بیانیه هجدهمین نشست آستانه در حمایت از سوریه

شرکت کنندگان در نشست آستانه در بیانیه خود بر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

شرکت کنندگان در پایان هجدهمین نشست بین المللی آستانه با صدور بیانیه‌ای حضور گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف سوریه از جمله شمال این کشور را که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شده را محکوم کرده و بر ضرورت اجرای کامل همه تمهیدات برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

همچنین کشور‌های ضامن نشست آستانه عزم خود را برای ادامه همکاری‌ها در راستای مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن و مقابله با جدایی‌طلبانی که قصد تضعیف حاکمیت سوریه را دارند، اعلام کردند.

به گزارش سانا، حضار همچنین بر لزوم ادامه همکاری‌ها برای نابودی نهایی گروه‌های تروریستی داعش، جبهه النصره و گروه‌ها و نهاد‌های مرتبط با القاعده یا داعش و حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی سوریه مطابق با قوانین بین المللی تاکید کردند.

این بیانیه با محکومیت حملات جنگند‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، این حملات را نقض قوانین بین المللی و حاکمیت سوریه دانسته و آن را تهدیدی برای امنیت و ثبات در منطقه توصیف کرده و خواستار توقف این حملات شده است.

در این بیانیه از جامعه بین‌المللی، سازمان ملل و آژانس‌های بشردوستانه آن خواسته شده است تا کمک‌های خود را به کل سوریه افزایش دهند و از پروژه‌های بازسازی شامل زیرساخت‌های اولیه، تأسیسات تامین آب و انرژی، مدارس، بیمارستان‌ها و فعالیت‌های مین‌زدایی حمایت کنند.

در انتها کشور‌های شرکت کننده تصمیم گرفتند نوزدهمین نشست بین المللی سوریه را در قالب آستانه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در نورسلطان برگزار کنند.

هجدهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه با حضور هیات‌های دیپلماتیک ترکیه، ایران و روسیه از روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) در شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان آغاز شد. بر اساس گزارش‌های از پیش منتشر شده مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات، شرایط بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان، وضعیت اقتصادی و انسانی در سوریه، اقدامات اعتمادزا و روند مذاکرات تدوین قانون اساسی در ژنو بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار