ترسیم نقشه راه طیب در نخستین همایش بین‌المللی غذای طیب

نخستین همایش بین‌المللی غذای طیب امروز با حضور مسئولان، اساتید و نخبگانی از ایران و پنج کشور خارجی، در مشهد آغاز شد.

نخستین همایش بین‌المللی غذای طیب علاوه‌بر توسعه روابط بین‌المللی با کشور‌های جهان اسلام در حوزه نشان طیب، زمینه‌ای برای تجاری‌سازی و توسعه این برند فراهم خواهد کرد.

در این همایش دو روزه که نخستین رویداد بین‌المللی موسسه دانش‌بنیان کیفیت رضوی در چشم‌انداز ۱۴۰۴ این مجموعه به‌شمار می‌رود، شرکت‌کنندگان با آخرین دستاورد‌های علمی در خصوص غذای طیب و نیز روش‌های مختلف فرآوری و ارتقاء کیفیت محصولات آشنا خواهند شد.

این همایش که امروز و فردا برگزار می‌شود، محور‌هایی همچون پژوهش‌های کاربردی بنیادی، اقتصاد، تجارت مدیریت، فقه و شریعت و استاندارد‌ها را در دستور کار خود دارد.

دکتر مصطفی قانعی، رئیس همایش بین‌المللی غذای طیب با بیان این‌که نشان طیب می‌تواند برای کشور‌های اسلامی هویت‌ساز باشد، گفت: این برند باید نسبت به محصولات موجود در بازار ضمن برخورداری از قابلیت تجاری‌سازی، سلامتی را در سطح وسیع‌تری برای بشر فراهم کند.

او افزود: مطالعه نشان طیب از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون روند روبه رشدی داشته است، ولی تجاری شدن آن باید با سرعت بیشتری صورت گیرد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به سلامت، حلیت، اصالت، برکت و جذابیت به عنوان ارکان نشان طیب  ادامه داد: آنچه می‌تواند به بین‌المللی کردن این نشان کمک کند، استفاده از علم بیوتکنولوژی است که در جهانی کردن طیب نقش دارد.

قانعی بیان کرد: غذا می‌تواند هم سالم باشد و هم حلال، اما اگر در فرآیند تولید آن به محیط زیست و کیفیت مواد اولیه توجه نشود، دیگر طیب نیست.

او، طیب را موضوعی الهی و برگرفته از آموزه‌های قرآنی دانست و تصریح کرد: این برند حاصل تحقیق و توسعه است که علاوه‌بر سلامت، جذابیت و برکت، زیست محیط را هم پایش می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر دو محصول با روش‌های غرقابی و تحت‌فشار تولید شود، هر دو حلال هستند، اما محصولی که با روش غرقابی تولید و باعث اسراف آب شود، دیگر طیب نیست.

قانعی، اشتغال‌زایی و ایجاد سلامتی با کمترین آسیب به محیط زیست را از رویکرد‌های نشان طیب عنوان و اظهار کرد: این نشان با ترکیب سه مقوله ارزش افزوده غذا، ارزش افزوده اقتصادی و اثرگذاری کیفیت محصول، حداکثر بهره‌وری را با تولید بهترین محصول و حداقل آسیب به زمین ایجاد می‌کند.

او با تاکید بر لزوم نگاه فرامرزی به برند طیب گفت: باید برند طیب را از دست کوتاه نظران نجات بدهیم و آن را جهانی کنیم و با این برند کشور را صاحب ثروت کنیم.

نخستین همایش بین‌المللی غذای طیب در ۱۸ و ۱۹ آبان ماه امسال توسط موسسه دانش‌بنیان کیفیت رضوی و با همکاری موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حال برگزاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.