خسارت سنگین سیل و سرمازدگی به پسته داران رفسنجان

سرپرست فرمانداری رفسنجان گفت: خشکسالی، سرمازدگی و سیل اخیر، کشاورزی ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان را دچار چالش کرده است.

حسین رضایی روز شنبه در دیدار با فرزین مدیرعامل یکی از بانک ها گفت: عمده اشتغال مردم رفسنجان به کشاورزی پسته وابسته است و زمانی که این صنعت شکست می‌خورد تمام امور مردم نیز دچار چالش و کل صنعت نیز مشکل دار می‌شود.

وی ادامه داد: با بروز سرمازدگی ابتدای امسال و سیل مرداد ماه کل کشاورزی رفسنجان از بین رفته به طوری که امسال ۵ هزار تن پسته از سطح هزار هکتار باغ برداشت شد.

رضایی ادامه داد: رفسنجان مهد تولید پسته ایران است و در سال ۹۲ بیش از ۵۴۰ میلیارد دلار ارز آوری داشت و سالانه به طور میانگین بیش از ۴۰ هزار تن محصول را برداشت می‌کردیم.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل دیگر کشاورزان و تاجران خوشنام پسته پیمان سپاری ارزی است که در سال ۹۷ با پورابراهیمی نماینده مجلس مذاکره‌ای تحت عنوان برداشتن ارز نیمایی و تهاتر کالا صورت گرفت، اما به جایی نرسید.

رضایی تصریح کرد: امسال از صادرات پسته بیش از ۶۰۰ میلیون دلار  نصیب کشور می‌شد درحالی که حساب ۶ هزار صادرکننده و‌تاجر خوشنام را مسدود کردند تا بحث تعهد ارزی خود را انجام دهند البته عمده این صادرکننده‌ها از خیران هستند و می‌توانستند در امور لازم و ضروری شهرستان و کشور کمک کننده باشند.

وی تصریح کرد: از مرداد امسال ۶۵ درصد صادرات پسته کشور نسبت به ۴ سال اخیر کاهش یافته که ضرر سنگینی به صادرات پسته کشور وارد شده است. 

محمدرضا فرزین مدیرعامل یکی از بانک ها نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مسئله پیمان سپاری ارزی مسئله وزارت صمت و بانک‌مرکزی است گفت: ارز صادرکنندگان پسته از محل ارز نیمایی تامین می‌شود که مناسب نیست و این ارز نیمایی مناسب برای شذکت‌های پتروشیمی است.

وی افزود: در خصوص مسائل و مشکلات پیش آمده برای کشاورزان و‌مردم رفسنجان با بانک مرکزی رایزنی می‌کنیم تا هر چه زودتر این مسائل برطرف شود.

فرزین در بخش دیگری از سخنانش به اعلام آمادگی برای انجام کلیه مراحل توسعه مس اشاره کرد و افزود:  با شرکت ملی صنایع مس ایران توافق کردیم که در تامین منابع مالی و تامین مالی ارزش افزوده از طریق فرایندبانکداری شرکتی آن‌ها را حمایت کنیم و در تامین مالی پروژه‌های شرکت مس نقش داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.