ساماندهی ۴۲ کیلومتر از آبراه‌ها و رودخانه‌های شهرستان دهاقان

مدیر اداره منابع آب شهرستان دهاقان از ساماندهی و لایروبی ۴۲ کیلومتر از آبراه‌ها و رودخانه‌های شهرستان دهاقان در سه سال گذشته خبر داد.

حجت حاج حسنی گفت: در سه سال گذشته  هشت هزار متر مربع از اراضی حریم و بستر رودخانه شهرستان دهاقان آزاد شده و رفع تصرف و سه پل غیر استاندارد بر روی رودخانه شور تخریب شده است.

وی بیان کرد: هم اینک ۱۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی شهرستان در دست مطالعه حریم و بستر است و در آینده‌ای نزدیک تکمیل و ارائه می‌شود.

مدیر اداره منابع آب شهرستان دهاقان با اشاره به پیش بینی و اخطاریه اداره کل هواشناسی، بر تشدید فعالیت سامانه بارشی تابستانه مونسون که مخاطراتی از قبیل رگبار شدید، رعد و برق، بارش تگرگ و وزش شدید باد را در پی دارد گفت: در شهرستان سه جلسه کمیته پیشگیری بحران و سیلاب برگزار شده و تصمیمات مناسبی جهت برخورد با موضوع گرفته شده است.

حاج حسنی افزود: در سال‌های گذشته تقاطع و مناطق حادثه خیز در زمان سیلاب شناسایی و به فرمانداری و ادارات مربوطه اعلام شده است.

وی با بیان این که در چند روز اخیر از مناطق حادثه خیز بازدید به عمل آمده و مشکلات آن بررسی شده است، اضافه کرد: نقاط حادثه خیز در زمان سیلاب رصد شده است و در صورت بروز بحران تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

وی با تأکید بر این که اقدام به بازدید از رودخانه‌ها و مسیل‌های شهرستان به خصوص رودخانه شور و سرشاخه‌های انجام شده است، گفت: موانع سیلاب بررسی شده و توصیه‌های لازم به اهالی و شورای روستا‌ها و بخشداری داده شده است.

مدیر اداره منابع آب شهرستان دهاقان تصریح کرد: با دادستان شهرستان جهت استفاده از پتانسیل تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب جهت اخذ دستور قضایی مبنی تخریب موانع در هنگام سیلاب هماهنگی لازم صورت پذیرفته است.

وی افزود: با توجه به حضور گسترده عشایر در شهرستان توصیه به جمع آوری و جابجایی عشایر از ارتفاعات و مسیر آبراهه‌ها و مسیل‌ها توسط منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و امور عشایر شده است.

حاج حسنی با بیان این که از تجمع در حاشیه رودخانه‌ها ممانعت به عمل می‌آید، افزود: درخواست همکاری ماشین آلات راهسازی و معدنی سنگین از واحد‌های معدنی و صنعتی شهرستان در مواقع اضطراری و بحران شده است.

وی تصریح کرد: مقرر شده یک دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه لودر و سه دستگاه کامیون جهت تخریب باغ‌ها و دیوار‌های بستر رودخانه در مناطق خطرناک در اختیار اداره منابع آب قرار گیرد تا با توجه به دستور قضایی بر مبنا تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب اقدام به تخریب دیوار و مانع و مستحدثات کند.

مدیر اداره منابع آب شهرستان دهاقان تصریح کرد: جهت پیشگیری از سیلاب‌های ناگهانی اقدامات قابل توجه صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تکمیل مطالعات حریم و بستر ۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های شهرستان دهاقان اشاره کرد.

بر اساس هشدار سازمان هواشناسی از امروز تا شنبه در سطح استان اصفهان فعالیت سامانه بارشی تابستانی تشدید می‌شود و از روز پنجشنبه تا اواخر جمعه شاهد رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، بارش تگرگ در مناطق جنوب، جنوب غرب، مرکز استان (به ویژه مناطق جنوبی‌تر) و مناطق همجوار با استان فارس و چهارمحال بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد هستیم.

مدیر اداره منابع آب شهرستان دهاقان از مردم خواست از تجمع در حاشیه رودخانه و مکان‌های تفریحی در سواحل و مجاورت رودخانه‌ها پرهیز کنند.

دهاقان در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار