برج باغ‌های تهران در گیر و دار تناقضات شورای شهری ها/ امانی: قصاص قبل جنایت نکنید!

این روزها باغات تهران و حفاظت از آن‌ها به موضوعی پیچییده برای شورای شهر تهران تبدیل شده است.

اعضای شورای پنجم، مرداد سال گذشته از پایتخت نشینان و صحن شورا خداحافظی کردند، اما موضوعاتی از گذشته وجود دارد که شورای ششمی‌ها با آنها اختلاف نظر‌ دارند. همین مباحث باعث شده که برخی مسائل مجدد در جلسات علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از این موضوعات مهم، مصوبه برج باغ است که توسط اعضای دوره دوم به تصویب رسید. این مصوبه به متولیان ساخت و ساز اجازه می‌داد که در ۳۰ درصد از مساحت یک باغ ساخت و ساز انجام دهند و ۷۰ درصد باقی مانده باغ را حفظ کنند. اما حدود ۱۴ سال بعد این مصوبه با رای اعضای شورای پنجم لغو شد و نمایندگان مردم مدعی بودند که چنین مصوبه‌ای به نوعی قاتل باغ های تهران است و به محیط زیست آسیبی دو چندان وارد می‌کند و مقرر شد به هیچ وجه پروانه ساختمان در املاک با نوعیت باغ صادر نشود. البته بسیاری از کارشناسان شهری و محیط زیست بر این باورند که مصوبه برج باغ مناسب شهر تهران نیست.

برجی در تهران

هدف اعضای دوره پنجم از لغو این مصوبه این بود که با تغییر کاربری باغات و تبدیل آن به مراکز خدماتی، خانه سالمندان و یا پارک و کافه، ریه های شهر را حفظ کنند و در این زمینه به نظر می رسد با شورای شهر فعلی اختلاف نظر دارند.

در این راستا علی اعطا سخنگوی شهر دوره پنجم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که مصوبه برج باغ باعث نابودی تعداد زیادی باغ شده است. در سال ۸۶ تا ۹۶، ۱۳۰ هکتار از باغ‌های تهران از بین رفتند و دلیل آن هم ساخت‌وساز بوده است. در دوره پنجم ۲۱ باغ را تملک کردیم که این تعداد به بوستان تبدیل شدند و آن‌ها را حفظ کردیم.

وی ادامه داد: ما باید از کاربری‌های متنوع باغات در جهت رشد، استقبال کنیم تا تمام باغات حفظ شوند و برای مالک آن هم توجیه اقتصادی داشته باشد که در ازای آن انگیزه ایجاد شود، زیرا باغات خصوصی در شهر بسیار زیاد است و طبیعتا شهرداری به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. بنابراین باید از این زاویه به مسئله باغات بپردازیم.

برج سازی در تهران

با اینکه شورای پنجمی‌ها از لغو مصوبه برج باغ راضی بودند اما انگار شورای ششمی‌ها نظر دیگری دارند.

به تازگی مهدی چمران در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته است که متاسفانه قانون باغاتی در دوره گذشته در شورای شهر مصوب و آن‌همه برایش تبلیغ شد، نتیجه اش این شد که سال گذشته یک نفر پروانه باغ مسکونی نگرفته است. چون با هیچ قانونی صدق نمی‌کند و صرفه اقتصادی ندارد. مالک باید متری ۱۰۰ میلیون تومان پول بدهد تا زمین بخرد اما دو طبقه در ۱۵درصد یک باغ بسازد. حساب کنید جایی ۳۵۰ متر است و می‌گویند باغ است!

در واکنش به این مصاحبه علی اعطا سخنگوی شورای پنجم گفت: در تمام عبارات آقای چمران، یک پیش‌فرض قطعی وجود دارد: «مالک باید از ساخت‌وساز در باغ، بهره اقتصادی ببرد». بی هیچ گفتگو، نتیجه منطقی این سخن، احیای برج‌باغ است. به عبارتی مصوبه برج‌باغ نتیجه منطقی این دیدگاه بود که ساخت‌وساز در باغ باید صرفه داشته باشد. چرا؟ این رویکرد اظهر‌من‌الشمس است که به حفاظت از باغ منجر نمی‌شود، منافع عمومی را مسئله اصلی ندانسته و خواسته یا ناخواسته، در زمین تأمین منافع سوداگران در تقابل با منافع عمومی بازی می‌کند.

سه شنبه///

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بهتر است دوستان ما در شورای پنجم، قصاص قبل جنایت نکنند، یعنی ما را قضاوت نکنند زیرا هنوز هیچ تصمیمی برای مصوبه برج باغ‌ها نگرفتیم. دیروز یک فوریت اصلاح این موضوع تصویب شد که متعلق به زمین‌های کمتر از ۵۰۰ متر است. مردم تهران مطمئن باشند که ما دلسوز باغات تهران هستیم و مکررا در این باره تذکر داده ایم.

وی تاکید کرد: نگرانی حفظ فضای سبز و باغات را داریم اما مهم این است که به موضوع نگاه سلبی نداشته باشیم و حق مالکان پایمال نشود و نباید طوری رفتار کنیم که باغات تهران به حراج گذاشته شود؛ در ذهن ما یک معامله برد برد است، اما مصوبه شورای دوم و پنجم در اجرا مشکلاتی داشته است به همین دلیل باید یک تعامل ایجاد شود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران هم در این باره در صحن علنی اظهار کرد: حتما در خصوص باغات در این دوره طرحی به تصویب می‌رسانیم که وضعیت از این حالت خارج شود.

وی گفت: خیلی از زمین‌هایی که کاربری باغ داشته، از دهه‌های گذشته درختی در آنجا وجود نداشته است. تغییراتی در مصوبه برج باغات داریم که باعث حفظ و گسترش باغات و فضای سبز شود و کاری نمی‌کنیم که باعث حفظ و گسترش باغات نشود؛ موضوع درآمدی برای ما مطرح نیست.

برج باغ‌های تهران

در ارتباط با موضوع باغات و مصوبه برج باغ ها اعضای شورای شهر تقریبا نظارت یکسانی مبنی بر حفظ آنها دارند اما نکته مهم این است که پس از یکسال هنوز برای چنین پرونده مهمی تصمیم گیری مناسبی انجام نشده و به نوعی کشمکش هایی بر سر برج باغ های تهران وجود دارد. باید منتظر ماند و دید اعضای فعلی شورای شهر تهران چه اقدام و یا مصوبه جایگزینی برای حفظ باغات دارند به طوری که کسی بر سر چنین موضوعی مضرر نشود.

محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر باغات از بین بروند، توان اکوسیستم تهران کاهش پیدا می کند و برج هایی در ظاهر زیبا جایگزین آنها می شوند، البته این موضوع در مناطق شمالی تهران بسیار مشهود است و به همین دلیل باید شورای شهر دوره ششم راه درست و مناسبی را پیش گیرد و وقت خود را بر سر یک تصمیم گیری درست بگذارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Australia
آرش
۰۶:۱۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
مالک باغ تا کی باید باغبان شهر باشه ؟ اگه می‌خواستید از شهر محافظت کنید باید از اول محدوده بنری می‌کردید ‌. طرف تو شمال شهر برج می‌سازه روبه‌روی باغ همسایه به اسم ویو ابدی کلی سود میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
مگه طرف گناه کرده باغ داره که شما حالا میگی نه فقط باغ باشه. یه سال آب نده همه درختا خشکه اونوقت کی می خواد دلسوزی کنه؟
بوستان های تهران آب ندارن بدن به دختا شما دنبال باغ مردمی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
درخت و باغ نباشه زندگی بی روح و مصنوعی میشه برج های ۲۰ طبقه به چه دردی میخورن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
یقینا به نفع اعضای شورا کار خواهند کرد نه به نفع مردم!!!!