برگزاری نشست« روز جهانی بدون دخانیات» در دانشگاه کردستان

به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات نشستی با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان به منظور افزایش آگاهی‌رسانی در این زمینه برگزار شد.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان امروز در نشست روز جهانی بدون دخانیات گفت: هدف از نامگذاری روز جهانی بدون دخانیات آگاه‌سازی افراد نسبت به آسیب‌ها، عوارض دخانیات و مصرف آن و همچنین ایجاد حساسیت نسبت به این مسئله در جامعه است.

مهدی زمستانی گفت: امسال شعار جهانی این روز "دخانیات تهدیدی برای سلامت و محیط زیست" تعیین شده و این نام‌گذاری به این دلیل است که تولیدات دخانی در چرخه تولید تا مصرف موجب مسمومیت کره زمین شده و عوارض محیط زیستی زیادی دارد.

او در رابطه با تاثیر این روز بر کاهش آمارها می گوید: تجربه نشان داده صرف نامگذاری و ارائه شعار و کار‌های تبلیغاتی کارگشا نیستند و اگر آگاه‌سازی صورت نگیرد و این آگاهی توسط افراد بکار گرفته نشود، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان گفت: اوج مصرف دخانیات در سنین نوجوانی و جوانی است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی آمار مصرف‌کنندگان بزرگسال کاهش پیدا کرده که علت آن یا ترک آگاهانه این افراد یا ابتلا به بیماری‌های مختلف بوده است.

این روانشناس  می گوید: پیشگیری یکی از موارد مهم در کنترل گرایش افراد به مواد مخدر است، کلیه اقداماتی که در مرحله نخست، از پیدایش مشکل جلوگیری کرده و یا در مرحله دوم از شدت یافتن آن و سپس در مرحله سوم جلوگیری از عوارض، تبعات و سرایت به دیگران اقداماتی انجام شود «پیشگیری» نامیده می‌شود.

برگزاری نشست« روز جهانی بدون دخانیات» در دانشگاه کردستان

جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان نیز گفت: درصد قابل توجهی از مردم ایران قلیان مصرف می‌کنند، افراد در دوران جوانی و به ویژه در گروه‌های دانشجویی و با تشویق جمع دوستان، با تصور اینکه با یکبار مصرف مواد مخدر، معتاد نمی‌شوند به مصرف این مواد روی می‌آورند غافل از اینکه همین یکبار زمینه‌ساز مصارف بعدی خواهد شد.

محمدسلیم کریمی گفت: گروهی این باور غلط را دارند که قرص‌های روان‌گردان و محرک‌ها اعتیاد ندارند یا ترک آن آسان است، گروهی عنوان می‌کنند که من هیچگاه معتاد نمی‌شوم، اما این غفلت‌ها موجب می‌شود تا به راحتی در دام اعتیاد گرفتار شده و آینده خود و خانواده‌شان را به تباهی بکشانند.

او می گوید: مصرف خودسرانه دارو در خوابگاه‌ها بسیار شایع است، مصرف دارو با تجویز پزشک، فقط در طول درمان کاربرد دارد و بعد از آن سوء مصرف دارو محسوب می‌شود.

کریمی در پایان قلیان‌سرا‌ها را یکی از مکان‌های گرفتار شدن در دام اعتیاد دانست و گفت: در این قلیان سرا‌ها برای جذب بیشتر جوانان در قلیان‌ها مواد مخدر و حتی گل استفاده می‌کنند تا جوانان دوباره به آن‌ها رجوع کنند.

گفتنی است؛ به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات و روز جهانی بدون دخانیات «مسابقه جمع آوری ته‌سیگارهای حیاط دانشکده علوم اجتماعی و انسانی» برگزار و به افراد برتر هدایایی اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.