دو ظرفیت در کنار هم قرار گیرند.

او افزود: ما دست بوس مردمی‌ها هستیم و مردم ولی نعمتان ما هستند و ما باید در همه عرصه به آن‌ها خدمت دهیم و هر مسئولی در بالاترین مقام خود درجه خادمی می‌گیرد و از طرفی نیز گروه‌های مردمی باید صبر به خرج دهند تا ادبیات حاکمیتی را برای آن‌ها ترجمه کنیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: بازخوانی دفاع مقدس نشان می‌دهد که فرمانده به وسط میدان آمده و فراخوان می‌دهد که ما می‌خواهیم این ادبیات در حاکمیت نیز رخ دهد.

اختری ادامه داد: ما اسناد بالادستی در حوزه زنان را جمع آوری و بر اساس رهنمود‌های امام (ره) و رهبری همچنین قوانین بالادستی برنامه اقدام و عمل بر اساس اسناد بالادستی تدوین کردیم.

او گفت: در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند آلمان می‌بینیم که خانواده را عامل ثبات اقتصادی می‌داند که این نشان از جایگاه خانواده در کشور‌های مختلف است.

مدیرکل دفتر امور بانوان وزارت کشور بیان کرد: جامعه ما امروز نیاز به پیشران دارد که بر اساس بررسی اسناد بالادستی و نقاط ضعف و قوت به هفت محور اصلی رسیدیم که طرح قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در وزارت کشور را تدوین کردیم.

او افزود: ماده یک بند پ وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جممعیت به استانداران سپرده شده که در شورای برنامه ریزی استان اتفاق می‌افتد که ما در روندی با ایجاد ستاد و کارگروهی سعی کردیم از نیرو‌های مردمی استفاده کنیم که این به عنوان نقطه قوتی در راستای تعامل حاکمیت با مردم بود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: ما باید برای هر استان، شهرستان، شهر، روستا و محله‌ای برنامه داشته باشیم و با توجه به فرصت کوتاهی که داریم باید سعی کنیم در چاله جمعیتی نیافتیم.

اختری ادامه داد: این نشست‌ها جهت بالا بردن سرعت و دقت در طرح‌ها  نیازمند برنامه ریزی صحیح هستیم.

او گفت: وزارت کشور مکلف شده برنامه ارتقای وضعیت باروری برای هر استان ر ا ارائه دهد  و این رویداد را برنامه ریزی کردیم که فرایند پیدا کردن مساله و راهکار‌های حل مساله را یاد بگیریم و معتقدیم که اگر ساختار خوب ایجاد شود ریل گذاری خوب انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور بیان کرد: ما قانون را اهرم می‌دانیم و در این راستا سعی داریم از ظرفیت‌ها استفاده کتیم تا اولویت‌های استانی را احصا کنیم و در مورد یکی از آن‌ها اقدام عملیاتی تعریف کنیم.

او افزود: ما از مدیران درخواست داریم که با نگاه راهبردی در راستای این برنامه ریزی طرح ارائه دهند که چه اقدامات عملیاتی برای جامعه نیاز است تا به یک برنامه اجرایی برسیم.

تبادل اطلاعات و تدوین راهکاری مناسب برای مدیریت بحران جمعیت و خانواده

 حجت الاسلام مجتبی صداقت در خصوص رویداد ملی مسیر نجات  در این رویداد اظهار کرد:  تمدن‌سازی، خانواده و جمعیت، نقش مردم و حاکمیت در تحول جمعیت  از جمله محورهای این رویداد است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد تبیین قانون جوانی جمعیت، هوشیارسازی بحران جمعیت، تبیین فرآیند حل بحران جمعیت، فرآیند راهبردی تحول جمعیت، حقوق و مسئولیت‌ها، بوم کاوی و بیان مسائل مهم جمعیت از دیگر محورها و موضوعات در دستور کار این رویداد ملی «مسیرنجات» در استان یزد است.

صداقت حضور اساتید برجسته کشور در حوزه مطالعات اجتماعی، جامعه شناسی و خانواده، نظیر پروفسور اکبری، استاد بانکی پور، استاد قاسمی، بهرامی، ایرانمنش، ابراهیمی و نورمحمدی از جمله مهمترین ویژگی این رویداد ملی در شهر میراث جهانی است.

وی تبادل اطلاعات و تدوین راهکاری مناسب برای مدیریت بحران جمعیت و خانواده در کشور را از جمله اهداف این رویداد تبیینی دانست و بیان کرد: بنا داریم با برگزاری این چنین برنامه‌های راهکارهای عملیاتی و کارشناسی مختلف را احصا و متناسب با زیست بوم استان یزد تدوین و در دستور کار قرار دهیم.

مهمترین رویکرد‌های رویداد ملی مسیر نجات خانواده و جوانی جمعیت

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت:  نقشه راه جمعیتی استان با ۷۳ برنامه در چهار محور اجرا شده است.

مهدیه سادات حسینی مطلق مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در این رویداد گفت: خانواده و جمعیت به عنوان یکی از مهمترین رویکرد‌ها در این رویداد ملی است.

او افزود: استاندار یزد و مسئولان استانی سعی کرده اند توجه ویژه‌ای به بحث خانواده داشته باشند و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود را در این راستا قرار داده اند.

حسینی مطلق بیان کرد: در تلاشیم در استان یزد برنامه‌های مختلفی را برگزار کنیم که یکی از آن‌ها تشکیل هیات اندیشه ورز با حضور نمایندگان مردمی مانند جبهه مردمی و بررسی نظام مسائل بود.

او بیان کرد: شبکه سازی در بستر توانمندسازی و مطالبه گری نیز به عنوان دستور کار ما قرار گرفته است و سعی کرده ایم در این بستر هدف خود را دنبال کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد بیان کرد: تهیه نقشه راه جمعیتی استان در چهار محور و ۷۳ برنامه به عنوان گام اساسی دیگر ما بود که انجام شده است.

حسینی مطلق گفت: با پیگیری‌های استاندار یزد بودجه پژوهش استان بر مبنای فرهنگی اجتماعی قرار داده شده، سعی داریم در این مسیر حمایت‌های ویژه‌ای از طرح‌های عملیاتی خانواده و جمعیت را جذب کنیم.

این رویداد که از امروز سه شنبه با حضور ۳۲ استان به میزبانی استان یزد برگزار شده است تا سوم آذرماه ادامه دارد.

رویداد مسیر نجات به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و استانداری  یزد برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار