معاون آب و فاضلاب خراسان رضوی:

۵٠ درصد شبکه توزیع آب شرب استان بالای ٣٠ سال عمر دارد

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۵٠ درصد این خطوط عمر بالای ٣٠ سال دارد که برای اصلاح و بازسازی هر کیلومتر به ۵٠٠ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

مهدی جهان‌طلب معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی  گفت: پس از بارندگی‌های سال ٩٧ و ٩٨، شاهد کاهش بارندگی در دو سال اخیر بودیم.

او افزود: امسال با وجود بارش ١۶۵ میلی‌متری، همچنان نسبت به میانگین دوره آماری ٢٠ درصد عقب هستیم.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: اکنون ٩۶ شهر و ٢ هزار و ٩٣٠ روستا با ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر جمعیت تحت پوشش شبکه آب شرب بهداشتی قرار دارند.

 جهان طلب بیان کرد: ٩٧ درصد آب استان از منابع زیرزمینی و ٣درصد از سد‌های کوچک و متوسط تأمین می‌شود.

او تصریح کرد: با وجود این‌که امسال سال سختی داشتیم، اما هم‌اکنون آب شرب مورد نیاز خراسان رضوی از محل هزار و ۴٠٠ حلقه چاه، ٢٠۵ چشمه و ٧١ رشته قنات تامین می‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تأکید کرد: ٣٢ شهر و ٩٠٠ روستا در خراسان رضوی درگیر تنش آبی هستند که امیدواریم با همراهی و کمک مردم با مدیریت مصرف این مشکل حل شود تا با قطعی آب مواجه نشویم.

جهان طلب سرانه تولید به ازای هر نفر در استان را ٢۶۴ لیتر و سرانه مصرف را ١٨٠ لیتر اعلام و اظهار کرد: با هدف تامین و ارتقای آب شرب مورد نیاز ٩۴ پروژه با ٢٧٠میلیارد تومان اعتبار در نقاط مختلف خراسان رضوی در دست اجراست.

او با اشاره به اختصاص ۵٧۵میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در ١٢٠ روستای استان، افزود: در هفته دولت امسال ٧٩ پروژه با ١١٠ میلیارد تومان هزینه در حوزه آب و فاضلاب خراسان رضوی افتتاح یا کلنگ آغاز آن به زمین زده می‌شود.

این مقام مسئول با اذعان به این‌که با ٨۵٠ لیتر کسری آب روبه‌رو هستیم،گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در بحث افت سفره‌های زیرزمینی است و این مهم هر ساله باعث کاهش تولید آب و توان چاه‌های آب شرب می‌شود و چاره‌ای جز حفر چاه جدید نداریم.

جهان طلب با تاکید بر این‌که طی سال‌های ٩٩و ١۴٠٠ به دلیل رعایت نشدن مدیریت مصرف با افزایش ٧درصدی تولید و امسال نیز با افزایش ٣درصدی تولید آب شرب در خراسان رضوی مواجه بودیم، بیان کرد: پایین بودن تعرفه آب مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف است و این در حالی است که تعرفه هزینه‌ها واقعی است و این مهم بحث نگهداری و سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او با اشاره به ٣٠ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب شرب در خراسان رضوی، تصریح کرد: ۵٠ درصد این خطوط عمر بالای ٣٠ سال دارد که برای اصلاح و بازسازی هر کیلومتر به ۵٠٠ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان این‌که در دو شهر بجستان و جنگل در استان به دلیل پایین بودن کیفیت آب، آب شرب مورد نیاز در این مناطق به صورت کارتی توزیع می‌شود تأکید کرد: موضوع انشعابات غیرمجاز یکی از دغدغه‌های اصلی ماست، به طوری که در سال گذشته هشت هزار و ۵٠٠ انشعاب غیرمجاز شناسایی و تبدیل به مجاز شده است و امسال نیز شناسایی و برخورد با ١٠ هزار انشعاب در دستور کار قرار دارد.

منبع: خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.