ابراز بی اطلاعی پنتاگون از منشا انفجار‌ها در یک پایگاه روسیه در کریمه

وزارت دفاع آمریکا از منشا انفجارهای رخ داده در پایگاه نظامی روسیه در کریمه ابراز بی اطلاعی کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه اطمینان داد اطلاعاتی در مورد علت انفجار‌های اخیر در یک پایگاه نظامی روسیه در کریمه ندارد و تأکید کرد آمریکا هیچ سلاحی که امکان چنین حمله‌ای را فراهم کند، به کیف تحویل نداده است.

فرودگاه نظامی ساکی روسیه، در شبه جزیره کریمه که سال ۲۰۱۴ توسط روسیه ضمیمه شد، روز سه شنبه بر اثر رشته انفجار‌هایی به شدت آسیب دید. مسکو این انفجار‌ها را تصادفی اعلام کرد، اما کارشناسان آن‌ها را به حمله نیرو‌های اوکراینی نسبت می‌دهند.

کی یف مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت و هنوز هیچ توضیحی در مورد انفجار‌های متعدد که شاهدان از آن‌ها فیلم گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، داده نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، یک مسئول بلندپایه ارتش آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما چیزی نداریم که نشان دهد آیا پرتاب موشک بوده است یا نه، نمی‌توانم بگویم آیا خرابکاری بوده است یا خیر. نمی‌دانم.»

این افسر ارشد که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به موشک‌های بالستیک تاکتیکی با برد ۳۰۰ کیلومتر، که کی‌یف تلاش می‌کند واشنگتن را متقاعد کند تا آن‌ها را در اختیارش بگذارد، افزود: «آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که حمله با ATACMS نبود، زیرا ما به آن‌ها ATACMS ندادیم».

این موشک‌ها که با سامانه‌های توپخانه‌ای دقیق هیمارس که هم‌اکنون در دسترس نیرو‌های اوکراینی است، سازگار هستند، به کی‌یف امکان می‌دهند تا اهداف عمیقی را در قلمرو تحت کنترل مسکو هدف قرار دهد. کاری که آمریکا از بیم گسترش درگیری به کشور‌های ناتو از آن اجتناب می‌کند.

مسئول بلندپایه نظامی آمریکایی گفت: «ما به آن‌ها (اوکراینی ها) هیچ چیزی که به آن‌ها امکان دهد یا کمک کند که به کریمه حمله کنند، نداده ایم.» وی در عین حال خاطر نشان کرد که آمریکا کنترل ارتش اوکراین را در دست ندارد.

وی افزود: «آنچه که ما از اوکراینی‌ها می‌خواهیم انجام دهند این است که با روسیه آنطور که می‌خواهند بجنگند.»

این مقام ارشد ارتش آمریکا بی آنکه این حمله را به نیرو‌های اوکراینی نسبت دهد، گفت این حمله تأثیر مهمی بر نیروی هوایی روسیه داشته است.

سرویس‌های اطلاعات نظامی انگلیس جمعه اعلام کردند دست کم پنج جنگنده-بمب افکن سوخو-۲۴ روسیه و سه فروند هواپیمای چند منظوره سوخو-۳۰ نابود شدند یا به شدت آسیب دیده اند، اما باند فرودگاه احتمالا قابل استفاده باقی مانده است.

اطلاعات نظامی انگلیسی در توییتی نوشت: «ساکی عمدتا پایگاهی است که برای هواپیما‌های ناوگان روسیه در دریای سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت‌های هوانوردی این ناوگان در حال حاضر به شدت کاهش یافته است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
پس حتما خودشون با اف 35 زدنش
آخرین اخبار