سازمان ملل: آمریکا تحریم‌های ضد ایرانی را رفع کند

نماینده دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت از آمریکا خواست تحریم‌های ایران را رفع کند.

مقام‌های کشور‌های مختلف در نشست عصر امروز (پنجشنبه) در شورای امنیت سازمان ملل ادعا‌های جدیدی درباره ایران و اقدامات کشورمان در راستای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها مطرح کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، نماینده «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در این نشست گفت: «از واشنگتن می‌خواهیم تا تحریم‌ها را لغو و معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با ایران را تمدید کند. از ایران می‌خواهیم که از اقداماتی که با تعهدات آن در پرونده هسته‌ای مطابقت ندارد، بازگردد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتوانسته در مورد ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران تحقیق کند.»

انگلیس: برنامه هسته‌ای ایران هرگز تا این حد پیشرفت نکرده بود

نماینده انگلیس در شورای امنیت با تکرار ادعا‌های این کشور درباره اقدامات ایران، مدعی شد: «برنامه هسته‌ای ایران هرگز تا این حد پیشرفت نکرده بود. تنش‌های هسته‌ای این کشور برای صلح و امنیت جهانی تهدید است، نصب سانتریفیوژ‌های جدید، توانایی هسته‌ای و غنی‌سازی این کشور را افزوده است. در حال حاضر ۲۷ دوربین نظارتی در ایران قطع شده و این کشور در حال ساخت موشک‌های بالیستیک به نحوی است که با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد.»

او در ادامه افزود: «ایران باید به سرعت توافقی که مطرح شده است را بپذیرد ما از این فرصت بهره نگرفته و خواسته‌هایی دارد که خارج از برجام است.»

از طرفی خبرگزاری رویترز نیز در گزارش اعلام کرد سفیر فرانسه مدعی است که ایران خواسته‌های غیرواقعی و حداکثری را برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرده است.

او همچنین ادعا کرد: «عدم همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی هر روز بیشتر شده و این نگران‌کننده است.»

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز در اظهارات خود با ادعای آن‌که مذاکرات وین در مورد توافق هسته‌ای ایران پر از چالش بود، مدعی شد: «تحولات هسته‌ای ایران بسیار نگران‌کننده است. ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، همچنان با موانع اقتصادی جدی مواجه است.»

آمریکا توپ را در زمین ایران انداخت

نماینده آمریکا در شورای امنیت هم با بیان این ادعا که «توافق وین از اوایل مارس آماده و واشنگتن از ماه‌ها پیش آماده به سرانجام رساندن مذاکرات وین بوده است»، مدعی شد واشنگتن نسبت به اقدامات اخیر ایران و اختلال در سیستم نظارت آژانس نگران است و گفت: «به بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای و اجرای کامل مفاد آن پایبندیم، سفر شنبه گذشته جوزپ بورل به تهران برای ما ناامید کننده بود.»

نماینده آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: «تنها زمانی می‌توان این توافق را به جمع‌بندی رساند که ایران خواسته‌های خود را که خارج از حیطه توافق هستند کنار بگذارد. اینکه ایران در مذاکرات دوحه درخواست‌های فراتر از برجام مطرح کرده را مأیوس‌کننده است. ایران هنوز هیچ اضطرار زمانی برای به سرانجام رساندن توافق و به اتمام رساندن این بحران نشان نداده است.»

آمریکا بدون اشاره به خروج یک‌جانبه از برجام، سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های ضد ایرانی، توپ مذاکرات را در زمین تهران انداخت و مدعی شد: «اقدام ایران در انتقال فناوری‌های موشکی به گروه‌های نیابتی خود در منطقه باید متوقف شود. ایالات متحده آماده بازگشت دوجانبه به برجام است. ما اطمینان داریم امنیت بین‌المللی درپی این اقدام ارتقا خواهد یافت. توپ در زمین ایران و تصمیم برای بازگشت به اجرای کامل برجام بر عهده ایران است.»

اما در مقابل نماینده مکزیک از تلاش‌های قطر و اتحادیه اروپا برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های واشنگتن و تهران قدردانی کرد.

چین: خروج واشنگتن از برجام دلیل بروز بحران است

نماینده چین اما خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق را محکوم کرد و عامل تنش و بحران در زمینه هسته‌ای دانست و گفت: «خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، دلیل بروز بحران در زمینه هسته‌ای ایران است. اقدام آمریکا در تشدید تحریم‌ها علیه ایران برای هرگونه پیشرفت در مذاکرات مضر است.»

روسیه: اقدامات ایران در پاسخ به خروج آمریکا و سیاست فشار حداکثری آن است

نماینده روسیه هم با بیان آن‌که آمریکا خود دلیل بروز مشکلات در زمینه هسته‌ای شده است، افزود: «سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران دلیل اصلی مشکلات در پرونده هسته‌ای ایران است، راه بازگشت به توافق هسته‌ای آسان نخواهد بود. اقدامات ایران در پاسخ به خروج آمریکا و سیاست فشار حداکثری آن که تاکنون ادامه دارد، بوده است. هرگونه تلاش برای فشار بر ایران و ایجاد تنش در توافق هسته‌ای، اراده بازگشت به توافق را مختل می‌کند.»

نماینده آلمان هم در راستای بیانیه‌ای که تروئیکای اروپایی پیش از این نشست منتشر کرد، ادعاهایی این ۳ کشور را دوباره تکرار کرده و گفت: «متأسفانه ایران از مذاکرات دوحه استفاده نکرد و بلکه مطالباتی را مطرح کرد که خارج از توافق هسته‌ای بود.»

ایران: کشورهای اروپایی وعده‌های خود برای جبران خسارت‌ها را فراموش کردند

اما نماینده کشورمان در پاسخ به چنین ادعاهایی از اروپا گفت: «کشورهای اروپایی وعده‌های خود برای جبران خسارت‌های وارده بر ایران به دلیل  خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را فراموش کردند. ایران از آمریکا ضمانت‌های عینی و قابل راستی‌آزمایی درخواست کرده تا اطمینان حاصل کند که  این کشور یکبار دیگر توافق هسته‌ای را لغو نخواهد کرد. ما در مذاکرات دوحه که جدی و سازنده بود، صادقانه عمل کردیم و همچنان به تماس‌های خود با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مرحله آتی مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهیم.»

این در حالی است که تروئیکای اروپایی پیش از این نشست بیانیه‌ای منتشر کرده و با ادعای آن‌که روند احیای برجام از ماه مارس دوباره از سرگرفته شد اما ایران از این فرصت استفاده نکرد، مدعی شدند: «تلاش‌های فشرده دیپلماتیک با هدف احیای توافق هسته‌ای به توافقی منجر شد که از اوایل ماه مارس آماده است، اما متأسفانه ایران نتوانست از این فرصت بهره‌گیرد و به تنش‌ها افزود. ایران اقداماتی انجام می‌دهد که توازن را برهم زده و فرصت راهکار دیپلماتیک را از بین می‌برد.»

شب گذشته نیز پایگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران در دوحه بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۳:۴۶ ۱۰ تير ۱۴۰۱
امریکا نه تنها باید تحریم ها را بردارد بلکه باید غرامت نیز به ایران بپردازد. تنها بردراشتن تحریم کافی نیست. باید خسارت از بابت نحریم هایی که کرده را تا فلس آخر به ایران منتقل شود بلکه ایران راضی شود که اجازه دهد که امریکا به برجام بتواند که برگردد. ما که با کسی شوخی نداشتیم. قانون است که حکم میکند. ما حاکمیم نه امریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۰ تير ۱۴۰۱
بخاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۰ تير ۱۴۰۱
سازمان ملل خودش زی سلطه و نفوذ امریکاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۰ تير ۱۴۰۱
آمریکا گوشش به دنیا بدهکار نیست
آخرین اخبار