عجله آمریکا برای نوسازی تسلیحات هسته‌ای در اروپا

نشریه پولیتیکو می‌گوید آمریکا تصمیم گرفته استقرار بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی در اروپا را با سرعتی بیش‌تر از آنچه برنامه‌ریزی کرده بود انجام دهد.

بر اساس یک رابط دیپلماتیک آمریکا و دو فرد آشنا با این موضوع، واشنگتن به  ذخیره و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای ارتقا یافته در اروپا سرعت می‌بخشد. این رابط می‌گوید مقامات آمریکا در جریان نشستی پشت در‌های بسته در بروکسل که همین ماه برگزار شد، به متحدان ناتو اعلام کردند ورود بمب گرانشی ارتقا یافته B۶۱-۱۲ که در ابتدا برای بهار آینده برنامه ریزی شده بود، اکنون برای دسامبر امسال برنامه ریزی شده است.

به گزارش پولیتیکو، این اقدام شامل جایگزینی تسلیحات قدیمی با نسخه جدیدتر آن‌ها در انبار‌های مختلف در اروپا است و گفته می‌شود در صورت تشدید تنش‌ها، از چنین تسلیحاتی در بمب‌افکن‌ها و جت‌های جنگنده استفاده خواهد شد. ارتقاء بمب گرانشی B۶۱ سالهاست که آشکارا در اسناد بودجه و بیانیه‌های عمومی مورد بحث قرار گرفته است و مقامات پنتاگون مدعی شده اند این ارتقاء برای اطمینان از مدرن‌سازی و ایمن بودن انبار ضروری است.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در این خصوص به پولیتیکو گفته است: «با اینکه قصد نداریم جزئیات زرادخانه هسته‌ای خود را مورد بحث قرار دهیم، نوسازی تسلیحات هسته‌ای B۶۱ آمریکا سال‌هاست در حال انجام است و برنامه‌هایی برای تعویض سلاح‌های قدیمی‌تر با B۶۱-۱۲ صورت گرفته است». وی در ادامه مدعی شده این نوسازی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده و «به هیچ وجه» ارتباطی با رویداد‌های جاری در اوکراین ندارد.

بمب هسته ای

در این میان، برخی می‌ترسند جلو انداختن تاریخ نوسازی و تعویض تسلیحات، وضعیت خطرناکی را در اروپا ایجاد کند. هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی که از نزدیک این برنامه را دنبال می‌کند گفت: «عجله کردن در چنین پروژه‌ای عجیب است. آن‌ها گفته ما به این وضعیت با استفاده از سلاح هسته‌ای پاسخ نمی‌دهیم.» تام کولینا، مدیر سیاستگذاری در بنیاد کمک‌های مالی پلاشرز نیز می‌گوید: «ممکن است بخواهند با این روش به متحدان اروپایی خود اطمینان دهند. به ویژه هنگامی که از سوی روسیه احساس خطر می‌کنند». با این حال وی هشدار داده که هرگونه حرکت هسته‌ای می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته و «تشدید کننده» باشد.

دو نفر از افراد آشنا با موضوع محموله آتی به اروپا، بازه زمانی تسریع شده را تایید کردند. اما به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود. گویا در جلسات ناتو مطرح شده است که «با توجه به افزایش حجم و مقیاس تهدیدهای هسته‌ای روسیه، تعدادی از متحدان خواستار ادامه رایزنی در ناتو برای  آمادگی مستمر شده‌اند».


بیشتر بخوانید:


گفتنی است، بمب گرانشی ب ۶۱، جزء بمب‌های هسته‌ای است که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و در ابتدا در آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی در ایالت «نوادا» آمریکا به نمایش درآمد. در طول سال‌ها، ده‌ها نسخه جدیدتر از این بمب رونمایی شده است. برنامه ۱۰ میلیارد دلاری تمدید B۶۱-۱۲ توسط وزارت انرژی آمریکا مدیریت می‌شود و قرار است جایگزین چندین نسخه قبلی از جمله حدود ۱۰۰ بمب ذخیره شده در پایگاه‌های هوایی در آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و ترکیه شود. نسخه جدید همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که هواپیما‌های بمب افکن و جنگنده آمریکا و متحدان، همگی قادر به حمل این سلاح باشند.

مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی می‌گوید جدول زمانی جدید نشان دهنده آن است که پنتاگون تشخیص داده سلاح زودتر از زمان برنامه ریزی شده آماده است. وی خاطرنشان کرد انتظار می‌رود بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده، بررسی عملکرد این سلاح را قبل از آموزش خدمه هوایی تکمیل کند.

سیاست‌ها و اقدامات جدید آمریکا نشان دهنده چرخش در اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است. وی در زمان مبارزات انتخاباتی تاکید کرده بود در نظر دارد سیاست‌های آمریکا در در خصوص تسلیحات هسته‌ای را تغییر دهد تا نشان دهد هدف آن فقط جلوگیری از حمله هسته‌ای علیه واشنگتن یا متحدان خواهد بود. با این حال به نظر می‌رسد از آن زمان، دولت این اظهارات را پس گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار