عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد؛

افزایش مدرسه‌های فرسوده در کشور

مهدی اسماعیلی گفت: متأسفانه مدرسه‌های فرسوده کشور رشد پیدا کرده اند که باید بر اساس استاندار‌های نظام مهندسی نوسازی شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت که افزایش این مدارس در حالی اتفاق افتاده که دولت و خیران مدرسه ساز کمک رسانی هم داشته اند.

بر اساس آمار آقای اسماعیلی، از تعداد مدرسه‌های فرسوده که آن‌ها را «زلزله خاموش» توصیف کرده، نزدیک ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه مستقر در کانکس و ۱۰۰ هزار کلاس درس، به تخریب و بازسازی نیاز دارند.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند تخریب یا مقاوم سازی در کشور وجود دارد.

از این تعداد ۳۰ تا ۳۵ هزار کلاس درس باید تخریب شوند و ۶۸ هزار کلاس مقاوم سازی می‌خواهد.

مهرالله رخشانی مهر گفت کلاس‌های درس کپری در صورتی که به سمت نوکپر‌ها با معماری مناسب بروند، فضای مناسبی برای آموزش خواهند بود.

او ابتدای تیر ماه هم «جمع‌آوری مدارس کانکسی با جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۱۰ نفر» را از اولویت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اعلام کرده؛ به گفته آقای رخشانی مهر از برنامه‌های دیگر این سازمان، جمع‌آوری کانکس‌های فرسوده و خریداری کانکس‌های جدید برای مناطق محروم است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت که اعتباری ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای بازسازی و مقاوم سازی کلاس‌های درس تخریبی در کشور مصوب شده است.

به گفته آقای حاجی‌پور مدیرکل حوزه ریاست سازمان نوسازی کشور، مدرسه‌های فرسوده به حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

قانون بودجه امسال برای نوسازی مدارس فرسوده ۷۰۰ میلیارد تومان و حدود ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات محرومیت زدایی برای تخریب و بازسازی در نظر گرفته است.

در بودجه سال ۱۴۰۱ دولت اجازه دارد ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند تا برای احداث، تکمیل و تجهیز فضا‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اختصاص داده شود.

در این بخش از قانون بودجه، روستا‌های بدون مدرسه یا با مدرسه کانکسی و عشایر و دانشگاه فرهنگیان اولویت دارند.

آمار مدیرکل حوزه ریاست سازمان نوسازی کشور نشان می‌دهد اواسط دهه ۸۰، حدود ۷۰ درصد مدارس کشور فرسوده بوده‌اند، اما این آمار در سال ۹۵ به ۳۰ درصد و در ۵ سال گذشته، به ۱۹.۲ درصد رسیده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار