رییس گروه توسعه گردشگری اصفهان:

اصفهان ظرفیت‌های بسیاری برای رونق گردشگری معنوی در ماه‌های محرم و صفر دارد

وکیلی گفت: استان اصفهان از ظرفیت‌های بسیاری بمنظور رونق و توسعه گردشگری معنوی و آیینی در طول سال به ویژه ماه‌های محرم و صفر برخوردار است.

کوروش وکیلی گفت: گردشگری معنوی و مذهبی یکی از انواع گردشگری است که استان اصفهان ظرفیت‌های فراوانی در این زمینه به دلیل برخورداری از تنوع اقوام، آیین و آداب و رسوم دارد و می‌تواند از این ظرفیت‌ها به عنوان فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کند.

او با بیان اینکه تا کنون ۴۷۱ اثر از جاذبه‌های گردشگری مذهبی مانند مسجد‌های تاریخی، امامزاده ها، حسینیه ها، آرامگاه ها، بقاع متبرکه، زیارتگاه‌ها و کلیسا‌ها در استان شناسایی شده و به ثبت ملی رسیده است، اظهار داشت: این جاذبه‌ها در کنار آیین‌ها و مراسم ویژه مذهبی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری برای گردشگری معنوی فراهم کرده است.

او با اشاره به اینکه گردشگری معنوی مانند گردشگری فرهنگی تاریخی، سلامت و طبیعت گردی، مخاطبان خود را دارد، اضافه کرد: این نوع گردشگری مختص زمان حال نیست بلکه از گذشته علاقه‌مندان و گردشگران خود را داشته است.

وکیلی با اشاره به اینکه ظرفیت ها، آیین‌ها و اماکن مذهبی استان اصفهان بمنظور استفاده از فرصت‌های موجود در این زمینه معرفی شده است، خاطرنشان کرد: انواع آیین‌های مذهبی در مکان‌های مختلف در شهر‌ها و روستا‌های اصفهان برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به نخل گردانی، تعزیه خوانی، چاووش خوانی و سقاخوانی و برپایی کاروان‌ها و دسته‌های بزرگ عزاداری اشاره کرد.

وکیلی با بیان اینکه امسال وزارت میراث فرهنگی، میزی با عنوان " گردشگری معنوی " در کشور ایجاد کرده است، گفت: این میز با هدف هماهنگی برای توسعه و رونق گردشگری معنوی و مذهبی به ویژه در ماه‌های محرم و صفر ایجاد شده است.

رییس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: در این پیوند، امسال به دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی گردشگری، تور‌های مسافرتی و راهنمایان تور‌ها اعلام شد که فرصت‌های گردشگری معنوی موجود در استان را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنند.

او با تاکید بر لزوم تهیه محتوا درباره ظرفیت‌های گردشگری معنوی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: در میز گردشگری معنوی کشور نیز تاکید شد که گردشگری معنوی فقط مختص به ماه‌های محرم و صفر نباشد بلکه می‌توان از ظرفیت‌های آن در طول سال و برای همه مراسم مذهبی مانند اعیاد عید فطر و نیمه شعبان نیز استفاده کرد.

وکیلی با اشاره به اینکه مراسمی مانند غبار روبی امامزاده ها، مساجد و حسینیه ها، یادبود شهدا و مشاهیر معنوی و آیین‌های شاخص مذهبی که برخی از آن‌ها در فهرست میراث ناملموس ثبت شده اند از جاذبه‌های گردشگری معنوی به‌شمار می‌آیند، تصریح کرد: در حال تهیه بانک اطلاعات جامع و کاملی از رویداد‌ها و آیین‌های مذهبی استان که جاذبه گردشگری معنوی دارند، هستیم.

او با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی اماکن جاذبه‌های گردشگری معنوی در استان تهیه شده است، افزود: جذب گردشگران خارجی به گردشگری معنوی نیز بازتاب فراملی خوب برای کشورمان خواهد داشت.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های "وزوان"، "مزدآباد" و "مون" به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار