کاخ سفید: روسیه در مورد مذاکره با اوکراین جدی نیست

مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن استقبال از عقب نشینی ارتش روسیه از خرسون اعلام کرد مسکو جدیتی درباره مذاکره با کی یف نشان نمی‌دهد.

جیک سالیوان به خبرنگاران گفت به نظر می‌رسد که اوکراینی‌ها به تازگی یک پیروزی فوق العاده به دست آورده‌اند.

سالیوان افزود: تنها مرکز منطقه‌ای که روسیه در این جنگ تصرف کرده بود اکنون زیر پرچم اوکراین بازگشته است، که بسیار قابل توجه است.

سالیوان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را برای شرکت در نشست آ سه آن در کامبوج همراهی می‌کند.

سالیوان پس از ورود نیرو‌های اوکراینی به شهر صحبت می‌کرد که پس ماه‌ها جنگ در اوکراین، یک شکست جدید برای مسکو است.

وی گفت: خروج نیرو‌های روسیه پیامد‌های استراتژیک گسترده تری از جمله کاهش تهدید بلند مدت روسیه برای سایر شهر‌های جنوب اوکراین، مانند اودسا خواهد داشت. این لحظه بزرگی است و به دلیل سرسختی و مهارت باورنکردنی اوکراینی‌ها است. ما به همراه شرکای خود همچنان از اوکراین حمایت خواهیم کرد.

سالیوان در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت بایدن اعمال فشار بر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را برای بررسی مذاکرات با روسیه آغاز کرده است، گفت: این روسیه است، نه اوکراین که باید تصمیم بگیرد که پای میز مذاکره بنشیند یا نه.

سالیوان گفت: روسیه در مورد مذاکره جدی نیست روسیه در حال «الحاق خاک اوکراین» است و اظهار داشت که این «دقیقاً نشانه‌ای از جدیت در مورد مذاکره» با اوکراین نیست. تا زمانی که روسیه این موضع را داشته باشد که به سادگی می‌تواند به زور هر چقدر سرزمینی را که می‌خواهد تصاحب کند، سخت است که آن‌ها را به عنوان طرفی خوش‌نیت در مذاکره ببینیم.

واکنش فرانسه به عقب نشینی روسیه از خرسون

در همین حال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه جمعه «از بازگشت خرسون به اوکراین استقبال کرد و این اقدام را گامی مهم در جهت احیای کامل حقوق حاکمیتی این کشور دانست».

رئیس جمهور فرانسه در توئیتی به زبان فرانسه و اوکراینی نوشت «فرانسه در کنار زنان و مردان اوکراینی باقی می‌ماند».

اوایل این هفته، نیرو‌های اوکراینی چندین حمله را در شرق منطقه خارکف و در منطقه خرسون انجام دادند. روسیه روز چهارشنبه دستور عقب‌نشینی از خرسون را صادر کرد. وزارت دفاع روسیه توضیح داد که می‌خواهد از تلفات غیرضروری در میان نیرو‌های خود جلوگیری کرده و جان غیرنظامیان را نجات دهد. پیش از این مقامات آمریکا و اوکراین پیش‌بینی کرده بودند خروج نیرو‌های روسیه از منطقه خرسون روز‌ها و شاید هفته‌ها طول بکشد. طی هفته‌های گذشته، مقامات محلی تلاش کرده اند غیرنظامیان را از خرسون خارج کنند، زیرا تهدید‌های نیرو‌های اوکراینی افزایش یافته است. خبرگزاری راشاتودی روز چهارشنبه گزارش داد حدود ۱۱۵ هزار نفر شهر را ترک کرده اند.

این عقب نشینی یکی از بزرگترین عقب نشینی‌های روسیه در جنگ ۹ ماهه با اوکراین است. پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از برگزاری همه‌پرسی در اواخر سپتامبر، خرسون و سه منطقه دیگر اوکراین را به عنوان بخشی از خاک روسیه اعلام کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار