عدم تحقق هدفگذاری‌های نیروگاه تجدیدپذیر در برنامه پنجم و ششم توسعه

حمید رضا صالحی گفت: بر خلاف کشور‌های دنیا نتوانسته ایم ظرفیت نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس را در کشور فعال کنیم.

حمید رضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: انجمن ساتکا پیشنهاد می‌کند که در جهت ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، یک روز در سال به عنوان روز ملی انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین شود. برای تعیین این روز می‌توان از تاریخ تولد شخصیت‌های برجسته علمی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر زحمات فراوان کشیده اند، مانند دکتر فرهنگی، مهندس حاجی سقطی، دکتر بهادری نژاد، دکتر یعقوبی و سایر اساتید استفاده نمود. در این روز تشکل‌ها و فعالین حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام به برگزاری رویداد‌ها در جهت فرهنگ سازی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور کنند.


بیشتر بخوانید


پتانسیل ساخت یک میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور

حمید رضا صالحی می‌گوید: در برنامه پنجم هدف ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور اعلام شد که این امر محقق نشد و همان هدف را مجدد در برنامه ششم دنبال کردیم که متاسفانه این مهم هم در برنامه ششم به ثمر نرسید.

در کشور آلمان حدود ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس اغلب روی سقف خانه‌ها احداث شده است، در حالی که ما در ایران نتوانسته ایم این ظرفیت را فعال کنیم. اگر دولت نرخ خرید تضمینی را بدرستی تعیین کند و تسهیلات مناسب در اختیار مالکین خانه‌ها قرار دهد، توسعه تصاعدی نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف خانه‌های مردم ایجاد می‌شود. ما می‌توانیم یک میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور احداث کنیم که پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی می‌شود.

ظرفیت ادارات برای استفاده از انرژی خورشیدی

سید محمد جواد موسوی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن در زمینه موظفی های وزارت نیرو در مورد هزاران اداره دولتی که مصرف برق قابل توجهی دارند گفت: وزارت نیرو می‌بایست مصوبه هیات وزیران در خصوص الزام ادارات دولتی به تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر را اجرا کند. بدین وسیله هم میزان قابل توجهی برق تجدیدپذیر تولید می‌شود، که تولید در محل مصرف است، هم مقداری از کسری کشور جبران می‌شود. متاسفانه دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو در اسفند مبهم است و اهرم فشار جریمه روی قبوض را کامل مشخص نکرده است. درخواست ما از وزیر محترم نیرو این است که مصوبه فوق را اصلاح و ابلاغ نماید.

سید محمد جواد موسوی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا به مشکل کمبود آب در کشور اشاره می کند و می گوید: در کشور با کمبود آب مواجه هستیم که موجب بایر شدن زمین‌های کشاورزی بسیاری شده است. اگر دولت محترم برای صاحبین زمین‌های کشاورزی تسهیلات مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی در نظر بگیرد، کشاورزان می‌توانند مزارع خورشیدی بجای مزارع کشاورزی احداث کنند که ضمن عدم نیاز به آب، موجب ایجاد درامد و معیشت جایگزین برای کشاورزان می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار