لزوم ارائه طرح‌های تشویقی به آبزی پروران کم مصرف

مدیر کل شیلات خوزستان گفت:سازمان آب و برق طرح‌های تشویقی به آبزی پروران کم مصرف ارائه دهد.

 فتح الله ابوعلی گفت: ما در گوشه‌ای از خلیج فارس واقع شده ایم که کم عرض بوده و مرز‌های مشترک نزدیکی با کشور‌های عراق و کویت داریم که امکان فعالیت در اعماق بیشتر را محدود کرده است و علیرغم اینکه وسعت سواحل نسبت به استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بسیار پایین است در حوزه آب‌های جنوب در جایگاه چهارم صید و صیادی قرار داریم و در بحث دریا به دلیل محدودیت صیدگاه‌ها و حفظ ذخایر آبزیان امکان توسعه فعالیت‌های صیادی را نداریم.

مدیرکل شیلات خوزستان  ظرفیت‌های مغفول استان که در سال‌های گذشته استفاده‌های چندانی از آن‌ها نشده است را  زه آب‌های کشاورزی، آب‌های نامتعارف، فعالیت‌های تلفیقی با کشاورزی و باغبانی، سواحل و آب‌های شور بر شمرد.

به گفته او در بخش سواحل برنامه‌های مفصلی از ابتدایی تا انتهایی‌ترین نقاط ساحلی استان برنامه ریزی و در دست اجرا است .

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: طی بررسی و مطالعات اولیه حدود ۳۸ هزار هکتار اراضی ساحلی شناسایی و پروژه‌های بزرگی در همین راستا طراحی و در حال پیگیری است.

ابوعلی می گوید: برخی طرح‌های شیلاتی از سال‌های گذشته آغاز شده و در حال اجرا هستند مانند پرورش میگو در چوئبده شهرستان آبادان که با ظرفیت محدودی فعالیت می‌کند و یا در هندیجان که ۲ واحد در مجموع یک هزار و ۵۰۰ هکتار پرورش میگو در حال ساخت است که اولین واحد تولیدی طرح ۳۵۰ هکتاری تا پایان تیرماه سال جاری و دومین واحد در سال‌های آینده به بهره برداری می‌رسد.

به گفته او ، سایر طرح‌ها در خرمشهر و سواحل آبادان به عنوان اولین نقاط ساحلی مورد نظر تا ماهشهر و هندیجان تا آخرین نقطه مرزی ما با استان بوشهر که روستای امامزاده عبدالله در شهرستان هندیجان است، طرح‌های بزرگی در حوزه پرورش ماهیان دریایی و میگو تحت عنوان آبزیان دریایی پیش بینی شده که مطالعات آن انجام شده و آماده سرمایه گذاری است.

این مقام مسئول گفت: یکی از بزرگترین واحد‌های تولید خاویار کشور در شهرستان دزفول راه اندازی خواهد شد و مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان گتوند نیز امسال به بهره برداری می‌رسد.

این مقام مسئول بیان داشت: وجود زه آب‌های فراوان ناشی از فعالیت‌های کشاورزی در استان یک ظرفیت جدید و به نوعی یک تهدید محسوب می‌شود و براساس اقدامات مطالعاتی صورت گرفته می‌توانیم آن تهدید‌ها را ظرفیت سازی و به فرصت‌های آبزی پروری تبدیل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.