اقدام اتحادیه اروپا علیه انگلیس به دلیل تغییر غیرقانونی پروتکل ایرلند شمالی

اتحادیه اروپا به دلیل طرح انگلیس برای نقض کردن برخی از مفاد توافق برگزیت قصد دارد اقدامی قانونی علیه این کشور انجام دهد.

«ماروش شفچوویچ» مذاکره کننده برگزیت اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه به دلیل اقدام اخیر انگلیس در قبال پروتکل ایرلند شمالی، قصد دارد اقدامی قانونی انجام دهد.

شفچوویچ در این باره گفت که لایحه پروتکل ایرلند شمالی به شدت به اعتماد و احترام متقابل بین اتحادیه اروپا و انگلیس آسیب خواهد رساند و افزود: «این پروتکل بی‌اطمینانی عمیق ایجاد کرده و بر همکاری کلی ما سایه افکنده است، همه این‌ها در زمانی اتفاق میفتند که احترام به توافق‌های بین‌المللی هرگز مهمتر از این نبوده است.»

او در ادامه اعلام کرد: «به همین دلیل است که کمیسیون امروز تصمیم گرفت علیه انگلیس به دلیل رعایت نکردن بخش‌های مهمی از پروتکل ایرلند شمالی اقدام قانونی کند. شکی نیست که هیچ توجیه قانونی و سیاسی برای تغییر یکجانبه یک توافق بین‌المللی وجود ندارد. حتی فراهم کردن شرایط برای تغییر یک‌جانبه یک توافق بین‌المللی نیز نقض قوانین بین‌المللی است، بنابراین اقدام انگلیس غیرقانونی است.»

پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست‌وزیر انگلیس ‏رسید، بخشی از توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که بر اساس آن لندن به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‏اروپا خارج شد. ‏

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

به تازگی انگلیس از لایحه قانونی رونمایی کرد که به موجب آن بخشی از توافق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) لغو می‌شود.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای گفت: «این یک راه‌حل منطقی و عملی برای مشکلات پیش روی ایرلند شمالی است. این امر از بازار واحد اتحادیه اروپا محافظت کرده و تضمین می‌کند که هیچ مرز سختی در جزیره ایرلند وجود ندارد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
انگلیس اوکراین اروپاست
آخرین اخبار