سعیدی: ایرادات کمیته بین المللی المپیک را رفع کردیم

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: کمیته بین المللی المپیک ۸ ایراد به اساسنامه ما وارد کرد و ما این ایرادات را رفع کردیم.

بعد از اینکه کمیته بین المللی المپیک IOC نسبت به آئین نامه برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک ایران چند ایراد گرفت، این اشتباهات در مجمع عمومی که روز سوم خرداد برگزار شد مطرح و اختیارات درباره برطرف کردن آن‌ها به هیئت اجرایی و رئیس کمیته داده شد. سپس بعد از رفع ایرادات آیین‌نامه برگزاری انتخابات برای تایید به کمیته بین المللی المپیک ارسال شد. کمیته بین‌المللی المپیک هم بعد از بررسی موارد درج شده روز دوشنبه ۳۰ خرداد این آئین نامه را تایید و آن را برای کمیته ملی المپیک کشورمان ارسال کرد و حالا کمیته ملی المپیک می‌تواند طبق آن ثبت نام از کاندیدا‌های انتخابات را آغاز کند.

همچنین با توجه به جلسه‌ای که هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک دارد در آنجا راجع به زمان نهایی آغاز ثبت نام از کاندیدا‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. پیش از این گفته شده بود که انتخابات کمیته ملی المپیک روز ششم شهریور برگزار می‌شود. قانون برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک بعد از اینکه در هیئت اجرایی مورد تصویب قرار گرفت در مجمع عمومی ۱۷ اسفند سال گذشته به رای گذاشته شد و تمامی حاضرین در آن مجمع به این آیین نامه رای مثبت داده و به تصویب رسید. در نهایت روز ۲۸ اسفند هم جهت تایید به کمیته بین المللی المپیک ارسال شد.

کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در خصوص ایراداتی که کمیته بین المللی از آیین نامه کمیته ملی المپیک ایران گرفت گفت: طبق دستورالعملی که کمیته بین المللی المپیک (IOC) صادر کرده در آئین نامه‌ای که ما نوشتیم ۸ ایراد وجود داشت که موضوع خاصی نبود و برطرف شد. یکی ۲ مورد مربوط به بحث استعلامات بود که کمیته بین المللی المپیک آن را مطرح کرد و گفت برخی از استعلامات مداخله در رای مجمع و بحث تعیین صلاحیت است و پاسخ‌هایی هم که ما به آن‌ها دادیم ناظر بر این بود که افراد نباید در رای محاکم عمومی تخلفی داشته باشند و این موضوع ملزم به گرفتن استعلام بود که خوشبختانه پذیرفته شد و به تصویب رسید.

بعد از تایید آئین نامه برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک کم کم باید خودش را آماده شروع ثبت نام از کاندیدا‌های مورد نظر کند. با توجه به اینکه برخی از فدراسیون‌های ورزشی هنوز وضعیت انتخاباتشان مشخص نشده به نظر می‌رسد بدون رئیس بودن تعدادی از فدراسیون‌های المپیکی مانع از برگزاری انتخابات شود. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، تعداد فدراسیون‌هایی که رشته‌های آن‌ها در بازی‌های المپیک قرار دارند و همچنین ۶ ورزشکار المپیکی باید بیشترین آرای مجمع را تشکیل دهند و در واقع باید رای اعضای المپیکی مجمع بر غیر المپیکی برتری داشته باشد.

در مجمع کمیته ملی المپیک ۲۹ فدراسیون المپیکی به اضافه ۶ نماینده از ورزشکاران حضور دارند که در واقع این ۳۵ نفر، عضو المپیکی مجمع کمیته ملی المپیک را تشکیل می‌دهند.


بیشتر بخوانید


فدراسیون‌های فوتبال، دوچرخه سواری، ژیمناستیک، شمشیربازی و وزنه برداری که در دوران سرپرستی به سر می‌برند و هنوز وضعیت برگزاری انتخابات آن‌ها مشخص نیست. فدراسیون وزنه برداری بعد از تخلفاتی که در انتخابات تیر ۱۳۹۸ انجام داد با رای دیوان عدالت اداری انتخابات این رشته باطل اعلام شد و این فدراسیون هم دوران سرپرستی را پشت سر می‌گذارد. از طرفی انتخابات فدراسیون سوارکاری که هفته گذشته برگزار شد، به دلیل وارد کردن ایرادات قانونی توسط وزارت ورزش و جوانان باطل و به زودی سرپرستی هم برای این فدراسیون انتخاب خواهد شد.

از طرفی ریاست محمدرضا پوریا در فدراسیون بدمینتون روز ۳ مرداد به پایان می‌رسد و هنوز معلوم نیست که وزارت ورزش و جوانان چه زمانی می‌خواهد انتخابات این رشته را برگزار کند یا باید قبل از مجمع عمومی برگزار کند یا بعد از مشخص شدن رئیس جدید کمیته ملی المپیک این انتخابات انجام خواهد شد. با توجه به اینکه محمدرضا پوریا رئیس فدراسیون بدمینتون از آن دسته مدیرانی است که ۳ دوره متوالی رییس فدراسیون بوده است او امکان حضور مجدد در انتخابات را ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار