صدا‌ی مردم در برنامه «زیر چتر لبخند» به گوش می‌رسد

برنامه «زیر چتر لبخند» این فرصت را برای علاقه‌مندان به گویندگی و طنزپردازی فراهم کرده تا آثارشان را برای ارزیابی به رادیو صبا ارسال کنند.

شرکت‌کنندگان برنامه «زیر چتر لبخند» در ساختمان شهدای رادیو آثار طنزگونه‌شان را در معرض ارزیابی و قضاوت داوران قرار دادند. آثاری که از دل نویسنده بیرون آمده بود و با اجرا و گویندگی علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شد. از اجرای شرکت‌کننده‌ای که از اولین تجربه خواستگاری می‌گوید تا شرکت‌کننده‌ای که دیالوگ بین مسافر و راننده تاکسی را تقلید کرد تا به مرحله ارزیابی و انتخاب داوران برسد.

جشنواره «زیر چتر لبخند» سال گذشته در رادیو صبا برگزار شد. این جشنواره در دو بخش مردمی و حرفه‌ای میزبان آثار تولیدی و طنزگونه افراد بود و این فرصت در بخش مردمی به افراد داده شد که اگر استعدادی در زمینه پادکست، گویندگی، اجرا و  نویسندگی هست برای ارزیابی به رادیو صبا ارسال شود.

۲۶۱ اثر در بخش مردمی به رادیو صبا ارسال شد که از این تعداد سه نفر در بخش‌های متن طنز (نویسندگی)، اجرای طنز و پادکست انتخاب شدند. حالا قرار است این سه نفر با رادیو همکاری داشته باشند. همکاری آن‌ها هم به این صورت است که کار تولیدی آن‌ها در آنتن پخش می‌شود.

برنامه «زیر چتر لبخند»

به گفته آزاده شاهرخ مهر، تهیه‌کننده برنامه «زیر چتر لبخند» باتوجه به شناختی که تهیه‌کننده از شرکت‌کنندگان به دست می‌آورد، نتیجه می‌گیرد که کدام آثار تولیدی و در کدام قسمت پخش شود؛ بنابراین با توجه به ظرفیت افراد، صدا و اجرای شرکت‌کننده و نظر تهیه‌کننده از بخش مردمی استفاده می‌شود.

تهیه‌کننده این برنامه گفت: همین شرکت‌کنندگان با حداقل‌ترین امکانات، کار تولیدی را به بهترین نحو ارسال کردند؛ بنابراین با کوچکترین امکانات هم می‌توان کار تولیدی حرفه‌ای ارائه داد.

رادیو و تست صدا

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند آثارشان را به سامانه هدهد در سایت رادیو صبا ارسال کنند؛ بنابراین محدودیتی برای قالب محتوای ارسالی وجود ندارد و می‌توانند متن، اجرا، پادکست و نمایش طنزگونه خود را به همین سامانه ارسال کنند.

یکی از این شرکت‌کنندگان که محتوای ارسالی‌اش درباره راننده تاکسی است و دیالوگ‌های بین دو نفر را اجرا کرده است، به خبرنگار ما گفت: متن ارسالی تولیدی خودم بود و دیالوگ‌های بین مسافر و راننده را با تقلید صدا اجرا کردم. بعد اثر تولیدی‌ام را با صداسازی در استودیو ضبط کردم.

شرکت‌کننده دیگری هم که تا به حال طنزپردازی نکرده بود می‌گوید، تا به حال طنز ننوشته بودم. خودم را محک زدم که ببینم می‌توانم متن طنز و اجرای آن را به عهده بگیرم یا نه که این اتفاق افتاد و اولین تجربه رادیویی من شکل گرفت.

رادیو

به گفته حمید‌رضا افتخاری، مدیر شبکه رادیو صبا ، بعد از اتمام زمان ارسال آثار به جشنواره، ۱۲۳ اثر در بخش حرفه‌ای و ۲۶۱ اثر در بخش مردمی به دبیرخانه رسید. رسانه‌ای می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که فرصت حرف زدن را برای مخاطب فراهم کند. از آنجا که اساس رادیو بر این پایه طراحی نشده است، باید با امکاناتی به مخاطب فرصت بروز داده شود.

از طرفی، برخی از شرکت‌کنندگان ممکن است دوره آموزشی در زمینه گویندگی یا نویسندگی را طی نکرده باشند که قرار است دوره‌های آموزشی گویندگی، طنزپردازی و... در سایت رادیو صبا بارگذاری شود و به گفته مدیر شبکه رادیو صبا دوره‌های مجازی به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 برنامه «زیر چتر لبخند» روز‌های پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۸ راهی آنتن رادیو صبا می‌شود و علاوه‌بر اینکه در بخش‌های مختلف آثار ارسالی مخاطبان پخش می‌شود، در دوره دوم هم آثارشان ارزیابی می‌شود.

گزارش از نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار