خیمه حسینی با قدمت ۴۰۰ساله در این روستا+ عکس

پیرغلام حسینی گفت: اهالی هوتک براساس رسمی دیرینه با برپایی خیمه حسینی، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را برگزارمی کنند.

علی جعفری پیر غلام تکیه امام حسین هوتک از پرپایی خیمه حسینی به مناسبت ماه محرم در این روستا خبر داد.

او اظهار کرد: آیین سنتی برپایی خیمه حسینی هرساله سه روز قبل از فرارسیدن ماه محرم با حضور اهالی روستا و همراه با اشک و ندبه مردم، در هوتک برگزار می‌شود.

 

 

 

 

خیمه

این پیرغلام حسینی بیان کرد: این مکان ثابت و دارای قدمت تاریخی ۴۰۰ساله که در بحث آثارمعنوی ثبت میراث فرهنگی شده است به همت عاشقان امام حسین هر ساله میزبان عشاق امام است.

او می‌گوید: مردم این روستا خیمه بزرگ  را که به طول ۳۰ و عرض۱۵ متر دوخته شده و بعد از نصب ستون چوبی که ارتفاع آن‌ها به ۱۵ متر می‌رسد تیکه‌های خیمه را با ۲۵۰ گره به هم وصل می‌کنند.

او گفت: با حضور عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین (ع) طناب‌های نصب شده در چهار طرف این خیمه‌ها با ذکر‌های یا علی، یا حسین و یا زینب و لبیک یا حسین کشیده و مهار می‌شود این مرحله عمدتا توسط مردان قوی هیکل انجام می شود تا در بیش از یک ماه که خیمه سرپاست مشکلی پیش نیاید اما پسرهای کم سن وسال نیز اغلب با غرور خاصی از اینکه پدر یا پدربزرگ من درمراسم فلان سال برپایی خیمه حضور داشته یاد می کنند.

خیمه1

جعفری که از کودکی خاطرات زیادی از برپایی خیمه دارد گفت: تزئین داخل و نمای بیرونی خیمه با پرچم‌های مختلف  انجام می شود و این برپایی خیمه را به طور عمده آقایان برعهده دارند و پذیرایی از متولیان و عزاداران حسینی گردآمده در خیمه با پخت آبگوشت معروف امام حسینی انجام می شود.

او می‌گوید: در تمامی مدت  چهل وهشت روز برپایی خیمه مراسم‌های کوچک و بزرگ عزاداری شامل نوحه سرایی، سینه زنی، زنجیر زنی، دّمام زنی و خواندن زیارت عاشورا توسط برپاکنندگان برگزار می‌شود.

او گفت:تعزیه خوانان معروف هوتک نیز اغلب روز عاشورا در این مکان اجرا دارند وچون این مکان بین مردم استان معروف است اغلب از دیگر شهرهای اطراف نیز برای استفاده از این مراسم ها در روزهای تاسوعا وعاشورا میهمان داریم.

هوتک

جعفری بیان کرد: در این خمیه هر روز صبح قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی، ظهر‌ها مراسم تعزیه و شامگاه مراسم عزاداری و زنجیر زنی و سینه زنی برگزار می‌شود و در پایان روز ماه صفر این خیمه‌های عاشورایی  با سینه زنی و مراسم مخصوصی جمع آوری شود.

این مکان که قدمتی دیرینه دارد جز مراسم های معروف هوتک است که از شهرهای مختلف استان همه ساله میهمانانی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار