۹۰ هزار نفر در استان کرمانشاه کارت قالی‌بافی دارند

معاون توسعه تجارت سازمان صمت استان کرمانشاه گفت : ۹۰ هزار نفر در استان کرمانشاه کارت قالی‌بافی دارند که بیش از ۳۰ هزار نفر از آن‌ها در حال فعالیت هستند.

احسان باقرخانی گفت : تعدادی از این افراد بیمه شده تأمین اجتماعی هستند و برخی از بافنده‌ها در قالب کارگاه‌های متمرکز زو نیمه متمرکز فرش تولید می‌کنند.

به گفته معاون توسعه تجارت سازمان صمت استان کرمانشاه در چند سال گذشته با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی زنجیره ارزش از پشم تا فرش در استان کامل شده است پشم‌های استان که از مرغوبیت خاصی در استان برخوردار هستند از استان خارج نمی‌شوند و واحد پشم شویی با همت بخش خصوصی ایجاد شده و بخش عمده پشم استان‌های همجوار را نیز شست و شو می‌دهند.

واحد نخ ریسی در استان راه‌اندازی شده و واحد رنگ‌ریزی تا حدودی فعال شده است اساتیدی در استان در حوزه نقشه فعالیت می‌کنند و با توجه به شیوع کرونا برخی از کارگاه‌ها تعطیل شدند، اما حدود یک سوم جمعیتی که کارت بافندگی دارند فعال هستند.

سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌شود و فرش‌های استان نقشه‌های خاص دارند و در سطح بین‌الملل متقاضی بسیار دارند.

وضعیت فرش باقی در استان مناسب است، اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه بسیار است ۵۸۸۷ نفر در حوزه فرش‌بافی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که مربوط به سال‌های گذشته است و دولت باید ردیف اعتباری را برای بیمه تأمین اجتماعی در نظر بگیرد که سایر قالی‌بافان بیمه شوند.

بنابر دلایلی بیمه قالی بافان جدید قطع شده، اما ما با استفاده از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر افراد تحت پوشش قرار می‌گیرند و اکنون حدود ۱۹ هزار ۴۲۳ نفر از طریق این صندوق بیمه شده‌اند.

کمبودی از نظر مواد اولیه بافت فرش وجود ندارد، اما به طور طبیعی نرخ دستمزد افزایش یافته و به دو برابر رسیده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.