آمار عجیب از فعالیت بنگاه‌های املاک

بنگاه‌های املاک با وجود حداقل فعالیت و معامله ملک، به دلیل سود بسیار بالای فعالیت خود حتی با معدود معاملات در طول سال نیز درآمد بالایی دارند.

اعلام آمار‌های جدید از تعداد بنگاه‌های املاک فعال در سطح کشور، همزمان با تغییر مبنای محاسبه حق کمیسیون این بنگاه ها، نشان می‌دهد که حجم بنگاه‌های املاک فعال در سطح کشور چه مقدار به نسبت حجم معاملات مسکن زیاد است و نشان می‌دهد صرفه اقتصادی فعالیت بنگاه‌ها با وجود حجم پایین معاملات مرتبط با مسکن در مقایسه با تعداد بنگاه ها، چه مقدار بالاست.

روز گذشته دو آمار جدید از فعالیت بنگاه‌های مسکن در کشور منتشر شد. عبدا.. اوتادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک در گفتگو با تسنیم اعلام کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار مشاور املاک در تهران داریم که به‌طور میانگین حدود ۱۰ نفر در آن‌ها مشغول کار هستند، یعنی حدود ۱۲۰ هزار نفر. در کشور نیز حدود پنج میلیون نفر به همراه اعضای خانواده در بخش مشاور املاک فعالیت دارند که رقم قابل توجهی است. خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی اعلام کرد: حدود ۱۳۵ هزار مشاور املاک دارای مجوز در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با کارکنان خود جمعیتی ۷۰۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند.

اگر آمار ۱۳۵ هزار بنگاه مشاور املاک دارای مجوز در کل کشور را مبنای تحلیل خود قرار دهیم از مقایسه این آمار، با آمار سالیانه معاملات مرتبط با مسکن، اطلاعات جالبی به دست می‌آید. مرکز آمار در گزارش‌های فصلی با عنوان «اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور» به بررسی قیمت زمین و مسکن، اجاره بها و آمار معاملات مربوط به این بخش‌ها می‌پردازد. آخرین آمار مرکز آمار مربوط به بهار و تابستان سال گذشته است. در شش ماه نخست سال گذشته در مجموع بیش از ۳۲ هزار معامله مربوط به خرید و فروش زمین، ۱۲۲ هزار معامله مربوط به خرید و فروش مسکن و ۶۹۶ هزار معامله مربوط به ثبت اجاره بها صورت گرفته و در مجموع، کل معاملات ثبت شده مرتبط با مسکن ۸۵۰ هزار مورد بوده است. با تقسیم این عدد به ۱۳۵ هزار بنگاه معاملات دارای مجوز، سهم هر بنگاه املاک در سال از معاملات مرتبط با ملک، کمی بیش از شش مورد است. به عبارتی در نیمه نخست سال گذشته به طور متوسط هر ماه یک مورد معامله مسکن در بنگاه‌های املاک کشور صورت گرفته است.

اگرچه معاملات غیررسمی مسکن و همچنین بنگاه‌های غیرمجاز در این تحلیل دیده نشده است، اما در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که بنگاه‌های املاک با وجود حداقل فعالیت و معامله ملک، به دلیل سود بسیار بالای فعالیت خود حتی با معدود معاملات در طول سال نیز درآمد بالایی دارند. به عنوان مثال در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌ها در عمل یک درصد ارزش معامله ملک را از خریدار و فروشنده (از هر کدام نیم درصد و در مجموع یک درصد) دریافت می‌کنند، برای معامله یک ملک ۵ میلیارد تومانی در تهران، ۵۰ میلیون تومان حق کمیسیون به بنگاه املاک می‌رسد که رقم چشمگیری است و نشان می‌دهد که چرا تغییر کمیسیون بنگاه‌های املاک که در روز‌های اخیر محقق شده، ضروری است و می‌تواند فعالیت بیش از حد قارچ گونه بنگاه‌های املاک در کشور را سر و سامان دهد.

منبع: خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام، لطفا یه گزارش تهیه کنید که در هرمنطقه حق کمیسیون برای هرمعامله بطور متوسط چند است؟
Iran (Islamic Republic of)
تحلیل غلط و نتیجه گیری غلط
۰۷:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
این تحلیل ها بسیار اشتباه است...
تحلیلگر این مقاله مشخص است که کار علمی تا کنون انجام نداده اند...
چون بازه زمانی انتخابی ایشان (شش ماهه نخست پارسال) اصلاً میانگین درآمد املاک ها را مشخص نمی کند زیرا شش ماهه نخست پارسال به دلیل اتمام دوره روحانی و ترس از رویکرد دولت جدید بود که معاملات زیاد شد و بعد قطع شد!!! و اصلاً نمایانگر میانگین درآمد املاک ها نیست و در ثانی همه معاملات که ۵ میلیاردی نیستند
Iran (Islamic Republic of)
فردباقی
۲۲:۲۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
بنگاههای املاک بدون هیچ فعالیت تولیدی فقط از راه دلالی مسکن وگران کردن حیطه شغلیشان که اجاره وخرید مسکن باشد با درصد سهم خود درامد بیزحمت وکلانی برای خود ایجاد کرده اند و چشم امید طبقه کم درامد به خانه دار شدن وحتی مستاجری آبرومندانه را کور کرده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
کمیسیون را بجای درصدی باید عدد ثابت بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
از تعداد نانوایی های محل تعدادشون بیشتر شده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
از بی پروا ترین اصناف برای کسب درآمد با شگرد های دور زدن قانون هستند و قانون خودشان رو دارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
امان از مشاورین املاک ۵ دقیقه فرمی پر می گنند ۲۰ میلیون می گیرند.این کدام قاعده وقانون است که کارمند بازنشسته ای مثل من درسه ماه ۲۰ میلیون درآمدم نیست. ایشان در ۵ دقیقه اینچنین نجومی دریافت می کند.
بداد ما مستاجرها برسید ازیک طرف بی انصافی صاحب خونه ها واز طرف دیگه غارتگری مشاورین املاک
Iran (Islamic Republic of)
راشو
۱۵:۴۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
یک قشر که جیب مردم را با حمایت قانون می برند با نوشتن یک کاغذ در عرض ۱۰ دقیقه سودهای چند ده میلیونی تا صد میلیونی می گیرند و هیچ احساس مسئولیتی هم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
مسولیین مسکن با دلال ها و بنگاهی ها یه بلایی سر مسکن آوردن که چند سال دیگه باید مردم برن تو بیابون های اطراف تهران داخل چادر زندگی کنن حالا ببینید اگه ول کنیشون اگه مردم رو به این روز ننداختن.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۴:۲۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
کارمزد معاملات بورس هم 1.24درصد هست که رقم بسیار چشمگیری است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
همین بنگاه ها مردم رو بیچاره کردن یه فکری براش بکنید لطفا.اکثرشون حروم خورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
اگر میخواهیم املاکیها دست از افزایش قیمت بردارند، باید مطالبه کنیم تا اجرت بنگاه های املاک را از حالت درصدی خارج شود و بصورت عدد ثابت باشد. اینطوری دیگه آنها سعی نخواهند کرد بخاطر بالا رفتن درصد خودشان، قیمتها را بالا ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
دولت و مجلس محترم واردات کالای خارجی مثل پوشاک را که در داخل تولید می شود ممنوع کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
بازرس اصناف از همان صنف نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
پنج میلیون نفر مشاور املاک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یا خدا
خب گوشت و دمبه همین پنج میلیون نفره که نون خالی بقیه رو نابود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
پول مفت میگیرن موقع بوجود آمدن مشکل خودشونو کنارمیکشن و هیچ مسئولیتی رو قبول نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
باید حق کمیسیون بنگاه املاک مقدار ثابتی باشد تا نقش املاکی ها در افزایش قیمت املاک حذف بشه .وحتی باعث کاهش قیمت میشه.
چون میخان معامله سر بگیره ودرصد کمیسیونشون را بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
پول مفت میخورن.بیچاره مردم که پول رو میدن به بنگاه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
مشکل به بنگاه های املاک ختم نمی شود اکثریت مشاغل آزاد بظاهر رسمی و قانونی از این دسته هستند . لباسفروشی ها و موبایل فروشی ها و میوه فروشی ها و .... لباس در بسیاری موارد ۱00٪ سود موبایل فروش ها باز گشت به تنظیمات کارخانه را فلش زدن حساب می کنند و هر چه دلشان می خواهد با چن تا اپلیکیشن . میوه فروش های خیلی معمولی خیار و پیاز و... با حداقل 50٪ سود می فروشند روزی 500 کیلو( حداقلش ) بفروشند کیلویی متوسط 3 هزار تومن میشه یک میلیون و پانصد هزار تومن روزانه و ..... انوقت بیچاره کارمند و کارگر و بازنشسته ماهی 5 یا 6 میلیون درآمد !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
و مشاغل مربوط به خودرو اعم از تعمیر و لوازم یدکی و معاملات خودرو نیز از این دسته است که آن نیز سروسامان می طلبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
یک ملت تمام دزد که ریاکاری یاد گرفتن خودشون حلال و بقیه را حرام خوار میدونن. اون کارمند که اگر حلال خور بود مردم توی ادارات پرونده به دست گرفتار نبودن! همه سرتاپا یه کرباسیم از ماست که بر ماست... مالتون اگر حلال بود به راه حرام نمی‌رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
درآمد اصلی بنگاه ها از محل تخلفات و دلالی در خرید و فروش املاک است و رقم کمیسیون تنها نقش دسر بعد از غذا را بازی میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
بی قانون ترین صنف در مملکت همین صنف غیر تخصصی مشاوران املاک است
یک مشت راحت طلب و فرصت طلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
خب توهم برو املاک خیلی سخت نیس
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاهر
۱۶:۰۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
اکثر مشاغل اصلا سر و سامان ندارند بنده رفتم برای صافکاری گلگیر ماشینم حدود 10تا صافکاری رفتم قیمت ها از 80هزار تومان گفتند تا 600هزار تومان ببیند حداقل و حداکثر چقدر فاصله داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
بخاطر اینکه از یک معامله 59 میلیون پول مفت به جیب میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
مهد
۱۴:۱۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
عزیز این پول اصلا عددی نیست این نمایشه فقط
خونه رو خودشون قولنامه میخرن یه رنگی میکنن 200-300 میلیون میکشن روش میفروشن به یکی دیگه چون قولنامه کردن صاحب ملک هنوز همون قبلیه و سر هردو طرف رو کلاه میزارن
فکر کردید چطوری قیمت خونه و ماشین روز به روز داره پرواز میکنه