املاکی‌ها با ترفند «معاملات مکرر» قیمت مسکن را افزایش می‌دهند

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: مشاوران املاک با انجام معاملات مکرر و با هدف کسب سود‌های غیرمتعارف، در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذاری بسیاری دارند.

پدیده دو قولنامه‌ای و سه قولنامه‌ای که این روز‌ها بلای جان بازار مسکن شده، روشی است که در آن واحد مسکونی توسط مشاوران املاکی خریداری می‌شود و با معاملات مکرر صوری در بین اعضای همان دفتر، نهایتاً با قیمت‌های بالاتر به فروش قطعی می‌رسد.

در این روش که به عنوان ترفند مشاوران املاک مطرح می‌شود، واحد مسکونی نهایتاً چند برابر ارزش آن به دست خریدار واقعی می‌رسد. بنگاه‌های املاکی با معاملات مکرر در ابتدا قیمت واحد‌ها را افزایش می‌دهند و بعد به بازار عرضه می‌کنند.

«فرشید ایلاتی» کارشناس حوزه مسکن درباره اثرات معاملات مکرر بر قیمت مسکن، گفت: مشکلی که مشاوران املاکی برای باز مسکن ایجاد می‌کنند، در ظاهر بحث واسطه‌گری و دریافت کمسیون بیشتراست، اما این فقط ظاهراً ماجرا است، بلکه بلای اصلی معاملات مکرر با هدف کسب سود‌های غیرمتعارف است.

وی توضیح داد: مشاوران املاکی در پشت صحنه ملک‌های به قیمت، خوش قیمت و زیر قیمت را خریداری می‌کنند، طی چند مرحله معامله صوری در دور آخر به مصرف‌کننده واقعی می‌فروشند، اما تا زمانی که قیمت را چند برابر نکردند، اجازه فروش فایل به مصرف‌کننده واقعی را نمی‌دهند.

این کارشناس مسکن افزود: این پدیده در منطقه یک تهران و پایین شهر که قیمت ملک در شرایط خاصی قرار دارد، هم بیشتر است. در منطقه یک به دلیل سرمایه‌ای شدن مسکن این اتفاق زیاد می‌افتد. در عین حال این روز‌ها پدیده دو قولنامه‌ای و سه قولنامه‌ای در اطراف تهران هم که تقاضای خرید مسکن افزایش یافته است، بیشتر است.

ایلاتی بیان کرد: اکنون تعداد مشاوران املاک روند افزایشی عجیبی دارند. به ازای هر ۱۸۰ واحد مسکونی یک مشاور املاک داریم به طوری که تعداد دفاتر رسمی املاک که به ۱۵۰ هزار دفتر املاکی رسیده است.

به گفته این کارشناس بخش مسکن، در ۴۰ سال گذشته دفاتر مشاور املاکی ۴۰ برابر متناسب با رشد قیمت مسکن رشد داشته‌اند. در سال ۹۹ به ازای هر دفتر املاکی یک معامله هم ثبت نشده است، البته این آمار منهای آمار معاملاتی است که کد رهگیری برای آن‌ها گرفته نمی‌شود. این یک معما است. سوال این است که اگر تعداد معاملات از تعداد دفاتر املاکی کمتر است، چرا رشد دفاتر املاکی تا این حد زیاد است؟

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۳:۴۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
بنگاه های املاک باعث رواج افزایش قیمت مسکن و بدحجابی در جامعه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
ملک و مسکن
شده عروس هزار داماد
افتاده دست نااهل
بی صاحب و بی حساب و کتاب
و هیچکس هم به فکر مستاجر بدبخت نیست

خداوندا برسان آن دادگر عادل را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
کارشناسی ونقل وانتقال ملک بایدتوسط دفاتراسنادرسمی انجام شود تا تقلب در معاملات وگرانی مسکن کنترل شودمشاوراملاک را جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
این املاکی ها پدرمستاجررا دراوردن...جایی هم نیست حق مستاجررا بگیرد....طرف مالک را می گیرن از مستاجربه عناوین مسخره خسارت می گیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
فقط تنها راه حل مشکل مسکن اینکه سرمایه‌گذاری تو مسکن به ضرر مایه داران باشه یعنی باید یه جوری بشه که مسکن فقط جنبه مصرف داشته باشه نه سرمایه گذاری وقتی که تمام سرمایه گذارها بریزم تو بازار مسکن برای سود کلان خب معلومه قشر ضعیف نابود میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
در حال حاضر گرون بودن مسکن را که همه میدونن الان یه اتفاق جدید که داره میفته اینه که سرمایه داران ارزون از مردم میخرن به قیمت زیاد میفروشن در مدت زمان کم سود تصاعدی میکنند دلالی بهترین شغل دنیاست البته تو ایران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
ام الفسادمسکن همین بنگاه ها هستن...قیمت ها را بالا میبرن....دستشون با صاحبخانه ها تو یه کاسه است.تا سودبیشترببرن
توشهرداری هرمحلی یه دفترخرید وفروش باشه....با یه حق الزحمه کم این معاملات انجام بشه....کنترل بشه حق الزحمه وخرید وفروش..مالیات به دولت بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
کوچه بغلی ما یک ملک رو 5روز پیش برای فروش گذاشته بود بنگاه و هم دیوار تا امروز یک بنگاهی خریده ملک رو تو دیوار 300میلیون گرونتر گذاشته تا بفروشه یعنی تو چند روز میخواد 300میلیون سود کنه برابری می‌کنه با 40سال حقوق منه کارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
نون کثیفی میبرن سر سفره ی خونوادشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
جلو شون رو بگیرید پدرمون رو در آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اینکه تو یه خیابون از 10 تا مغازه 9 تاشون املاکی هستن این چه معنیی داره؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
ساز و کار عرضه مسکن باید تغییر کنه دست بنگاه دار و واسطه باید از این حوزه کوتاه بشه...مالک باید بتونه ملکشو مستقیما در معرض فروش بزاره و خریدار بتونه بدون واسطه ملکشو مستقیما از مالک بخره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
یه ملک میخواستم بخرم با قرض و وام و فروختن طلاهای خانمم و هزار تا بدبختی یه ملک از بنگاه خریدم..بعد از خرید متوجه شدم که من با مالک اصلی معامله نکردم ..بنگاه دار ملک رو با قیمت بسیار پایینتر از مالک گرفته بود و با قیمت بالا به من فروخت....هر روز و هر روز دارم لعنت میفرستم به جد و ابادشون.....اگه بنگاه دار این کار و با من نمیکرد...من میتونستم ملک رو خیلی بهتر بخرم و زیر بار وام و قسط و قرض نرم...
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۸:۵۶ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
توی دوتا معامله - یه زمین و یه واحد آپارتمان دقیقا همین بلا رو سر بنده هم آوردن
دادش زیاد خودتو ناراحت نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
واقعا چرا املاکی اینقدر زیاد شده؟ تو خیابون راه میری یک در میون یا بانک میبینی یا املاکی !
هر مجتمع تجاری یا مسکونی که ساخته میشه چندتا املاکی هم کنارش مثل قارچ سبز میشن
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اینها ملت رو بیچاره کردند. بنگاههای املاک هم باید مثل دفاتر ثبت اسناد بروند زیر نظر قوه قضائیه و از اونجا حقوق بگیرین و ارتباط مالی مستقیم با خریدار و فروشنده نداشته باشن.
Belgium
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
املاکیه به من زنگ زده میگه ملک شما یک میلیارد قیمتشه ما یک میلیارد و صد و پنجاه میفروشیم صدو پنجاه برای ما از شما دیگه کمیسیون نمیگیریم اکثر املاکیها بالابود میگیرن که سود بیشتری از کمیسیون ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
این کار بانک هاست. مشاورین املاک فقط یکی از هفت سر اژدهای بانک ها در افزایش قیمت مسکن هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
همه گرانی مسکن تقصیر بنگاهی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
کلا مشاوران املاک باید جمع شوند و یکی دوتا شرکت در سطح کشور ایجاد شود جهت انجام معاملات مسکن و فقط فقط از کانال آنها معاملات معتبر باشد و آنها برای هر ملک بسته به منطقه ، متراژ ، سال ساخت و چند آیتم دیگه بگزارند و فقط با قیمتی که آنها تعیین می کنند ملک خرید و فروش رود و غیر از آن غیر ممکن باشد.
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۲:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
به جای مقصر شناختن مشاورین املاک یا اصناف دیگر به دنبال حل مساله گرانی ها باشید. از یک طفل هم بپرسید میداند که بستنی 500 تومانی شده است 5000 تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
بنگاهی نامرد توبه کن
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۲:۱۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
نویسنده این گزارش به معنی واقعی کلمه چرت و پرت بلغور کرده اند
فرمودند املاکی ها مثلاً آپارتمانی را ۵ میلیارد برای خودشان می خرند و بعد بین خودشان معاملات مکرر میکنند و وقتی قیمت آپارتمان به ۵ برابر رسید یعنی ۲۵ میلیارد به مصرف کننده نهایی می فروشند .
خدا همه مریض ها را شفا بدهد .
ظاهرا این روزها خبرنگارانی که در مذمت حوزه مشاورین املاک قلم میزنند ، حق الزحمه مناسبی از مدیران بورس دریافت میکنند .
برای شما متاسفم
با این ترفندها نمیتوانید سرمایه ها را جذب بورس کنید و بورس را از لجن بیرون بکشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
خودت بنگاهی هستیا.تابلوه. توبه کن
Germany
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
املاکی ها رو باید جمع کنند یا خرید و فروش زیر نظر دولت و زیر نظر یک سایت مشخص باشه و مالیات رو دولت بگیره
هنچنین میشه برای اجاره نشینی هم مالیات قرارداد در دفتر خانه های دولتی باشه و قرارداد های خونه بالای سه سال باشه
چون شصت درصد از جامعه مستاجر هستند و حق مستاجر باید بیشتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
کاملا درسه این بهترین پیشنهاده. با یک سایت درست حسابی میشه کل بساط رو جمع کرد. مشکلات بنگاههای املاک ام الفساد است؛ اغلب قیمتها از قیمت بازار مسکن متاثر میشه مثلا اگه شما حداقل ماهی 300 میلیون از املاک سود داشته باشی چرا باید برای تولید هزینه کنی ضمنا اینقدر پول داری که دائما در حال خریدی و این یعنی افزایش قیمت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام بنده میخواستم خونه بخرم تواین یه ماه اخیر.دقبقا بنگاهیا من رو تشویق به خرید و فروش ملک دربازه یک ماه میکردن و میگفتن خودمون مثلا ۱۰۰ میلیون بالاتر برات میفروشیم و میگفتن درصد ما روهم باید بدی از سودی که کردی.اگه این معاملات که یه ملک در یکی دوماه با قیمت بالاتر معامله میشه رو پیگیری کنن باز کمتر میشه اینکارا. ۹۰ درصد بنگاه هایی که رفتم همین جوربودن.
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۱۱:۵۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اوکی متوجه شده
آخرین اخبار