تاثیرات مخرب استرس و افسردگی بر سلامت سیستم ایمنی بدن

یک مطالعه نشان داده است که استرس بر سلامتی تاثیر جدی دارد.

یک مطالعه پزشکی تازه نشان داده است استرس و اضطراب تاثیرات مخربی را بر سلامتی فرد و تضعیف بدن او در مواجهه با یک بیماری جدی دارد.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، فشار‌های شغلی، زندگی روزمره، استرس و اضطراب، پیری سیستم ایمنی را تسریع می‌کند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

محققان در مطالعه خود که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است گفته اند که رفتار‌های استرس زا مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و عادات غذایی ناسالم باعث تضعیف ایمنی بدن می‌شود.

اریک کلوپاک، متخصص پیری شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی توضیح داد: این رفتار‌ها نشان داده اند بین استرس و پیری سیستم ایمنی رابطه وجود دارد؛ زیرا افرادی که استرس بیشتری را تجربه می‌کنند ممکن است بیشتر درگیر رفتار‌های خطرناک علیه سلامتی شوند. این رفتار‌ها ممکن است تولید سلول‌های ایمنی جدید را کاهش دهند.

کلوپاک افزود: سیستم ایمنی به طور طبیعی با افزایش سن افراد شروع به ضعیف شدن می‌کند. وضعیتی به نام انحطاط ایمنی که در آن بسیاری از گلبول‌های سفید خون فرسوده می‌شوند و فقط چند گلبول سفید جدید تولید می‌شوند که می‌توانند با عفونت مبارزه کنند. ضعف سیستم ایمنی بدن با سرطان، بیماری قلبی و خطر بیماری‌های عفونی مانند ذات الریه مرتبط است.

به گفته کلوپاک، استرس و اضطراب می‌توانند منجر به فعال شدن CMV که تاثیرات زیادی بر ضعف سیستم ایمنی دارند، شوند و سیستم ایمنی بدن را مجبور کنند منابع بیشتری را در پاسخ به آن اختصاص دهند و در نتیجه سلامت سلول‌های T را مختل کنند.

منبع: اسکای نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار