حضرت زینب(س) ، بهترین امانت دار و تمدن ساز برای آینده

نشست «زینب کبری، استمرار نهضت حسینی» از جمله همایش‌های بین‌المللی اربعین در کربلا توسط کارگروه بانوان کمیته فرهنگی ستاد اربعین برگزار شد.

بانوان ایرانی و عراقی در یک هماندیشی که در کربلای معلی برگزار شد اظهار کردند، زیست ومنش حضرت زینب کبری (س) الگوی نجات‌دهنده و ثمربخش برای زن مسلمان در دنیایی است که الگوی زنان را یک فرهنگ شرقی و غربی معرفی می‌کند.

مینو اصلانی، دبیر این نشست با اشاره به اهداف و سیاست‌های برگزاری سمینار «زینب کبری، استمرار نهضت حسینی» گفت: باتوجه به اینکه دنیای امروز نیازمند معرفی الگو است، مردم باید برای زندگی خود و بهره‌مندی از ساحت فردی، اجتماعی و خانوادگی خود برنامه‌ریزی کنند.

او افزود: حضرت زینب (س) طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، الگوی زن نه شرقی، نه غربی است. زن با حفظ حریم‌های خود می‌تواند هم عفیف، شریف و هم اثرگذار در جامعه باشد، زیرا ما الگویی به نام حضرت زینب (س) داریم و این ما هستیم که با قدم گذاشتن در این مسیر می‌توانیم آینده دنیا را رقم بزنیم و بگوییم که چه گفتمانی برای مردم انتخاب شود.

مدیریت بحران حضرت زینب (س)

لاله افتخاری، استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر عقل سلیمی، مدیریت در زندگی را تأیید می‌کند، گفت: در سیره عملی ائمه، پیامبران و بزرگان نیز مدیریت جایگاه خاصی داشته است. مثلا حضرت موسی (ع)، هارون را جایگزین خودش کرد تا مدیریت بر جامعه صورت بگیرد. خداوند نیز مدبر امور دنیا و آخرت است.

او درباره جنبه‌های مدیریتی سیره حضرت زینب (س) گفت: مدیریت بحران حضرت زینب (س) یکی در زمینه بحران اصلی تحریف تاریخ عاشور و دیگری در بحران فرعی اسارت است. ایشان با مدیریت بحران در تمام مراحل، برنامه‌ریزی و آموزش دیگران را در پیش گرفتند و با شجاعت، صبر و ایمان خود هم بر افکار مصیبت‌زدگان مدیریت کردند.

بهترین امانت‌دار امامت

سادسه الحلاوی، استاد دانشگاه عراق یکی از بانوان عراقی با اشاره به راهپیمایی اربعین و حضرت زینب (س) گفت که زینب (س) را می‌توانیم در (جمله بهترین امانت‌دار امامت) خلاصه کنیم. راهپیمایی که در این ایام صورت می‌گیرد دارای ابعاد متعددی است و از شعائر بزرگ اسلامی به حساب می‌آید و پرچم کربلا پرچم خدا است.

زنی که کار امام را به ثمر رساند

طاهره همیز درباره بررسی زندگی و بندگی وجود مقدس حضرت زینب (س) گفت: ایشان بانویی بود که جزو ۱۴ معصوم نبود، ولی کار با عظمت امام معصوم خود را به ثمر رسانده و جهانی را به شگفتی فرو برد. واقعا خطبه حضرت زینب (س) در کاخ یزید قابل تمجید است، زیرا این خطبه فرهنگ و حاکمیت ۴۸ ساله معاویه را در شام در هم پیچید.

فن استدلال قرآنی حضرت زینب (س)

سخنران بعدی این مراسم عزت‌السادات میرخانی بود. او با اشاره به جامعیت شخصیت حضرت زینب کبری (س) که گرفته شده از فرهنگ قرآنی است گفت: امروز پس از گذشت گام نخست انقلاب، باید گام‌های مؤثرتری برداریم. با توجه به توسعه ابزاری در ترویج اندیشه‌ها، یک حلقه مفقوده داریم که آن فن استدلال است. بحث دیگر این است که فن استدلال قرآنی چه جایگاهی دارد و در نهایت، روش‌شناسی فن استدلال قرآنی اهمیت دارد.

اقبال، یکی دیگر از سخنران مدعو این مراسم با بیان این سؤال که آیا زینب (س) را در اسارت‌ها باید مرور کنیم، گفت: آیا عاشورا فقط یک احساس و اشک و آه است یا باید فراتر به آن نگاه کنیم؟ اگر باور این است که زینب (س) و عاشورا یک مکتب است، باید این مکتب در حوزه سیاسی، اخلاقی و تربیتی، اجتماع و جامعه را برای ما ترسیم کند تا بتوانیم زندگی‌مان را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

تمدن‌سازی حضرت زینب (س) برای آینده

سخنران بعدی این نشست علمی، شیدا نیکوروین، استاد دانشگاه بود که در ابتدای صحبت‌هایش به بخشی از سخنان علامه طباطبایی برای بیان جایگاه عظیم زن اشاره کرد و گفت: ایشان زن را به زمین حاصل‌خیز تشبیه می‌کنند، یعنی اگر زن نباشد حیات و تکاثر و تناسل وجود نخواهد داشت.

او افزود: علمای ما باید پل مستحکمی میان نسل جوان امروز با سیره عملی ائمه ایجاد کنند تا این معاصرسازی انجام شود. باید اجازه دهیم جوانانمان سوال‌هایشان را بپرسند. در عصر تکنولوژی، فرصت مناسبی داریم که اگر برای آن برنامه‌ریزی نکنیم اوقات اضافی زندگی به فساد و بطالت منتهی می‌شود.

فرشته روح‌افزا، با تأکید بر اینکه تمدن‌های شکل‌گرفته بشری شمایل شکست خورده خود را نشان داده‌اند، گفت: در این میان ما معتقدیم که اسلام، شکل تمدن‌ساز برای نجات بشر در آینده پیش رو است.

در ادامه این نشست مقاله «تبیین نقش خانواده در تربیت نسل ظهور و زینب کبری (س) در امتداد نهضت عاشورا» توسط معصومه ظهیری ارائه شد. او یکی از خصوصیات حضرت زینب (س) را تربیت نسلی منتظر دانست که مسیر شهادت را در پی گرفت و افزود: این بانوی بزرگوار در خانواده‌ای تربیت یافته که وجود ۷ معصوم را از حضرت پیامبر اکرم (ص) تا امام سجاد (ع) درک کرد.

سخنران پایانی این مراسم، نیره قوی، دبیر علمی این نشست با اشاره به اینکه در چشم‌انداز قرآنی، نگاه مومن به آخرت است، گفت: ما معتقدیم که زینب کبری (س) همانند امام حسین (ع) مومن بود. او در روش خودش از بحران‌ها فرصت‌سازی کرد. در همین کربلا دشمن می‌خواست او را خوار کند، اما او سربلند شد، چراکه انجام تکلیف او زیبایی آفرید.

برچسب ها: حضرت زینب ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار