خطر سرطان روده بزرگ را می‌توان با مصرف ۵ گروه ماده غذایی کاهش داد

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: سرطان روده بزرگ مهم‌ترین سرطان دستگاه گوارش به شمار می‌رود که با مصرف ۵ گروه ماده غذایی می‌توان خطر آن را کاهش داد.

پریوش بهادری گفت: سومین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان‌ها مربوط به سرطان روده بزرگ است و اگرچه این بیماری بیشتر اوقات در سنین بیش از ۵۰ سالگی ایجاد می‌شود، ولی درصد زیادی از این تومور‌ها در افراد کمتر از سن ۵۰ سالگی رخ می‌دهد.

او ادامه داد: عواملی که به نظر می‌رسد در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد، شامل عوامل ژنتیک، عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی و یا ترکیبی از هر دو است به همین دلیل رعایت برخی نکات ضروری است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: عوامل ژنتیک و محیطی می‌توانند در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش داشته باشند و اگر فردی سابقه خانوادگی دارد، باید غربالگری زیر نظر پزشک را به‌صورت دوره‌ای انجام دهند، زیرا یک‌چهارم مبتلایان به این سرطان دارای سابقه در بستگان درجه اول هستند.

بهادری افزود: حفظ وزن در محدوده سالم یکی از عوامل پیشگیری‌کننده این بیماری است و به ازای هر ۵ کیلوگرم وزن اضافه‌شده در بزرگسالی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد و فعالیت بدنی منظم، درصد خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می‌دهد.

او گفت: به دلیل تأثیر کلسیم بر تکثیر سلولی و همچنین اتصال به اسید‌های صفراوی، کلسیم چه از طریق غذا و چه از طریق مکمل، اثر محافظت‌کننده دارد.

به گفته کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان، افزایش مصرف گوشت قرمز و فراوری‌شده (سوسیس، کالباس و...) با افزایش خطر سرطان روده بزرگ در ارتباط است.

او گفت: رژیم غذایی مناسب که شامل مصرف روغن‌های گیاهی در حد متعادل، غلات سبوس‌دار، گوشت سفید (مرغ و ماهی)، افزایش مصرف میوه و سبزی‌ها، کاهش مصرف قند‌های ساده و مصرف روزانه ۶-۸ لیوان آب باشد با کاهش خطر سرطان روده بزرگ یا کولون در ارتباط است.

 

برچسب ها: سرطان ، سرطان روده ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.