احداث پایگاه امداد و نجات معدنکاران در کوهبنان

سرپرست فرمانداری کوهبنان گفت: باتوجه به وجود معادن زیاد زغال سنگ پایگاه امداد و نجات معدنکاران در حوزه استحفاظی کوهبنان احداث شود.

در پی فوت کارگر معدن هشونی کوهبنان جلسه فوق العاده شورای کارگری شهرستان با حضور مدیر عامل شرکت زغال سنگ کرمان، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، رئیس دفتر نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان، رئیس اداره کار کوهبنان و مدیران معادن در محل تالار اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرپرست فرمانداری کوهبنان گفت: کار در معادن زغال سنگ سخت و طاقت فرسا است، اما باید به گونه‌ای چاره اندیشی گردد که حوادث جرحی و فوتی به حداقل برسد تا شاهد داغدار شدن خانواده جامعه کارگری نباشیم.

مجید توکلی تاکید کرد: حادثه ریزش معدن زغال سنگ هشونی که در روز سه شنبه اتفاق افتاد که چند نفر از کارگران در حین تعمیرات تونل دچار حادثه شدند.

سرپرست فرمانداری کوهبنان افزود: در این حادثه متاسفانه یک کارگر جان خود را از دست داد و بقیه کارگران به همت گروه امداد و نجات معدن نجات پیدا کردند که علل حادثه توسط بازرسان اداره کار در دست بررسی است و در همین راستا جلسه مشترکی با حضور اعضای کمیسیون کارگری کوهبنان، مدیر عامل زغال سنگ‌کرمان و مدیر کل اداره کار استان و...برگزار گردید.

توکلی تصریح کرد: کارگر فوت شده کوهبنانی و دارای سه فرزند است که حدود ۴۰ سال سن داشت.

سرپرست فرمانداری کوهبنان ادامه داد: با عنایت ویژه نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس پیگیر هستیم مباحث خلاء بیمه‌ای کارگران، افزایش ایمنی و به روز شدن تجهیزات معادن حل و فصل شود و با راه اندازی افق‌های جدید همراه با تجهیزات مدرن شاهد افزایش تولید و جذب نیروی جدید باشیم.

وی تاکید کرد: جا دارد مجمع نمایندگان استان با طرح لوایحی در مجلس در راستای رفع مشکلات کارگران معادن زغال سنگ خصوصا رفع موانع ضریب، خلاءبیمه‌ای، اختصاص خدمات ویژه فرهنگی و رفاهی به کارگران و مناطق همجوار معادن و... اقدام کنند.

توکلی ادامه داد: بالای ۷۰ درصد معادن زغال سنگ استان کرمان در شهرستان کوهبنان قرار گرفته است و ضرورت دارد که اورژانس معدنی و پایگاه امداد و نجات معادن در حوزه استحفاظی کوهبنان احداث شود.

وی بیان داشت: جلسه بعدی کمیسیون کارگری ۴۵ روز آینده با حضور مدیر کل کار و امور اجتماعی استان، مدیر عامل شرکت زغال سنگ کرمان، مدیران معادن، اعضای شورای تامین و رئیس دفتر نماینده مردم در مجلس در شهرستان برگزار خواهد شد.

در ادامه محسن شریفی مدیر عامل شرکت زغال سنگ استان کرمان گفت: سخت‌ترین کار دنیا کار در معادن زغال سنگ است که همواره با خطر افزایش گاز متان و ریزش همراه تونل است.

وی اظهار کرد: در لحظات اولیه حادثه معدن هشونی کمیته بحران معدن و ستاد تشکیل شد و تیم امداد و نجات در محل ریزش حضور پیدا و شروع به کار نمود که برای سریع‌تر شدن عملیات نجات تیم امداد و نجات معدن پابدانا به محل حادثه اعزام شدو تیم امداد و نجات هجدک در آماده باش قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت زغال سنگ کرمان گفت: در حال حاضر حدود ۸۰۰ کارگر در بخش اداری، خدمات و تونل در معدن هشونی مشغول به کار هستند در حالی که در استان کرمان ۷ معدن زغال سنگ فعال دولتی، دو کارخانه فرآوری و بیش از ۳۰۰۰ کارگر داریم.

شریفی بیان داشت: از راه‌های برون رفت شرکت از وضعیت موجود و افزایش درآمد رفع مشکل خلاء بیمه‌ای کارگران است که حدود ۱۷۲۳ کارگر معادن زغال سنگ استان کرمان خلاء بیمه‌ای دارند.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ کرمان افزود: بعضی کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان بالای بیست سال سابقه دارند که با عنایت ویژه نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در صدد هستیم خلاءبیمه‌ای برطرف شود که در این راستا ابتدا بایستی قوانین تامین اجتماعی با مساعدت نمایندگان مجلس اصلاح شود.

وی اظهار کرد: بازنشستگی پیش از موعد تبصره و لایحه خاص خود را می‌خواهد که از دولت و مجلس انقلابی و مردمی انتظار داریم با تشکیل کمیته‌های ویژه و تخصصی کمک کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضریب‌ها اصلاح و خلاء بیمه‌ای برطرف شود که این مهم در راستای جذب نیرو‌های جوان و متخصص همچنین افزایش تولید موثر است.

در ادامه مجتبی مصباح مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: معادن در دنیا با حادثه و سختی کار همراه است که نوع کار طاقت فرسا است.

وی اظهارکرد: امسال اولین مورد فوتی در معادن را داشتیم در حالی که ایمنی معادن متغیر و لحظه‌ای است.

مصباح بیان داشت: باید نواقص ایمنی معادن برطرف شود که پس از ارزیابی بازرسان اداره کار، فعالیت شروع شود و جا دارد که علل حوادث بررسی تا مشکل مرتفع گردد.

وی ادامه داد: استاندارد‌های ایمنی و بهداشت در معادن مشخص است لذا در صورت لازم تذکرات به مدیران معادن داده می‌شود تا شاهد تکرار حوادث منجر به فوت در معادن نباشیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: هر گروه کاری یک افسر ایمنی دارد لذا کارگران باید آموزش‌های اولیه ایمنی را ببینند تا در آینده شاهد حوادث مشابه نباشیم.

وی تصریح کرد: باید با ظرافت و حساسیت بر ایمنی معادن نظارت گردد که در صورت ضرورت اخطار داده شود که شرایط برای کار مهیا گردد، زیرا جان کارگر برای ما مهم است.

مصباح گفت: برای رفع خلا ء بیمه‌ای اقداماتی در حال انجام است و در صدد هستیم خلاء بیمه‌ای ۱۷۲۳ نفر برطرف شود تا زمینه برای صرفه جویی در هزینه‌ها، جذب نیرو‌های جوان و فعال فراهم و کار با ایمنی پیش برود.

وی افزود: انتخابات شورای اسلامی کار طی هفته‌های آتی برگزار می‌شود تا اعضای جدید انتخاب شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.