کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌های سال زراعی جاری در استان اصفهان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، میانگین بارش باران استان اصفهان را در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱(اول مهر تا ۲۹ خرداد) ۱۴۵.۰۲ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به بارش‌های دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حمیدرضا خورشیدی گفت: ۱۴۵.۰۲ میلی‌متر بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۲۳.۰۴ میلی متر بود، ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه دارد.

مقایسه آمار بارش شهرستان اصفهان تا امروز نشان می‌دهد که این منطقه تاکنون ۵۹.۵ بارش داشته است درحالی که سال گذشته ۹۵.۲ و بلندمدت ۱۲۲.۴ داشت و بر اساس این آمار، بارش‌ها در شهرستان اصفهان نسبت به بلندمدت نرمال خود ۵۱.۴ درصد (تقریبا نصف بارش نرمال) و نسبت به سال قبل ۳۷.۵ درصد کاهش داشته است.

او می‌گوید: باتوجه به بررسی مدل‌های اقلیمی و پیش بینی‌های فصلی، جبران کمبود بارش‌ها تا مهر (پایان سال زراعی جاری) امکان‌پذیر نیست و مسئولان در این زمینه باید با جدیت تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

مقایسه آمار بارش‌های کوهرنگ نشان می‌دهد که این شهرستان تا امروز ۱۲۰۹.۲ بارش داشته درحالی که سال گذشته ۸۱۹.۸ و بلندمدت ۱۳۵۳.۹ داشته و بر اساس این آمار شهرستان کوهرنگ نسبت به بلندمدت نرمال خود ۱۱ درصد کاهش و نسبت به سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته خورشیدی امسال فریدونشهر با ۴۶۷.۶ میلی‌متر بارندگی، پُربارش‌ترین شهر استان بود و سمیرم با ۴۶۶ میلی متر، خوانسار با ۳۵۰.۵، داران با ۲۷۳.۲، چادگان با ۲۲۵ و گلپایگان با ۲۲۰ میلی‌متر در رده‌های دوم و ششم قرار داشتند.

او از خور و بیابانک با ۲۸.۳ میلی‌متر بارندگی به‌عنوان کم‌بارش‌ترین شهر استان نام برد و گفت: نایین با ۳۷.۴ میلی‌متر، فرودگاه اصفهان با ۳۶.۷، کبوتر آباد ۳۸.۳ و مورچه خورت با ۳۹ میلی متر در رده‌های بعدی شهر‌های کم بارش قرار داشتند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان درمورد نقشه‌های هواشناسی که بیانگر جوی پایدار تا سه روز آینده بر روی استان است گفت:وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان به‌صورت صاف تا کمی ابری گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

خورشیدی می‌گوید: شرایط وزش باد به نسبت شدید گاهی شدید و افزایش ابر در نیمه شمالی استان از اواخر دوشنبه با گذر موج، انتظار می‌رود که در شمال شرقی استان به خیزش گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا منجر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار