در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کمبود تجهیزات، محیط‌بانان را نشانه می‌رود

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: افزایش تعداد حمله به محیط‌بانان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

سرهنگ جمشید محبت خانی گفت: افزایش حمله به محیط‌بانان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله میزان حضور نیرو‌ها در منطقه، کمبود امکانات در اختیار آنها مانند کوادکوپتر، موتور و ...، تعداد کم نیروی محیط‌بان، گزارش مردمی، عوامل اقتصادی، نوع مواجهه، عدم امکان فرار متخلفان، نسبت متخلفان به محیط بانان در صحنه درگیری و هر عاملی که متخلف را وادار به تسلیم یا برخورد کند.

محبت خانی گفت: با توجه به آیین نامه موجود از تعداد ۱۴۳ نفر جانباخته تعداد ۴۶ نفر تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفته اند، که اخیرا ۲ محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست در صحنه درگیری با شکارچیان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

 او ضمن هشدار به شکارچیان غیرمجاز گفت: هر گونه تعرضی از سوی شکارچیان به جان محیط‌بانان، از چشمان دستگاه‌های امنیتی و یگان حفاظت سازمان محیط زیست دور نخواهد ماند؛ مانند ضاربان قبلی که کمتر از ۴۸ ساعت توسط دستگاه‌های امنیتی شناسایی و دستگیر شدند. محیط‌بانان تا پای جان از مناطق ۴ گانه محافظت خواهند کرد.

با توجه به گستردگی منابع محیط زیستی ایران تعداد محیط بانان فعال در کشور خیلی کمتر از استاندارد جهانی است. طبق استاندارد‌ها برای هر ۴۰۰۰ هکتار باید یک محیط بان اختصاص داده شود، در حالی که این میزان در ایران به هر ۴۰۰۰۰ هکتار یک محیط بان افزایش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۰۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
باید تجهیزات و امکانات محیط بانان زحمت کشان عزیزمان که در سرما و گرما در شبانه روز در سه شیفت کاری فعالیتهای مختلفی دارند برای حفظ محیط زیست میراث طبیعی ایرانیان از هر لحاظ باید سریعا کامل شود یک فرد مامور محیط بان با پلیس هیچ فرقی ندارند هر دو برای حفظ امنیت ایران اسلامی در تلاش و کوششند و باید تجهیزات و عدوات مختلفشان به روز و استاندارد و کامل همراه باشارژ انبارداریشان کامل باشد تا در صورت خراب شدن یک تجهیزات امکاناتشون از انبارشون بردارند و استفاده کنند تا اون تجهیزات متریال مثل بیسیمهاشون و دیگر تجهیزاتشون تعمیر و درست و جایگزین شود باید از صفر تا صد تجهیزات امکاناتشان در هر پایگاهشان کامل باشد از هر لحاظ و سازمان محیط زیست موظف است اقدامات لازم را مبذول دارد چرا که مسئولیت محیط بانان بسیار مهم و خطیر است از حفظ جان حیوانات و گیاهان درختان گرفته تا حفظ جان انسانهای آن منطقه و توریستها و گردشگران بر عهده محیط بانان این دلاوران خستگی ناپذیر است و باید بهشون از هر لحاظ رسیدگی و توجه شود و تمامی کمبودهایشان برطرف شود . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عمل عاجلانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
یه دوربین = ده تا محیط بان
آخرین اخبار