برگشت محصولات لبنی از فروشگاه ها

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه گفت : افزایش قیمت محصولات لبنی کاهش فروش آن‌ها را بدنبال داشته و برگشت این محصولات از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تقویت شده است.

سیدمهدی افخمی با اشاره به افزایش قیمت انواع محصولات لبنی به دنبال اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها، گفت : بار‌ها و در جلسات متعدد از پیش هشدار داده بودیم که با افزایش قیمت محصولات لبنی با کاهش خرید از سوی مردم مواجه خواهیم شد.

به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه موضوع محصولات لبنی جدای از سایر مواد غذایی است، زیرا به صورت مستقیم با سلامت مردم و خصوصا آینده سازان کشور در ارتباط است، لبنیات موادی است که تمام مردم از کودک دو ساله تا سالمندان ۹۰ ساله به آن احتیاج دارند.

در چنین جراحی‌های اقتصادی باید کالا‌هایی که با سلامت مردم در ارتباط است به صورت مجزا دیده شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

برگشت این محصولات از فروشگاه‌ها بسیار تقویت شده، زیرا مردم توان خرید ندارند و چون این محصولات تاریخ مصرف چندان طولانی ندارند، با نزدیک شدن به تاریخ انقضا به کارخانجات برگشت می‌خورد.

وقتی قیمت یک پنیر ۴۰۰ گرمی به ۴۰ هزار تومان رسیده و یا پنیر سفید فتا ۷۰ هزار تومان شده دیگر کسی توان خرید آن‌ها را ندارد.

برگشت این محصولات وضعیت کارخانجات را بسیار تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را با رکود مواجه کرده، برای مثال در استانی مانند کرمانشاه بجز چند واحد بزرگ، مابقی واحد‌های کوچک صنایع لبنی دیگر فعالیت ندارند.

در پی کاهش فروش شیر، دامداری ها مجبورند دام‌های خود را برای کشتار بفرستند و این زنجیره معیوب همچنان ادامه دارد.

برخی استان‌های دیگر که با مازاد شیر مواجهند، شیر را فعلا تا روشن شدن تکلیف به شیرخشک تبدیل می‌کنند که متاسفانه ما در کرمانشاه کارخانه شیرخشک را هم نداریم.

پیش از این هم سابقه حذف تدریجی یارانه لبنیات را در کشور داشتیم و پس از آن شیر مدارس حذف شد که تبعات خوبی نداشت،باید از تصمیمات نادرست گذشته درس می‌گرفتیم.

راهکار فعلی برای کمک به این وضعیت در نظر گرفتن یارانه مجزا صرفا برای لبنیات است امکان این وجود دارد که ساز و کاری فراهم شود که این یارانه صرفا برای خرید لبنیات قابل استفاده باشد.

این یارانه می‌تواند در اختیار دامدار، واحد صنعتی یا خود مردم قرار گیرد، اما بهتر است برای جلوگیری از بروز سایر مشکلات در اختیار خود مردم باشد .

منبع ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن علیزاده
۰۹:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
مجلس محترم امده و قوانینی جهت ازدواج و ازدیاد جمعیت مصوب نموده حالا به نظر شما با این وضعیت گرانی ارزاق و احتیاجات روزمره مردم.(پنیر کیلوئی ۲۵۰ تومان.میوه کیلوئی ۱۰۰ تومان.برنج کیلوئی ۱۵۰ تومان.وووووووو غیره)مگر جوانان این مرز و بوم دیگر خواب ازدواج را ببینند حالا مجلس هی قانون حمایت برای خودش تصویب کند.
Iran (Islamic Republic of)
Kk
۰۰:۵۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
راه حل اختصاص یارانه برای محصولات لبنی منطقی نیست .منطقی ترین نکته اینه که قیمت ارز نیمایی را به ارز ترجیحی نزدیک کنند . که اصلا نیاز به پرداخت یارنه نباشه ......... متاسفانه سقف قدرت خرید مردم پر شده و اکثرا توان پرداخت این هزینه ها را ندارند لبنیات و میوه از سبد خانوار حذف شده