بورل: توافق برجام باید در اسرع وقت منعقد شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ریسک عدم حصول توافق با ایران گفت باید احیای برجام هرچه سریعتر انجام شود.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پیامی توییتری مدعی شد احتمال دارد طرف‌های برجامی با ریسک عدم حصول توافق روبه‌رو شوند و خواستار منعقد شدن هرچه سریعتر توافق شد.

بورل در این پیام نوشت: «پس از بیش از یک سال مذاکره، ریسک عدم رسیدن به خط پایان را داریم. ما باید در اسرع وقت توافق را منعقد کنیم و به اجرای کامل برجام بازگردیم.»

او در بخش بعدی پیام ارجاعی به سخنان نماینده‌اش در شورای امنیت سازمان ملل داد.

«اولوف اسکوگ» نماینده بورل در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل به عنوان جانشین او سخنانی درباره برجام و رویکرد بورل به این توافق مطرح کرد.

اسکوگ در ابتدا با بیان آن‌که به جای بورل در این نشست شرکت می‌کند، از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، قدردانی کرد و گفت: «تمایل دارم از آنتونیو گوترش و رزماری دی کارلو و تیم آن‌ها در دبیرخانه به دلیل تعهد و پشتکار در کارشان در رابطه با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و به ویژه گزارش تهیه شده برای بحث امروز تشکر کنم. از زمان آخرین گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ همه شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا به مذاکرات فشرده خود در وین برای بازگرداندن برجام ادامه دادند.»

نماینده بورل ادامه داد: «این مذاکرات بیش از یک سال پیش در آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد. تا ماه مارس امسال، متنی از چالش‌های سخت را در دست داشتیم و فقط تعداد کمی از موضوعات در آن حل نشده باقی مانده بود، این متن اقدامات لازم برای بازگشت به برجام را شرح می‌داد. مذاکرات در ۱۱ مارس به دلیل عوامل خارجی متوقف شد و به ایران و آمریکا این فرصت داده شد تا آخرین مسائل دوجانبه باقی مانده را بررسی کنند. برای این منظور، تلاش‌های اتحادیه اروپا برای میانجی‌گری برای توافق و بازگرداندن برجام ادامه یافت.»

او در ادامه بدون اشاره به بدعهدی‌های کشور‌های اروپایی درباره برجام، مدعی شد: «اتحادیه اروپا به بازگرداندن برجام متعهد است. اما ضروری است که پس از بیش از یک سال مذاکره و با توجه به مسیر نگران‌کننده هسته‌ای ایران و همچنین ادامه تحریم‌های جدید آمریکا، این توافق را در اسرع وقت منعقد کرده و به اجرای کامل برجام ادامه دهیم. این برای اروپا، ایران، منطقه و همچنین برای کل جهان که اکنون بیش از هر زمان دیگری به امنیت و ثبات نیاز دارد، مهم است.»

نماینده مسئول سیاست خارجی اروپا افزود: «از دیدگاه هماهنگ‌کننده این مذاکرات، پس از بیش از یک سال مذاکرات فشرده چندجانبه، ما معتقدیم که توافق خوبی برای بازگرداندن برجام روی میز داریم. این یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست، بلکه برای رسیدن به تعادل ظریف کنونی در متن، باید همه شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا انتخاب‌های سیاسی بسیار سختی انجام می‌دادند. این معامله اکنون تقریباً نهایی شده است، اما نگرانیم که نتوانیم آن را نهایی کنیم، اما پیام ما این است که از این فرصت استفاده کنید و بر اساس متنی که روی میز است، معامله را به نتیجه برسانید. زمان غلبه بر آخرین مسائل باقی‌مانده، انعقاد توافق و بازگرداندن کامل برجام اکنون فرا رسیده است.»

اسکوگ در بخشی دیگر از سخنانش مدعی شد: «تحولات هسته‌ای ایران به‌ویژه درباره تداوم انباشت اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد و ۶۰ درصد و نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر و بیشتر، نگرانی جدی ما است. البته ما کاملاً اذعان داریم که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه با پیامد‌های اقتصادی بسیار جدی و منفی مواجه شده است و ما عمیقاً متأسفیم. ما همچنین از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهیم از اقدامات و اظهاراتی که تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث تشدید تحرکات نظامی در منطقه و فراتر از آن شود، خودداری کنند.»

در انتها نماینده جوزپ بورل مدعی شد اتحادیه اروپا کاملاً متعهد به دیپلماسی چندجانبه است و افزود: «دیپلماسی که برای چندین دهه موفق بوده است، تنها راه است. ما منافع مشترکی در اجرای برجام، به ویژه در فضای بین‌المللی کنونی داریم. اجازه دهید این کار را با هم انجام دهیم، و اجازه دهید ما آن را به سرعت انجام دهیم.»

این در حالی است که مقام‌های کشور‌های مختلف در نشست عصر امروز (پنجشنبه) در شورای امنیت سازمان ملل ادعا‌های جدیدی درباره ایران و اقدامات کشورمان در راستای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها مطرح کرده‌اند.

البته پیش از این نشست تروئیکای اروپایی بیانیه‌ای منتشر کرده و مدعی شدند روند احیای برجام از ماه مارس دوباره از سرگرفته شد، اما ایران از این فرصت استفاده نکرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۲:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۱
آقای بورل جان مادرت دست از مسخره بازی بردار. ما از دست تحریمات و تورمات لورل هاردی وار شما جانمان به لب رسیده و حال حرف مفت زدن نداریم چون غذا نداریم که بخوریم و چک و چانه بزنیم تا فکمان بشکند. تحریم کردی و از برجام گریختی و پا به فرار گذاشتی. حالا دستور امر ملوکانه صادر میفرمایی برای سه فوریت در امر انعقاد قرارداد؟ کارتر بازی را کنار بگذار و سر عقل بیا. از اول شما کارتان تر زدن بوده و بس. دره ی نریده که برای ما نگذاشته اید. آقای بورل کتاب بی شعوری خاویر کرمنت را حتما بخوان. ما دیگر الان نیازی به ساختن بمب جدیدی نداریم. هر وقت هم که اراده کنیم امریکا را با فشار دادن یک تک دکمه در کسری از اپسیلون ثانیه به جزغاله تبدیل می کنیم. موشکهای ما با سرعت نور حرکت میکنند. ما شما را شخم میزنیم. برادران ما در طالبان اماده هستند تا امام جمعه کاخ سفید را معرفی کرده و مثل کریستوفر کلمبوس دوباره اسلام ناب محمدی را اینبار بجای پرچم مسیحیگری در سراسر قاره امریکا بکوبند. و چنان سخت بکوبند که آه از نهاد شما از جهنم بلند شود. کراواتت را سفت بسته ای خون به مغزت نمیرسد. همین قدرت تفکر را از تو گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
Taha
۱۸:۴۰ ۱۰ تير ۱۴۰۱
از رئیس جمهور خواهش میکنم بمب اتمی رو بسارن
Iran (Islamic Republic of)
حزب جمهوری خواه امریکا
۱۵:۵۸ ۱۰ تير ۱۴۰۱
چشم ، امر دیگر نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۰ تير ۱۴۰۱
توافق با دشمن ایران امکان ندارد انجام شود آمریکا اعتبار خود را از دست داده است هر کجا پا گذاشته ان جا خراب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۰ تير ۱۴۰۱
اعتبار هر کشور پاسپورت و پول ملیش هست خواهشا وقتی از اعتبار هر کشور حرف میزید اول اعتبار پاسپورت و پول ملی رو نگاه کن نه حرف رسانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۱
دم اربابت شدی ، مثل پلیس خوب موس موس میکنی : بیائین دیگه حله ، بعد عمو سامت میاد گردن کلفتی میکنه!! کور خونــــــــــــــــــــــــدی . باید بمب بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ تير ۱۴۰۱
لعنت به برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۰ تير ۱۴۰۱
چشم حتما با رفت تحریم یا بی رفع تحریم !!!!!!
خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۱
خودت رو به خری نزن ابتدا رفع تحریمها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۰ تير ۱۴۰۱
یکبار ریسک کنید و تنگه مهم انرژی را ببندید جواب تحریم ،تحریم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۰ تير ۱۴۰۱
جناب بورل ، از آنجایی که سران و مقامات آمریکا و اروپا بی منطق، بی وجدان، بی انصاف، بی تعهد، دیکتاتور، دروغگو و نفهم هستند و هیچگونه اراده ای نداشته و افسار بر گردن خود را بدست صهیونیست ها سپرده اند و صهیونیست ها هستند که بجای آنها تصمیم می گیرند و خط مشی ترسیم می کنند و از آنجایی که صهیونیست ها و جمهوریخواهان با همدیگر تبانی کرده اند تا از پیروزی بایدن در انتخابات پیش رو جلوگیری کنند، مطمئن باشید که هیچگونه توافق برجامی صورت نخواهد گرفت. چون صهیونیست ها به بایدن اجازه نخواهند داد و این برای آمریکا بزرگترین ننگ هست. اگر بایدن در اسرع وقت تمامی تحریم‌ها علیه ایران را حذف نکند و به تمامی خواسته های ایران تن ندهد و توافق برجامی صورت نگیرد ،قطعا" در انتخابات پیش رو شکست خواهد خورد. این خط و این نشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۰ تير ۱۴۰۱
قیمت نفت فشار آورده روشون، ما هم که هم نفت می‌فروشیم هم پولش رو دریافت می کنیم، پس ماییم که شرایط رو تعیین می کنیم نه اونا.
#ایران_قوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۰ تير ۱۴۰۱
پول نفتی که دریافت می کنید و چکار می کنید؟ ما که چیزی در زندگیمون تغییر نمی کن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۰ تير ۱۴۰۱
فعلا داریم باهاش ویرانی ها که شما با گفتن «با حسن کلید تا 1400» ایجاد کردید رو جمع می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۰ تير ۱۴۰۱
برمیگردین البته بعد از آزمایش هسته ای ما تو کویر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۰ تير ۱۴۰۱
ترامپ و آمریکا برجام رو ترک کردن و ۵۰۰ میلیارد دلار خسارت مالی به ایران زدن
اگر این پولو جبران کردن
اگر ۱۴۳ هزار نفری که بخاطر تحریم دارو و کرونا مردن رو زنده کردن
اگر هزاران ازدواجی که بخاطر تحریم و گرانی کنسل شد رو دوباره برقرار کردن
اگر هزاران طلاقی که بخاطر بیکاری و گرانی و تحریم و تورم اتفاق افتاد لغو کردن
اگر شرمندگی هزاران پدر سر سفره رو بخاطر گرانی و تحریم و تورم و خروج آمریکا از برجام جبران کردن
اگر هزاران مریضی که بخاطر کمبود دارو منتظر مرگ شدن رو امیدوار کردن
اگر و هزاران اگر دیگه رو جبران کردن ایران هم باید تمام تخطی از برجام رو جبران کنه
محاله غرب و آمریکا جبران کنه
ایران هم باید بمب اتمی بسازه و از برجام خارج بشه
دیگه این توافق و برجام بدرد نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۰ تير ۱۴۰۱
برجام دیگه مرده
بدرد نمیخوره
اگر احیا بشه سنا و رییس جمهور جدید آمریکا لغوش میکنه
اگر احیا بشه اسراییل اونقدر به بقیه فشار میاره که لغو بشه
اکر احیا بشه به بهانه های دیگه تحریم میشیم
اگر احیا بشه بازم شرکتهای بزرگ از ترس جریمه به ایران نمیان
اگر احیا بشه بازم پولای بلوکه شده بخاطر قوانین پیچیده و درهم تنیده آزاد نمیشه
پس همون بهتره که نشه نخواستیم بابا
برجام فقط تنها خوبی که داشت ثابت کرد که اگر کل کشور رو هم دربست به آمریکا و اسراییل بدیم بازم طلبکارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۰ تير ۱۴۰۱
همین مسیر را دنبال کنید بهتر است البته به شرطی که هسته‌ای بشویم سختی ها را تحمل می کنیم. هسته ای بشویم دیگه دست از سر ما بر می دارند. این ها اخلاق سگ دارند تا در دست ما سنگی یا چماقی نبینند عقب نمی روند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۰ تير ۱۴۰۱
کلیه تحریمها رو لغو کنید
پولهای بلوکه شده رو پس بدین
تضمین بدین که ۲ سال بعد رییس جمهور جدید آمریکا برجام رو لغو نمیکنه
تضمین بدین شرکتهای بزرگ بدون ترس از آمریکا میان و ادامه میدن
تضمین بدین اسراییل سنگ اندازی نمیکنه
که اینا محاله ممکنه
حتی مربیان خارجی حاضر در ایران هم در زمان برجام قادر به دریافت حقوقشون به دلار نبودن
حتی فیفا قادر نیست پاداش جام جهانی تیم فوتبال ایران رو از ۴ سال پیش تا الان بده
اخه چقدر زر مفت میزنید
ما نه برجام‌میخوایم نه مذاکره
بمب اتم با نابودی اسراییل
یا ۷ میلیون یهودی شرق اروپا به خرابشده های خودشون برگردن یا خفه بشن و با ایران کار نداشته باشن یا ۳۰۰ بمب اتمشون رو نابود کنن و عضو ان پی تی بشن یا همه باید کشته بشن
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۷:۴۳ ۱۰ تير ۱۴۰۱
امریکا برای حفظ تحریم علیه ایران برجام را ترک کرد و پا به فرار گذاشت. آیا در حال حاضر امریکا هنوز در حال فرار از برجام است یا به سر عقل آمده و تحریم ها را لغو کرده و آماده مذاکره شده؟ چه برایمان آورده ای مارکو بورل؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۰ تير ۱۴۰۱
باشه داداچ دیگه چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۱
سلام آقای بورل ،

پناه می بریم به خدایی ،
که به مسلمانان سوره اسراء و
به یهودیان اسحاق (ع) برادر اسماعیل (ع) را عطا کرد ،


#برادر

شتاب کن برادر ،
وقت تلاش و کار است ،
وقت گذشتن از خود ، وقت نجات میهن است ،

شتاب کن برادر ،
شتاب کن برادر ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۰ تير ۱۴۰۱
اقای IQ ،درقسمت درج کامنت نیازی به نوشتن اسم وفامیلی درانتهای پیامتون نیست،این اسم وفامیلیت رو در پنجره نام ونام خانودگی وارد بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۱۰ تير ۱۴۰۱
خوب بسم ا...
تحریم ها را لغو کنید تا بعد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۱۰ تير ۱۴۰۱
سگ زرد برادر شغاله...
تسلیم ممنوع*
جنگ جنگ تاپیروزی***
خروج از ان پی تی...
بمب اتم...
بمب لیزری...
بمب نامرئی...
و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۰ تير ۱۴۰۱
باش ش ش ش ش ه ه ه ه ه به قول داداش های من همچین مواقعی!! خندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۰ تير ۱۴۰۱
بخدا اگر داخلی ها فتنه نکنن و تحمل کنن ما اصلا نیاز به برجام نداریم، برجام یعنی زدن گروه‌هایی بیشتر.
آخرین اخبار