تنظیم هرگونه قرارداد در خارج از دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است

معاون دادگستری کل استان اردبیل گفت: تنظیم هرگونه قرار داد در بنگاه‌ها و خارج از دفاتر رسمی غیرقانونی است.

جلال آفاقی گفت: نحوه عملکرد مشاوران و اتحادیه‌ها می‌تواند در پیشگیری از تشکیل پرونده‌ها و حل و فصل اختلافات مردم موثر باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل می گوید: موضوع پیش‌فروش ساختمان نیز از جمله معضلاتی است که حجم قابل توجهی از دعاوی را به خود اختصاص داده است.

او به فعال شدن گشت‌های تلفیقی بازرسی از مشاورین املاک و خودرو در اردبیل اشاره کرد و گفت: در گشت‌های تلفیقی مدنظر نمایندگان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دادستانی ، اتاق اصناف ، اتحادیه‌های خودرو و املاک، پلیس راهور و پلیس اماکن عمومی حضور خواهند داشت.

آفاقی در ادامه پلمب واحدهای مشاوران املاک و خودرو فاقد پروانه در اردبیل را از جمله ماموریت‌های گشت‌های تلفیقی ذکر کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل همچنین با اشاره به اجرای قانون پیش فروش ساختمان و جرم تلقی شدن عدم ثبت قرارداد در دفاتر اسناد رسمی، بر لزوم برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی در این خصوص تاکید کرد و گفت: در بحث پیش فروش املاک برابر قانون، مشاوران املاک در حد صدور معرفی نامه به دفاتر اسناد رسمی صلاحیت دارند و تنظیم هرگونه قرارداد در بنگاه‌ها و خارج از دفاتر رسمی غیرقانونی بوده مجازات سنگینی در پی دارد.

به گفته او، شهروندان در مراجعه به مشاورین املاک صلاحیت آنها و داشتن شناسه و کد و پروانه فعالیت آنها را مورد بررسی قرار دهند.

آفاقی می گوید: مقرر شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک برچسبی حاوی مشخصات مشاوران صلاحیت‌دار در محل فعالیت آنها الصاق شود و نیز فرم‌های متحدالشکل معرفی نامه در موضوع پیش فروش ساختمان تدوین شود.

به گفته او، در بنگاه‌های املاک که صرفا در حد صدور معرفی نامه برای دفاتر اسناد رسمی صلاحیت دارند، از فرم‌های متحدالشکل مصوب استفاده خواهد شد و در صورت عدم مراجعه پیش فروشنده و پیش خریدار به دفاتر اسناد رسمی، این معرفی نامه‌ها فاقد اعتبار می‌باشد.

معاون دادگستری اردبیل گفت: بر اجرای قانون پیش فروش ساختمان در اردبیل بدون اغماض نظارت می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.