معاون علوم پزشکی همدان:

وضعیت سلامت شبکه آب همدان به طور مداوم کنترل می‌شود

وضعیت سلامت شبکه آب شهری و تانکر‌های آبرسانی سیار در همدان با نمونه برداری میکروبی، املاح سنجی، کدورت سنجی و کلرسنجی به صورت مستمر بررسی و کنترل می‌شود.

فاطمه ترکمان اسدی,معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: از ۳۱ مرداد تاکنون یک هزار و ۱۵۱ مورد کلرسنجی شبکه شهری مورد پایش قرار گرفته که یک هزار و ۸۸ مورد مطلوب بوده است.

او گفت: به دنبال یک هزار و ۱۵۱ مورد کدورت سنجی از شبکه آب شهری، مطلوب بودن یک هزار و ۱۳۹ مورد محرز شد و تنها ۱۲ مورد در وضعیت نامطلوب بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  گفت: ۲۵۶ مورد نمونه برداری میکروبی از شبکه شهری صورت گرفته است که نتیجه ۱۴۶ آزمایش مطلوب بوده و نتیجه مابقی نمونه‌ها هنوز مشخص و ارائه نشده است.

ترکمان اسدی در ادامه گفت: علاوه بر شبکه آب شهری وضعیت کُلرسنجی تانکر‌های آبرسانی سیار نیز بررسی شد که از یک هزار و ۴۹۹ مورد یک هزار و ۳۶۹ مورد مطلوب و ۱۴ مورد اصلاح کلر باقی مانده در محل صورت گرفت.

او گفت: وضعیت کدورت تانکر‌های آبرسانی سیار در یک هزار و ۴۹۹ مورد بررسی شد که نتیجه یک هزار و ۳۶۶ مورد مطلوب و ۱۳۶ مورد نامطلوب بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  می گوید: ۴۹ مورد نمونه برداری میکروبی از تانکر‌های سیار آبرسانی صورت گرفت که ۲۲ مورد مطلوب و یک مورد نامطلوب بوده است همچنین مابقی در دست بررسی در آزمایشگاه است.

به گفته ترکمان اسدی تانکر‌های آبرسانی سیار یک به یک علاوه بر آبفا توسط کارشناسان بهداشت محیط معاونت بهداشتی کنترل می‌شوند و چنانچه هر ۲ مجموعه درباره سلامت آب به یک نتیجه دست یافتند نسبت به توزیع آن اقدام می‌شود.

او گفت: شهر همدان بلوک بندی شده است و بلافاصله بعد از جریان یافتن آب در لوله‌ها در هر ساعت از شبانه روز، نسبت به بررسی و کنترل ایمنی آب اقدام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: به دنبال نمونه برداری میکروبی از ۲ چشمه و قنات نامطلوب بودن هر دوی آن‌ها تایید و خارج از شبکه توزیع و مصرف قرار گرفت.

در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سد‌های استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است. همین امر در روز‌های اخیر موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

در این مدت «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو ۲ بار به صورت سرزده به همدان سفر کرده است و در جریان این سفر‌ها در بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

طرح آبرسانی به همدان با خط انتقال به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح تامین آب بلند مدت شهر همدان و شهر‌ها و روستا‌های مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده، ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و به نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری‌های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرفت در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله اول آن برای آبرسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه، با گذشته قابل قیاس نیست. این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آب ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.