رئیس سازمان ملی قهرمانان ورزش کشور:

فوتبال از جامعه جدا نیست/ جذب مربیان ناکام خارجی توهین به داخلی‌ها است

حق وردی به انتقاد از جذب برخی مربیان خارجی بی کیفیت در تیم‌های لیگ برتر پرداخت.

هر چه که به فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال نزدیک می‌شویم حواشی بیشتر و بیشتر می‌شود، از بازار نقل و انتقالات گرفته که پول‌های زیادی در آن جا به جا می‌شود تا اتفاقات تلخی که اجازه نمی‌دهد فوتبال ما مسیر حرفه‌ای شدن را در پیش بگیرد.

همین چند سال پیش بود که با قانون ممنوعیت جذب خارجی‌ها در فوتبال ایران شاهد اوج گیری حضور مربیان جوان ایرانی در راس بسیار از تیم‌ها، حتی تیم‌های پر طرفدار بودیم، اتفاقی که نکات مثبت و منفی داشت. به هر صورت با برداشته شدن این قانون رفته رفته بازهم پای خارجی‌ها به فوتبال ایران باز شد، خارجی‌هایی که لزوما سطح بالا یا سابقه چندان خوبی در کارنامه شان وجود ندارد، اما با هزینه‌های هنگفت و قابل توجه به دلیل پرداخت ارز خارجی به کشورمان آمده اند.

در همین خصوص سعید حق وردی رئیس سازمان ملی قهرمانان به موضعات جالب توجه‌ای اشاره کرد. حق وردی در ابتدای صحبت هایش گفت: فوتبال و ورزش نمی‌تواند از جامعه جدا حرکت نمی‌کند. باید مسیر در ورزش و به خصوص فوتبال هم طوری باشد که به نخبه‌های ایرانی اعتماد کنیم و فرصت‌های شغلی را در اختیار نسل جوان بگذاریم. تیم فوتبال استقلال با یک مربی جوان ایرانی فصل گذشته به قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال رسید، در کنار فرهاد مجیدی مربیان دیگری مثل محرم نویدکیا، یحیی گل محمدی، محمد ربیعی، جواد نکونام، مهدی رحمتی و ... هم در مسابقات خوش درخشیدند، جالب اینجاست تنها تیمی که مربی خارجی داشت، در میانه راه تصمیم به تغییر آن گرفت چرا که ناکام بود. در لیگ برتر امسال، اما به شکل عجیبی تا به حال سه سرمربی خارجی در لیگ جذب شده اند و احتمال ورود سرمربی چهارم هم وجود دارد.

او افزود: به هیچ عنوان مخالف حضور مربی خارجی در فوتبال کشورمان نیستم چراکه معتقدم در فوتبال که ورزشی وارداتی است نیاز به استفاده از دانش مربیان خارجی داریم، اما کدام مربی خارجی که به ایران آمده دانش خود را در اختیار ما قرار داده است؟ یا به طور نمونه ۲ مربی برای ما تربیت کرده است؟ آن‌ها از ما پول می‌گیرند و خدمات خود را در اختیار ما می‌گذارند، در حالی که ما برای پیشرفت به دانش آن‌ها نیاز داریم.

حق وردی ادامه داد: در سالی که مقام معظم رهبری نامش را تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی گذاشت، توقع از جامعه ورزش این است که به جوان نخبه ایرانی اعتماد کنند و به آن‌ها فرصت دهد نه این که فرصت‌های شغلی را از آن‌ها بگیرند. ما جوان‌های نخبه‌ای داریم که تشنه فرصت هستند تا به فوتبال خدمت کنند، اما با جذب مربیان خارجی ناکام و شکست خورده، به مربیان داخلی اهانت می‌کنیم، این حرکت همچنین توهین به سیاست‌های کشور است.

رئیس سازمان ملی قهرمانان ورزش ایران ادامه داد: خط مشی صحیح این طراحی شده است تا ما علاوه بر رونق تولید، به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنیم و اشتغال آفرین باشیم، اما ما در فوتبال شغل را از جوان ایرانی می‌گیریم و به یک مربی خارجی می‌دهیم. اگر کنار آن مربی خارجی چند مربی جوان ایرانی قرار بدهیم تا آموزش ببینند و دو سال بعد دو، سه مربی خوب به ما تحویل بدهند، جای گلایه نیست، ولی تا به امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

سعید حق وردی در پایان عنوان داشت: وظیفه دارم از حق قهرمان‌های فوتبال ایران که امروز دوره فوتبال شان تمام شده است، دفاع کنم. چرا مدیران باشگاه‌های فوتبال ما به این جوانان فرصت نمی‌دهند؟ البته معتقدم فوتبالیست‌های ما هم باید عطش مربیگری را مهار کنند و دنبال مدیریت بروند. آن‌هایی که تحصیلات عالیه دارند می‌توانند وارد مدیریت فوتبال شوند، البته به شرطی که مسئولان به آن‌ها اعتماد کنند نه این که باز هم مدیر و عضو هیات مدیره و رییس و نایب رییس را از جامعه‌ای غیر از جامعه ورزش به کار بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۳:۳۱ ۱۱ تير ۱۴۰۱
دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با اروگوئه
تیم ملی فوتبال ایران قرار است روز ۲۳ سپتامبر (اول مهر) در اتریش به دیدار ملی‌پوشان اروگوئه برود. این بازی تدارکاتی از آخرین موقعیت‌های آماده‌سازی برای تیم ایران قبل از آغاز جام جهانی محسوب می‌شود.
آخرین اخبار