خروج از ناتو؛ فریاد این روز‌های مردم اروپا برای رهایی نسبی از بحران اقتصادی

در حالی که اروپا همچنان بر سیاست‌های خود در قبال روسیه و جنگ اوکراین اصرار دارد، مردم اما از مقاماتشان می‌خواهند از ناتو خارج شوند.

کشور‌های اروپایی این روز‌ها از لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی نیستند. این گفته را نه تنها نشریه‌ها و اخبار که حتی حال و روز این روز‌های مردم در کوچه و خیابان‌های اروپا هم تایید می‌کند.

اصرار مقامات اروپایی به تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، منع خرید نفت و گاز از مسکو و ادامه کمک‌های هنگفت نظامی به اوکراین برای تاب آوردن در این درگیری‌ نظامی روز خوش برای اروپایی‌ها باقی نگذاشته است.

این روز‌ها خیابان‌های انگلیس، فرانسه، ایتالیا و بسیاری دیگر از کشور‌های اروپایی مملو از مردمی است که به سیاست‌های مقاماتشان اعتراض دارند و از هزینه‌های سرسام آور این روز‌های زندگی به ویژه در بخش سوخت و انرژی شکایت دارند.

تصاویری که نشان می‌دهند پلیس فرانسه برای ورود هر ماشین به پمپ بنزین باید از خالی بودن باک ماشین مطمئن باشد، تصاویری است واقعی از آنچه امروز مردم در اروپا آن را تجربه می‌کنند. سیاست‌های ریاضتی در عرضه استفاده از انرژی و سوخت که در برخی از کشور‌های اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس به مرحله اجرا رسیده از ناخوش احوالی این روز‌های اروپا در بخش اقتصادی حکایت می‌کند.

بسیاری از کارشناسان در حوزه اقتصادی بر این باورند این روز‌ها باید اوضاع در بیشتر کشور‌های اروپایی را به بعد و قبل از جنگ اوکراین تقسیم کرد. جنگی که شاید خودشان تصور نمی‌کردند تا این اندازه بر اقتصاد و اوضاع اجتماعی در این کشور‌ها تاثیرگذار باشد.

پایگاه خبری «مدرن دیپلماسی» در گزارشی تفصیلی نوشته تقریباً این روز‌ها تمام مردم اروپا خواستار خروج کشورهایشان از ناتو هستند. این اعتراضات به نوشته این پایگاه خبری اصلاً موضوع جدیدی نیست. از زمانی که فشار‌های اقتصادی بر مردم در بخش‌هایی از اروپا به دلیل حجم زیاد حمایت‌های مالی دولتمردان از اوکراین افزایش یافت، همگی به سیاست‌های آن‌ها در قبال اوکراین و هزینه‌هایی که حضور در ناتو در زندگی تک تک اروپایی‌ها دارد، اعتراض کردند.

مردم چک در پراگ ماه گذشته به خیابان‌های ریختند و خروج از ناتو را فریاد زدند. در این اعتراضات که به گفته مدرن دیپلماسی بیش از ۷۰ هزار نفر در آن شرکت کرده بودند مردم تنها یک خواسته داشتند؛ خروج از ناتو می‌تواند اروپا را نجات دهد.

این تظاهرات‌ها در ماه‌های اخیر، اما تقریباً در تمام شهر‌های اروپا فراگیر شد. مردم اروپا در تمام این تظاهرات‌ها تنها خواستار صرفه جویی در هزینه‌های هنگفتی شدند که حضور در ناتو برای آن‌ها به ارمغان آورده است. هزینه‌هایی که اگر بخشی از آنهاکم شود شاید دیگر نیازی نباشد که اروپایی‌ها در زمستان سرد به سیاست ریاضت انرژی روی بیاورند.

خروج از ناتو؛ فریاد این روز‌های مردم اروپا برای رهایی نسبی از بحران اقتصادی

اما سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو که در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی در واشینگتن دی سی پایه گذاری شد تا به امروز هزینه‌های زیادی روی دست همپیمانانش گذاشته است. تا آنجا که اگر در شرایط بحرانی و زمانی در جایی از اروپا یا پایگاه‌های آمریکا درگیری رخ دهد همه اعضا طبق مقررات این پیمان باید در هزینه‌های آن مشارکت داشته باشند که البته این امر در برهه‌هایی از تاریخ برای کشور‌های اروپایی به ویژه دردسرساز شده است.

پیمان ناتو که بر اساس نیرو، تجهیزات، تقویت امنیت و دفاع مشترک پایه گذاری شده است در حال حاضر و با وجود جنگ در اوکراین در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. با این حال تمام اعضای این پیمان سهم یکسانی در تامین هزینه‌های آن ندارند.

یکی از اهداف توافق شده برای اعضای اروپایی ناتو این است که تا سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی باید صرف موضوعات دفاعی شود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی به ویژه در سال‌های اخیر بسیاری از اعضای ناتو در رسیدن به این هدف ناکام ماندند.

پس از آمریکا و آلمان به عنوان دو کشوری که بیشترین مشارکت را در تامین هزینه‌های نظامی و دفاعی در ناتو بر عهده دارند، انگلیس قرار دارد که ۱۱.۲۹ درصد در تامین هزینه‌های ناتو نقش دارد. فرانسه و ایتالیا نیز به ترتیب ۱۰.۵۰ و ۸.۷۹ درصد در گرداندن این پیمان نظامی نقش دارند. پس از این کشور‌ها هم کانادا با مشارکت ۶.۸۸ درصدی قرار دارد.

حالا صرف نظر از هزینه‌های دفاعی، اداره یک ائتلاف سیاسی بین قاره‌ای سالانه حدود ۳ میلیارد دلار هزینه دارد؛ که این هزینه‌ها طبق توافقاتی میان اعضای آن تقسیم شده است.

همین اصول و قوانین است که شاید امروز در حالی که چند ماهی از آغاز درگیری‌های نظامی در اوکراین می‌گذرد اعضای آن را با مشکلات جدی مواجه کرده است.


بیشتر بخوانید:

تظاهرات آلمانی‌ها برای توقف ارسال سلاح به اوکراین
کمبود سوخت در فرانسه پس از اعتصاب در پالایشگاه‌ها


این، اما تمام مشکلات این روز‌های اروپایی‌ها نیست. اروپا چند سالی می‌شود که با شکاف داخلی محسوس در زمینه سیاسی و اجتماعی مواجه شده است. شکافی که از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تشدید شد و تمامی کشور‌هایی که راستگرایان در آن حکمرانی می‌کردند خواستار ادامه راه انگلیس در این عرصه شدند.

حالا اگر تحولات در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همین روال و با همین سرعت پیش برود شاید اروپا در آینده‌ای نه چندان دور دچار چنددستگی و نفاق از داخل شود و ظاهر سیاسی این منطقه دستخوش تغییراتی اساسی در عرصه‌های داخلی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Milad
۲۳:۱۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
گرونی و بیکاری درد داره خیلیم درد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
امروز باید خون خواه جوانان عزیز ایران بود
اروپا قادر نیست قائم بایستد تنها نیاز به یک تلنگر داره
تا با مغز بزمین بخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
اسم اینا مردم اروپاست ولی اونایی که در ایران اعتراض می کنند اسمشون اغتشاشگر و مزدور است ! اینست قدرت رسانه که اخبار را چگونه به خورد مردم بدهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
اینا برای بسیجی ها حزب الله ها میگن اونا باور میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۸ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
منافق اجنبی فراماسون صهیونیست ساکت شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
خوشم میاد خیلی پرو هستید غرق در مشکلات هستید غرق در نارضایتی عمومی هستید با این کشور داریتون بازم زبونتون درازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
دقیقا عین شما که با سیاست دشمنی همه کشورها را با ایران بد کردید و این موجب وضع اقتصادی بد و تورم 500 درصد طی این 2 سال شدید و هنوز لجبازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
ایران عزیز ما باید قوی بماند و قوی تر بشود ان شاالله و تصمیم اساسی برای اشتغال جوانان گرفته بشود. واقعا دلسوزانه گفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
قشنگ مشخصه شما از بیکاری چون وات ساپ و اینستاگرام نداری ایجا بیکارید دارید باهم چت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
شما شنیدید واقعا!؟
صداهای نزدیک تر رو نمیشنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
اگر فرانسه و انگلیس از ناتو خارج شوند
ناتو دیگر دسترسی به سلاح هسته ای نخواهد داشت (چون آمریکا هم بدون شک نابودی خودش رو نمیخواد و در جنگ با روسیه شریک نخواهد بود)
28 کشور ناتو بدون سلاح اتمی هستند و روسیه میتونه حمله هسته ای خودش رو شروع کنه
و حتی برخی از آن به اصطلاح کشور های ناتو از یک استان ایران هم کوچک تر هستند قدرت پدافندی بسیار ضعیفی هم دارند مثل آلبانی و یونان و بلژیک و......
Georgia
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
و اوضاع مردم ما خوبه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۸:۱۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
منظورتون از نوع خبرتون چیه. اینکه میگید اروپا سیاست خود رو در قبال جنگ اوکراین تغییر نمیده یعنی چی؟ منظورتون اینه که تغییر بده و اجازه بده روسیه اوکراین رو با خاک یکسان کنه...مردمش رو نابود کنه....مگه دولت ایران سیاستشو در قبال عراق سوریه یمن فلسطین لبان...کوبا..بولیوی...ونزولا...کره شمالی ...تغییر میده که شما از اروپا می‌خواین تغییر بده؟
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۰۲:۰۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
بنده ی شیطان ، داری سر به سرمون میذاری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
خدایا شرو توطئه دشمنان ایران را به خودشان برگردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
اروپا از خلقت بشر جغرافیای ایران بوده است.
تاریخ و جغرافیای واقعی را مطالعه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
استان سینیک را دریابید. اگر این استان از دست برود ناتو دریای خزر را اشغال خواهد کرد و یعنی پایان!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
از نظر مسولان اروپایی و آمریکایی الان این مردمی که در اروپا اعتراض میکنند اغتشاشگر هستند ولی در ایران مردم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
اونا میزنن میکشن داغون میکنن؟اگه فرقشونو فهمیدی اونوقت یه مطالبه گر واقعی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
کشورهای عضو ناتو باید ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی خودشونو بابت امور دفاعی هزینه کنن
بنظرتون ایران چقدر هزینه میکنه؟ما ۶۰۰ جور نیروی نظامی مختلف با ۲ میلیون نفر داریم که کارایی لازم رو هم ندارن
انکلیس در ۵ قاره جهان هم حضور داره با ۱۵۰ هزار نظامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
کارایی لازم رو نداریم ؟ گویا خبر نداری فقط با مستشار و گروهای محدود سپاه قدس دو کشور سوریه و عراق رو نجات دادیم . ما کارایی نداریم ؟ کارایی یعنی آمریکا و انگلیس جونت توی خلیج فارس کشتی مارو بدزدن بعد ما تلافی کنیم و از انگلیس کشتی به غنیمت بگیریم . کجا داری سیر میکنی داداش ؟ سرتو از گوشی بکن بیرون و ببین در میدان واقعی کارایی کدوم ارتش بیشتره . آدم چقدر میتونه خودشو حقیر تصور کنه آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
درجواب ۱۸:۳۷
برادر من اگر یکم عقل داشتی و حساب کتاب حالیت بود حرفمو میفهمیدی
آمار کشته و جانباز و زخمی و هزینه های مارو نگا کن
آمریکا در دوجنگ با عراق و افغانستان ۴ هزار کشته داده اسراییل هم در ۱۵ سال اخیر ۵ زخمی داده
ما هرروز ۶۰۰ تا سردار شهید داریم.در سوریه چقدر شهید و جانباز دادیم؟
امریکا با ۲ هفته جنگ و ۱۵ زخمی صدام رو اعدام کرد
ما ۸ سال جنگ کردیم و ۲۳۰ هزار شهید و ۱ میلیون جانباز دادیم اخرشم صلح کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
کشورهای ناتو قدرتمند ترین کشورهای دنیا هستند که کشورهای کوچک و ضعیفو غارت میکنن ولی ایران مظلوم وتنها در مقابلشون وایستاده اجازه نمیده مثل بقیه دوشیده بشه حالا توقع داری با این نابرابری هزینه ها زیاد نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
جناب 18:37
چطور فهمیدی این بنده خدا طرفدار آمریکا و انگلیسه که میگی آمریکا و انگلیس جونت؟
یعنی چی تا کسی حرفی خلاف میلتون میزنه میخواید ربطش بدید به یه جایی؟!
بس کنید بابا، بهتره تو سرت رو از گوشی در بیاری و با واقعیات روبرو بشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
اروپا خیلی جا داره تا اقتصادش نابود بشه. اونا تازه ارزش پولشون مثل ارزش پول ما در اوایل انقلاب هست ۴۵ سال دیگه اگه همه دنیا بزنن تو سرشون تازه شبیه ما میشن.ما میدونیم کی به کیه .
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۴:۴۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
شب درازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
احتمالا متوجه نشدید یا هنوز خبر به دستتون نرسیده که قیمت حامل های سوخت حتی نسبت به قبل از جنگ اکراین رسیده و مردم اروپا اصلا اعتراضات شون به خروج از ناتو نیست ، بهتر هستش به فکر ملت خودمان باشیم که روز به روز اوضاع اقتصادی بدتر میشود ، راستی این مردم که الان بیرون اومدن اغتشاش گر هستند دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
آره اینا اغتشاشگر و ضد انقلاب کشورشون هستن خود فروخته هستند . گل گفتی
Germany
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
جدی می گویید پس لازم شد یه سر بیایید فرانسه تا ببینید چه خبره و قدر نفت و گاز کشور خود را بدانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
اگه دیدی سر نیروی امنیتی بریدن و چندین نفر رو کشتن و اموال عمومی و شخصی مردم را نابود کردن و... بعد پلیس وایساد نگاه کرد و هیچی نگفت اونوقت ماهم به اونها نمیگیم اغتشاشگر میگیم معترض !
Iran (Islamic Republic of)
روشنگر
۱۳:۴۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
دروغ گفتن عادت امثال شماست،قبل جنگ قیمت نفت زیر پنجاه دلار بود الان بالای نود دلار در هر بشکه قیمت گازم به چهار برابر میرسه،فقط دوست دارم بدونم کدوم پارک میرین شماها،خخخخخ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
لابد اخبار رو از بی بی سی دروغگو دریافت کردی که خبر زودتر به تو رسیده و ما بیخبریم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
در همون فرانسه اگر اعتراض بشه به نظرت چند نفر از مامورین یا حافظان امنیت شهری یا مردم عادی کشته میشن ؟ یا فرق اغتشاش و اعتراض رو نمیدونی یا غرض داری از پیامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
نه اقا دقیقا انقلابی ودرخط مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
خطاب به ناشناس ۱۰:۳۷ احتمالا از کسانی هستی که هنوز هم فکر میکنی موشک ها ایران و پهبادها فتوشاپه اگر اینجوری خودت باید به خودت بخندی نه به دیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
خودت الان گفتی فتوشاپ ۱۰:۳۷ نگفت . ضمنا اگر در حد بمب اتم هم باشه اصل غافلگیری و تاکتیک نظامی حرف اول رو میزنه. دیگه زمان جنگ۶۸ نیست که مردم مثل مور و ملخ بریزن جلو دشمن و تلف بشن زمان جنگ تاکتیکی هست.اگه آمریکا هم به ایران حمله نمیکنه از ترس نابودی منافعش هست وگرنه خودش که اونسر دنیاست.
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۱۴:۴۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
ناشناس۱۲:۵۶ مگر آمریکا به ایران حمله نکرد؟واقعه طبس یادت رفته؟حمله صدام حمله هشتاد کشور به ایران بود.آمریکا اگه بتونه نه یکروز، نه یک ساعت بلکه یک ثانیه هم صبر نمیکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
اشتباه به پیامت مثبت دادم . هنوز اصول جنگ رو نمیدونی انگار . با تمام تجهیزات گرانبهای غربی آخرین حرف در میدان رو نیروی زمینی میزنه بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
متاسفانه همه کشورا درگیر تورمن با اینحال تورم اونا در مقایسه با ما خیلی کمتره و دارن سعی میکنن کنترلو کمش کنن چیزیکه اینجا داره برعکس میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
بعضی غرب گداها حتی توی تورم هم میخان ثابت کنن تورم کشورهای غربی کمتره و مال ایران بدتره.خدا هیچکسو بدبخت و غرب گدا نکنه۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
۱۴:۰۳
مشکل شما اینه فقط شعار میدید عمل صفر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
غربگدا بودن شرف داره به اینکه اربابت پوتین کمونیست باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
مال اونا مرممن مال ما اغتشاشگر؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
انها نمی آیند پلیس سر ببرند و یا آتش بزنند و یا بانک ها را غارت کنند و تخریب ماشین و آمبولانس و اماکن عمومی کنند آنها مثل بچه آدم آرام می آیند و شعارهای اصولی می دند نه که فحاشی و بی ادبی کنند و امنیت جامعه را دچار اخلال نمی کنند ، اگر پلیس هم مانع اخلال شود کسی مقاومت نمی کند مگر ایرانیان خارج نشین در فرانسه هم شعور ما ایرانیان را زیر سؤال بردند.
اما شما در ایران هر بار جمع شدید کشور خود را ویرانه کردید! بی گناهان را برای تهیج کودکان گوشت دم تیغ خود کردید و یا کشته سازی برای ادامه اغتشاش و فان گرفتن کردید! و پلیس را وادار به مقابله نمودید! و البته فلسفه وجودی پلیس حفظ امنیت در مقابل چنان اغتشاشگرانی می باشد نه همراهی با آشوبگران و یا سکوت ابلهول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
وقتی فقط و فقطططط دوتا سطل زباله (کارهای دیگه و کشتن و ... اصلا به کنار) را آتش زدن اونوقت ببین باز میگن مردمن یا میگن اغتشاش و نیروهای امنیتیشون ببین چطور درو میکنه همه را و بعد تو بگو تو کشورما سر بریدن و کشتن زن و بچه مردم و آتش زدن قرآن و ... اصلا اغتشاش نیست و یه اعتراض معمولیه !
اصلا چرا راه دور بخوای بری ؟! اگه زن و بچه داری یا خواهر و.. تو این اغتشاشات که پیش اومد اگه جرات کردی فرستادیشون بیرون بعد بگو اعتراض بود نه اغتشاش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
آلمان خوش میگذره؟
اینجا هم اگه حکومت اوباش رو نفرسته بین مردم تا خرابکاری بکنن، مردم اعتراضشون مسالمت آمیز می مونه
سیاستهای حکومت برای مردم آشکار شده دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
اروپایی های بدبخت هنوز نفهمیده اند که چه بلایی قرار است به سرشان بیاید.
شاید مجبور شوند برای گرم کردن خودشان، همدیگر را بسوزانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
زمان زیادی ندارند. زودتر از آن چه که فکر می کنند، در آتشی که خودشان روشن کرده اند، می سوزند.
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۴:۵۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
بلای آخرالزمانی پدرشون در میاره.حالا شما بزار غربزده ذلیل الکی دل خودشو خوش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
امریکایی ها می خواهند بلایی بر سر اروپایی ها درآورند که قرون وسطی پیش آن هیچ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
شما اینقدر سواد ندارید که نمی دونید ذخایر گاز چیه. اروپا فراتر از اون حدی که مشخص کرده بود ذخایر گازش رو پر کرده که کل زمستان رو جواب میده شما نگران خودت باش که تو مملکتی که دومین ذخایر گاز دنیا رو داره امسال بی گاز نمی مونی !
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۱:۲۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
چرا خبری از آتش زدن بانک ها نیس آتش زدن وسایل عمومی چرا کل دنیا نمی گن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
چون اونجا هزار شبکه برعلیهشون دائم خبر پخش نمیکنه و کسیم تو کشورشون دخالت نمیکنه چه برسه به مسلح کردن بعضیها داخل مردم که بکشن .
اگه تو شنیدی فلان کشور دخالت کرد و نیرو فرستاد و آموزش و ... یا خبر رو خبر و فتوشاپ و....بعد تموم دنیا هم میگن..!
اصلا کشوری دخالت کنه و... فوری اعتراضشون بلند میشه به سازمان امنیت و.... ولی از ما حتی با شهید کردن نیروهای امنیتی تازه علنا پشتیبانی هم میکنند از اغتشاشگران.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۱:۲۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
غرب وقتی یک دلقک رو در اوکراین آورد بالا برای رسیدن به اهداف خودش،باید فکر این قسمت از ماجرا رو هم می‌کرد،تازه اول راهه، درسته فکر نمی‌کردند جنگ آغاز بشه ولی شد،
خیلی زود مجبورند اون دلقک رو حذف کنند،
از سیاست مداران غرب باید پرسید،کدام سیاست تان در چهل سال اخیر در کدام نقطه جواب مثبتی داده که همواره به فکر مداخله اید؟
سوریه،افغانستان، عراق،آذربایجان،اوکراین،لیبی،ترکیه،و...حتی عربستان...
چقدر شکست؟آیا عاقل نمیشید،
سیاست جنگ و بی نظمی به پشت دروازه های خودشان رسیده ولی بازهم عبرت نمیگیرند،
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۲:۵۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
زِرت نسکی دلقک یهودی نجس ، مثل رضا پالانی اهریمن (پهلوی) ، صدام یهودی زاده (عراق) و ... بن سگمال سقوطی یهودی نسب (عربستان) همه مهره های سیستم سلطه جهانی هستند که در مسیر خون مردم بیچاره ، دیکتاتور شده و به تکامل شیطانی می رسند و در نهایت به درک واصل می شوند.

پیروزی بزرگ جبهه ی حق و برچیده شدن باطل نزدیک است.
یالثارات الحسین(ع)
Germany
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
حضرت آدم کل بهشت را در اختیار داشت غیر از یک درخت !! معادن و منابع منطقه چنان شیرین است که غرب می خواهد از هر راهی که شده این منطقه را بدوشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
کدوم سیاست ما بعد ۴۵ سال نتیجه داده؟ اوناهم مثل ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
راستی شما و اقاتون به عربستان گاوشیر ده میگفتین پس چرا الان تولید نفتو کم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
حافظه تون مثل اینکه خیلی ضعیف
ترامپ به عربستان گاو شیرده گفته بود.
ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا بود.همین توضیحات کافیه؟
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۱۱:۱۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
هنوز هم به عربستان گاو شیرده میگیم، این بازی کاهش تولید هم با موافقت خود آمریکاییهاست، صحبت های دیروز و امروز آمریکاییها رو بخونی متوجه میشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
خدا را شکر که دشمنان جمهوری اسلامی ایران را از احمق ها قرار داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
به تو چه مزدور اجنبی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
ازکجا میدونی دستور کم کردن تولید توسط گاوها از امریکا صادر نشده ؟ بالا رفتن قیمت نفت به ضرر امریکا نیست به ضرر اروپاست
Germany
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
چون عربستان دو هزاریش افتاد و فهمید که
آمریکا فقط به فکر منافع خودش است و اصلا رفیق قابل اعتمادی نیست هر چند هنوز هم دل در گرو آن نارفیق دارد
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۱۴:۵۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
شیر را فعلا بی خیال شو فعلا باید فضولات گاو را برای گرم کردن خودشان جمع کنند
Iran (Islamic Republic of)
12345678
۱۵:۱۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
الان داره به روسیه شیرمیده دیگه امریکا نمیتونه شیرشو بدوشه درضمن امریکا میخواد اسلحه اش رو قطع کنه میفهمی این یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
۱۱:۵۹ خدارا شکر که دشمنان ما از احمق ها هستند؟ اگه دانا بودند از نظر شما چه به سر ما می رفت؟ واقعا که ما چرا هنوز در مقابل احمق ها کاری را پیش نمی بریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
ترامپ:عربستان برای ما «گاوی شیرده» است که هر وقت بخواهیم از آن طلا و دلار می‌دوشیم و هروقت شیرش تمام شود آن را سر می‌بریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
گاوشیرده حرف ترامپ بودالان هم در اوپک پلاس تنها بود وهم احتمال دارد بهخاطرجمهوری خواهان باشد
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۹:۴۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
باید لشکر سایبری ایران در این مواقع راهنمای مردم اروپا قرار گیرد و آموزش اعتراض واقعی که برای ما میپسندند به آنها داده شود. باید جهاد تبین برای اروپایی ها به زبان خودشان تبین شود و مردم را بر علیه حکومت هایی که همه منافع ملت خود را به نفع آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی نادیده میگیرند بیدار کرد. اکنون فرصتی استثنایی برای سرعقل آوردن حکومتهای غربی پیش آمده که باید به درستی استفاده شود. هشتک در مقابل هشتک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
وای خدا لشکر سایبری! نخندونمون سلطان
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۳:۰۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
ناشناس 10:37 به بیشعوری خودت بخند

همین جور که یهود و ماسون های ایلومناتی چندصدساله در همه جای دنیا نفوذی و مزدور و جاسوس دارند ، جبهه ی مقاومت در اردوگاه دشمن نیروی نفوذی دارد ، در قلب اروپا ، آمریکا و اسهال ایل .............................همین قدر کافیه.
آخرین اخبار