معاون وازرت علوم:

دیپلماسی علمی در آذربایجان غربی یک ظرفیت بی نظیر است

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان باید دیپلماسی علمی بین المللی در آذربایجان غربی که یک ظرفیت بی نظیر است، تقویت شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست شورای عالی مدیریت آموزش عالی دردانشگاه ارومیه بر تقویت کیفیت آموزش عالی و ارتقا جایگاه علمی دانشگاه‌های آذربایجان غربی تاکید کرد.

قاسم عموعابدینی با بیان اینکه باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان باید دیپلماسی علمی بین المللی در آذربایجان غربی که یک ظرفیت بی نظیر است، تقویت شود تاکید کرد: در دانشگاه‌های آذربایجان غربی تدابیری اتخاذ شود که کیفیت آموزش عالی تقویت شود و جایگاه علمی استان در کشور و منطقه بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول دولت ۱۱۱ تکلیف برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری مکلف شده است، تصریح کرد: اولویت اساسی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بهبود وضعیت دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش پژوهی و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآور، شاگرد فناور و تولید هدفمند ثروت و سرمایه از دانش است.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: شاخص‌های کلیدی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در طرح تحول دولت افزایش درصد اشتغال دانش آموختگان مناطق مختلف، میزان تقاضا محوری تحقیقات دانشگاهی و راهبردی، افزایش میزان فروش و صادرات محصولات وخدمات فناورانه در پارک علم وفناوری است.

عموعابدینی با تاکید به نقش دانشگاه‌های آذربایجان غربی در طرح تحول دولت در سطح محلی، ملی و استانی یاد آور شد: در سطح استانی کمک به توسعه منطقه آزاد ماکو و منطقه اقتصادی سلماس و به بلوغ رسیدن استعداد‌های علمی، در سطح ملی استخراج و فرآوری معادن، صنایع غذایی، صنعتی و فراوری گیاهان دارویی، توسعه صنعت فرش، انتقال انرژی فسیلی به ترکیه و اروپا، تولید انرژی نوین در بخش بادی، خورشیدی و بر ق آبی ازجمله اهداف دانشگاه‌های استان در طرح تحول دولت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نگاه‌ها معطوف به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که در مراکز آموزش عالی داریم و تاکنون بارور نشده اند و به آن‌ها پرداخته نشده است.

تحصیل بیش از ۸۲ هزار دانشجو در دانشگاه‌های آذربایجان غربی

احمد علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ۸۲هزار و ۳۰۸دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل هستند که دانشگاه آزاد ۳۳ و نیم درصد، ارومیه ۱۵.۵ درصد، پیام نور ۲۲ درصد، فرهنگیان ۵.۹ درصد، الزهرا یک درصد، دانشگاه فنی ۵درصد، صنعتی ۳.۵درصد و علمی کاربردی نیم درصد دانشجویان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش عالی استان باید تحت یک برنامه هدایت شود، تصریح کرد: در کل دانشگاه‌های آذربایجان غربی یک هزار و ۶۶۷  نفر استاد تمام وقت و ۳ هزار و ۸۰۰ نفر استاد مدعو زیر نظر نظام‌های مختلف آموزشی فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه ارومیه خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های آذربایجان غربی از نظر تعداد دانسجو رتبه ۱۰ کشوری و از لحاظ تعداد دانشجویان مشغول در دانشگاه‌های دولتی رتبه ۹ کشور را دارد.

وی اظهار کرد: ضریب نفوذ دانشگاه‌های استان ۲  هزار و ۵۰۳ نفر است که در رتبه ۲۵ کشوری قرار داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.