غربالگری شنوایی‌ ۵ هزار و ۷۶۷ نوزاد در خراسان شمالی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : امسال ۵ هزار و ۷۶۷ نوزاد در بیمارستان‌های استان غربالگری شنوایی‌ شدند.

علی عفتی‌زاده گفت : طبق دستورالعمل وزارت بهداشت تمامی نوزادان تازه متولد شده در بیمارستان‌ها توسط کارشناس شنوایی‌سنجی بررسی و معاینه می‌شوند.

او  گفت: تست شنوایی سنجی نوزادانی که دچار کم شنوایی هستند این امکان را می‌دهد که در بدو تولد و یا در چند هفته اول پس از تولد، معاینه و در صورت نیاز اقدامات درمانی برای آن‌ها آغاز شود.

عفتی زاده گفت: امسال ۱۴۳ نوزاد به علت مشکوک بودن نتایج شنوایی‌سنجی برای تشخیص قطعی به پزشک ارجاع شدند که برای ۵۷ نوزاد درمان‌های مداخله‌ای آغاز شد.

او افزود: تعداد دفعات ارزیابی شنوایی نوزادان از بدو تولد به شرایط پزشکی مادر و کودک بستگی دارد و تعداد این تست‌ها به وسیله کمیته جهانی شنوایی نوزادان و کودکان تعیین می‌شود که در بدو تولد تا یک ماهگی، ۳ ماهگی، ۶ ماهگی و ۱ سالگی انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: در مجموع ۴ تست شنوایی حلزون (تست OAE) و حداقل یک بار تست شنوایی عصب و مغز (تست ABR) برای نوزاد باید انجام شود که انجام این تست‌ها الزامی است و خانواده‌ها باید برای انجام غربالگری به مراکز شنوایی مراجعه کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.