روسیه:

هدف نشست آستانه دستیابی به پیشرفت ملموس در مورد سوریه است

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه اعلام کرد هدف نشست آستانه دستیابی به پیشرفت ملموس‌تر در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در مصاحبه با ایتارتاس گفت: «هدف دستورکار نشست آستانه (شامل روسیه، ایران و ترکیه) دستیابی به پیشرفت‌های ملموس‌تر در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه خواهد بود. دستورکار نشست آستانه به این شرح است: اگر نشستی برگزار شود، طرف‌ها تلاش خواهند کرد مسئله سوریه را حل کنند و سه کشور ضامن در این راستا تعامل خواهند کرد. این دستورکار اصلی است که در آنجا خواهد بود. رؤسای جمهور ما این مسئله را بررسی می‌کنند که برای اطمینان از پیشرفت ملموس‌تر در خصوص حل بحران سوریه چه اقداماتی باید انجام شود.»

لاورنتیف تأیید کرد که این اجلاس ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۲ در تهران، پایتخت ایران برگزار شود. وی در ادامه گفت: «این نشست قطعاً اوایل سال آینده برگزار خواهد شد، اگرچه این روند به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا کُند شده است. تصمیم به برگزاری اجلاس بعدی در سال آینده در تهران، یک سال و نیم پیش تأیید شد، اما ما نمی‌توانیم ماه و روز مشخصی را اعلام کنیم.»

به گفته وی، این اجلاس باید به صورت حضوری برگزار شود. لاورنتیف گفت: «یک نشست آنلاین در ماه ژوئیه سال گذشته برگزار شد. یک سال و نیم از آن زمان می‌گذرد، بنابراین ما معتقدیم که لازم است یک جلسه حضوری برگزار شود. رئیس جمهور ما [ولادیمیر پوتین]در این باره با [ابراهیم]رئیسی رئیس جمهور ایران و [رجب طیب]اردوغان رئیس جمهور ترکیه صحبت کرده است.»

به گفته لاورنتیف احتمالاً پیش از این اجلاس، نشست حضوری وزرای خارجه کشور‌های ضامن برگزار خواهد شد. وی تأکید کرد: «زمانی که صحبت از چنین جلساتی می‌شود، باید این نشست‌ها حضوری برگزار شود، دلیل آن هم این است که موضوعات در دستور کار نشست، بسیار حساس هستند و بحث از طریق ویدئو کنفرانس منطقی نیست. این دیدار احتمالاً در تهران یا ترکیه برگزار خواهد شد.»

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در پاسخ به این سوال که نشست بعدی بین المللی آستانه در مورد سوریه چه زمانی برگزار می‌شود، گفت: «این به زمان برگزاری نشست روسیه، ایران و ترکیه بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر ما موفق شویم آن را برای بهار امسال هماهنگ کنیم، در آن صورت، نشست آستانه فوراً و متعاقباً برگزار خواهد شد. ما وضعیت را اینگونه می‌بینیم. روسای جمهور باید دیدار و گفتگو کنند و راه‌های همکاری در آینده را مشخص کنند و به آژانس‌های مربوطه دستور دهند.»

این دیپلمات روس در پایان گفت: «ما بعداً گرد هم خواهیم آمد تا سازوکار‌های خاصی را برای اجرای دستورالعمل‌هایی که از روسای جمهور دریافت خواهیم کرد، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.»

علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی، در حاشیه نشست بین‌المللی درباره سوریه به ایتارتاس گفت که ایران، روسیه و ترکیه توافق کرده‌اند نشستی را در فوریه یا مارس ۲۰۲۲ در تهران برگزار کنند. این مقام دیپلماتیک ایرانی همچنین گفت پیش از این اجلاس، دیداری بین دیپلمات‌های ارشد سه کشور در ژانویه یا اوایل فوریه ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار